Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Dagelijks 100 man aan de slag op Circuit Zandvoort

gerlach-tarzan

Op maandag 2 december was er voor de media gelegenheid om te zien wat de status is van de werkzaamheden op Circuit Zandvoort en wat er nog allemaal gaat gebeuren. Wat we te zien kregen overtrof onze stoutste verwachtingen. Een echte bouwput met 100 hardwerkende mannen die de baan die we zo goed kennen rigoureus aanpakken. De eerste indruk was dan ook hoe dit ooit weer goed moet komen. Gelukkig stelden algemeen directeur Circuit Zandvoort Robert van Overdijk, Chief Sporting Officer Erik Weijers, Jan Lammers, Studio Dromo-architect Jarno Zaffelli en SportVibes projectmanager Rob Langenberg de aanwezigen gerust. "Alles loopt geheel volgens planning en in februari kan het circuit weer in gebruik genomen worden."

Tekst: Marco Antheunisse
Fotografie: Gerrie Hoekstra en Marco Antheunisse

tribune


Voor de presentatie spraken we Jan Lammers kort over het voortraject met bezwaren en rechtszaken, die inmiddels gelukkig allemaal ten gunste van de verbouwingen zijn uitgepakt. "Natuurlijk hebben we geluisterd naar wat iedereen te zeggen heeft en hebben we geprobeerd ook de mensen met bezwaren tevreden te stellen. Maar onze ervaring is toch dat beide partijen qua ideeën zover uit elkaar liggen dat een echt goed compromis voor beide partijen niet haalbaar is. Het is een beetje alsof je een Feyenoord supporter vraagt om fan van Ajax te worden", maakt Lammers zijn punt. "Gelukkig hebben we dat traject inmiddels achter ons en kunnen we jullie nu laten zien waar we mee bezig zijn."

overdijk

Robert van Overdijk opende met de mededeling dat dit geen persconferentie is, maar een update voor de media om te laten zien wat er allemaal op het circuit aan de hand is. "Het zal vandaag niet gaan over bezwaren en rechtszaken, maar over de verbouwingen en de planning om alles op tijd klaar te hebben om begin mei een fantastisch evenement te kunnen neerzetten. Zonder overheidssubsidie, maar met steun van de gemeente Zandvoort en onze sterke groep sponsoren gaan we een driedaags festival neerzetten dat zijn weerga niet kent in de wereld van de Formule 1."

vipgallerij

Erik Weijers vertelde dat met name de unieke locatie in de duinen en aan zee in combinatie met het feit dat dit een echt 'old school' circuit is de F1-organisatie erg beviel. Wel zouden ze om de DRS beter te kunnen benutten het rechte eind 200 meter langer willen maken, maar dat is echt absoluut onmogelijk.

tarzanzand In de nieuwe situatie loopt de pitlane door aan de binnenzijde van de Tarzanbocht en komen de auto's pas daarna de baan op.

"We zijn gaan kijken of het mogelijk zou zijn om dit op een andere manier voor elkaar te krijgen. Daarbij dachten we eerst aan een chicane voor de huidige Kumhobocht, zodat in de Arie Luyendijkbocht al voldoende snelheid gemaakt zou kunnen worden. Dat bleek echter in simulatiemodellen niet te werken. Niek Oude Luttikhuis kwam toen met het briljante idee om banking te gebruiken in de Arie Luyendijk. Dat hebben we gesimuleerd en bleek prima te werken. Niet alleen is banking een goede oplossing voor de DRS, maar het maakt van Zandvoort ook een unieke baan zoals er in de wereld geen andere is."

banking

Jarno Zaffelli van het Italiaanse Studio Dromo dat als baanarchitect is ingeschakeld ging met dat idee aan de slag. Met als indrukwekkende resultaat een kombocht die een beetje aan een Indycar Oval doet denken en die er in Europa nog niet is. En verrassend, niet alleen komt er banking van 18 graden (32%), ook de Hugenholtzbocht wordt een kombocht met dezelfde banking.

Een rondje Zandvoort volgens Dromo

zaffeli Jarno Zaffelli van Studio Dromo is de baanarchitect.

"We hebben alles berekend en gesimuleerd, in overleg met FOM, de FIA en ook Pirelli, want uiteraard is voor zo'n nieuw type bocht ook de samenwerking met de bandenleverancier belangrijk. Bijzonder is ook dat er op de nieuwe baan meerdere racelijnen mogelijk zijn. Daarbij is belangrijk dat er zo min mogelijk marbles, rubberdeeltjes die van de F1-banden losraken, op de baan komen te liggen. En er is een speciale mix ontwikkeld voor het asfalt dat we de naam FlyingDutch TM hebben gegeven.
Op 8 november ging de FIA akkoord met het voorstel van Zaffelli en kon er begonnen worden met de voorbereidingen. In totaal wordt het circuit op 104 posities aangepast.

hugenholtz

Jan Lammers geniet op dit moment al enorm om te zien hoe iedereen met Circuit Zandvoort bezig is. "Elke dag zijn er zo'n 100 mensen aan de slag met de verbouwing. Er worden twee voetgangerstunnels aangelegd die onder de baan doorgaan, verschillende bochten worden flink aangepakt en ook de hekken, vangrail etc. worden aangepast om van het nieuwe circuit een geweldige en vooral veilige baan te maken. Ik weet zeker dat we een spannende race gaan krijgen. Misschien is Circuit Zandvoort niet het makkelijkste circuit om in te halen, maar in de F1 gaat het om meer dan inhalen alleen. Kijk maar naar Monaco, daar is het nog veel moeilijker en toch zijn dat altijd fantastische races. Circuit Zandvoort wordt met de verschillende unieke elementen het mooiste circuit van Europa, misschien zelfs van de wereld. Coureurs vonden het altijd al een geweldig circuit en dat zal met alle verbeteringen alleen nog maar toenemen."

tunnel-1

Ook Rob Langenberg,hoofd event operations F1, die zaken als mobiliteit gaat coördineren, is razend enthousiast over de Dutch Grand Prix. "We gaan er voor zorgen dat per dag 104.000 mensen naar het circuit kunnen komen. Dat doen we met name door te zorgen voor spreiding van de bezoekersstromen. Veel mensen zullen overnachten in Zandvoort en die komen dan lopend naar het circuit. Mensen worden gestimuleerd om met de fiets te komen, eventueel door in omgeving Haarlem te parkeren en het laatste stukje te fietsen op meegenomen fietsen. Er komt meer capaciteit in de treinen, waarschijnlijk kunnen er per uur 12 treinen aankomen."

goedomteweten

Langenberg waarschuwt bezoekers met een ticket om niet met de auto naar Zandvoort te komen. "Dat is echt onmogelijk, zij worden door verkeersregelaars absoluut tegen gehouden. Bewoners van Zandvoort krijgen een doorlaatbewijs, waarmee ze wel Zandvoort in kunnen komen. En uiteraard kunnen spoeddiensten wel altijd Zandvoort in en uitkomen.

Op 1 december is de evenementenvergunning aangevraagd, met daarin duidelijk aangegeven hoe alles rondom de Dutch Grand Prix gecoördineerd wordt. Naar verwachting zal deze in januari worden toegekend. Normaal gesproken wordt een dergelijke vergunning al binnen vier weken verstrekt, maar Circuit Zandvoort wilde hiervoor zeker voldoende tijd inruimen.

hunzerug

De Dutch Grand Prix zal de meest duurzame F1 race van de kalender worden en dat wordt nu al in de praktijk gebracht. Alles dat nu wordt weggehaald, zoals grind, zand en asfalt, wordt elders op het circuit opnieuw gebruikt. Ook wordt ervoor gezorgd dat wat mogelijk is in de omgeving te kopen daar gedaan wordt, in plaats van het van verderop in de wereld te laten transporteren. Er wordt gebruik gemaakt van groene stroom.

Na deze update stond er een bus klaar om de media de onderhanden werkzaamheden in actie te laten zien. Op de Hunserug werd het asfalt weggehaald, in het Scheivlak is al het grind verwijderd en in de Kumhobocht wordt een tweede voetgangerstunnel aangelegd.

scheivlak-zand


scheivlak
Het onderkomen van Scheivlak.nl staat er nog gedeeltelijk, maar zal ook spoedig moeten wijken.

tunnel2-a Een nieuw deel van de tunnel wordt aangebracht.

tunnel2-jan
Jan Lammers staat de SBS6 te woord en op de achtergrond is het volgende deel van de tunnel bijna op zijn plek.


Zoals gezegd, wij zijn onder de indruk van alle werkzaamheden en zien met vertrouwen het vernieuwde Circuit Zandvoort tegemoet. Op naar de volgende update in januari?!

 
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet