Racing Shows

Racing Shows: Essen Motor Show. Feel the Beat op Black Friday

De Essen Motor Show is het jaarlijkse hoogtepunt van alles op het gebied van sportieve auto's en autosport. Ironisch genoeg op Black Friday voor de koopjesjagers maar een zwarte voor de auto-industrie. 7.500 ontslagen bij BMW, 10.000 ontslagen bij Daimler Benz, 9000 ontslagen bij Audi, 10.000 bij Bosch. Horror nieuws dat de prachtige autosportactiviteiten van deze fabrikanten op de korte termijn wel eens in een ander licht kan stellen.

2019 Ford GT40 2 Le Mans 1966. Daar kun je in deze tijd niet aan voorbij gaan. 

Tekst en Foto's Willem J. Staat/René de Boer

Essen Motor Show. Feel the beat op Black Friday
De mokerslagen van de "klimaatcrisis" zijn in de Duitse automotive industrie hard aangekomen! Wat dit voor effect op de sportactiviteiten van deze fabrikanten gaat hebben is nog niet geheel duidelijk.

Het Franse AutoHebdo had in haar uitgave van deze week bedenkingen over de DTM toekomst omdat de Volkswagen Groep inmiddels haar sportactiviteiten op elektrisch heeft ingezet. Door insiders werd dit in Essen met klem tegengesproken. Bij R-Motorsport wordt op volle toeren aan het programma voor 2020 gewerkt evenals voor BMW. Wel begrepen wij dat enkele Customer Audi Teams in zowel de ADAC GT Masters als de VLN enkele grote sponsoren hebben verloren. Ook zagen wij dat VLN-Nordschleife expert Frank Stippler langdurig met het team van Walkenhorst in gesprek was. In tegenstelling tot het verleden was er op de traditionele Hankook persconferentie na geen enkele sponsor of fabrikant die het kennelijk aandurfde om met een aankondiging voor 2020 te komen.

2019 GT40 Miles Ruby
Een replica van de Ken Miles/Lloyd Ruby GT40 uit 1966

"Power of Motorsport" was één van de hoofdthema's van de Essen Motor Show en daarin was natuurlijk een hoofdrol weggelegd voor de Ford GT40 gezien het succes van de film Le Mans 66. Daarnaast zagen we Jaguar C-Type en enkel fraaie NASCAR bolides.

2019 VW Recordwagen
De V.A.G. Groep heeft duidelijk afscheid genomen van de traditionele autosport. Het is speculeren wat de concurrentie gaat doen. De klimaatveranderingen hebben voor een golf van ontslagen bij de grote Duitse fabrikanten veroorzaakt.

Van de V.A.G. Groep waren Skoda, Porsche en Volkswagen officieel vertegenwoordigd. Daarbij lag bij zowel Skoda en Volkswagen het thema duidelijk op sportief elektrisch rijden. Bij de ADAC werd de Opel E-Rallyclub gepresenteerd die overigens over een aantrekkelijke prijzenpot beschikt. Mercedes was op de stand van Mercedes FanWorld via de achterdeur vertegenwoordigd. Hetzelfde kan ook van Toyota GR Supra gezegd worden. We zagen ontzettend veel varaties van diverse aanbieders op de Essen Motor Show. Deze auto zou zich op de markt wel eens als een tijdelijke "Porsche-killer" kunnen ontwikkelen.De ADAC was als hoofdpartner van de Essen Motor Show uiteraard rijkelijk met diverse sportactiviteiten en haar jaarlijkse presentatie van het Junioren programma vertegenwoordigd.

2019 VLN Winnaars
De BMW 240i Cup van de VLN kampioenen Yannick Fübrich/David Griessner.

VLN
De VLN kondigde vandaag ook een paar organisatorische veranderingen aan. Rijders dienen in 2020 slechts bij hun eerste deelname aan een VLN event bij de rijdersbespreking aanwezig te zijn. Wel behoudt de organisatie het recht voor om rijders verplicht voor een briefing uit te nodigen. De minimum tijd die voor een pitstop vereist is, wordt aangepast waardoor er minder druk voor de pitcrews is. Bij de GT3 en GT4 zijn er overigens geen veranderingen. In de GT3 mag per inschrijving ook een "Zilver"-rijder worden toegelaten. Rijders onder de 30 jaar die als zilver gekenmerkt worden, krijgen hierdoor de kans om Nordschleife-ervaring op te doen. In GT4 mogen alleen zilver of brons-rijders deelnemen. Omdat het TCR contract in 2020 ten einde loopt worden daar voor de toekomst onderhandelingen gedaan. Wel wordt er weer een OPC klasse opgestart omdat daar kennelijk genoeg auto's van zijn.

2019 M2 Schubert BMW
De Schubert BMW2 waarmee Riccardo v.d. Ende tijdens de laatste VLN-wedstrijd in actie kwam.

De ADAC Nordrhein heeft overigens het voornemen om bij 24U Nürburgring een waarschuwingssysteem in te voeren, waardoor de rijders vroegtijdig voor naderend onheil gewaarschuwd worden. De VLN zal dit niet voorschrijven. Deelnemers kunnen dit in de VLN vrijwillig monteren. VLN kan zich als customer sport klasse nog steeds op een grote belangstelling verhogen. Ook voor trackdays is er een stijgende tendens merkbaar zo hoorden wij.

2018 ROWE BMW M6
Rowe Racing is natuurlijk al jaren partner van de VLN.

NASCAR
Voor de NASCAR Whelen Series schijnt er ook vanuit Nederland groeiende belangstelling te zijn. De NASCAR MEN's Cup gaat in 2021 overigens gebruik maken van een standaard Dallara chassis waarbij gebruik gemaakt gaat worden van 500 pk Hybride motoren.
Na alle achtergrondinformatie is het tijd om een fotografische rondgang te maken.


2019 NASCAR Whelen
De Fam. Bleekemolen en Loris Hezemans zijn volgend jaar weer in de NASCAR Whelen Series van de partij.

Reacties

    • 6
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 30 november 2019 08:48

    Dank je wel voor dit stukje met prachtige foto's. Goed weekend,eric

    • 1
    • 8
     
    Anonieme gebruiker 30 november 2019 09:54

    Aardige fotocollage van een show die ik sinds de jaren 70 regelmatig bezocht heb. Toch jammer dat ik in jullie artikelen soms wonderlijke vertalingen en taalfouten aantref. Levenswerkprijs. Posthuum. Een emotionele lofrede op.

    • 10
    • 0
     
    René de Boer 30 november 2019 12:47

    Posthuum is mijn fout, dat had postuum moeten zijn. Waarschijnlijk dacht ik bij het schrijven aan het Engelse ‚posthumous‘, waarin wel een h voorkomt. Een levenswerkprijs is een blijk van waardering voor iemands levenswerk, daar lijkt me weinig mis mee. En wat er fout is aan ‚een lofrede op‘ is mij ook niet helemaal duidelijk, helaas.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet