DTM

DTM: Voorbeschouwing 'Super GT x DTM Dream Race' op Fuji Speedway

191121 Super GT DTM Grid


Dit weekeinde vindt op Fuji Speedway de lang verwachte 'SUPER GT x DTM Dream Race' plaats, het gezamenlijke optreden van de reguliere deelnemers uit de Japanse Super-GT-serie en een aantal rijders en auto's uit de DTM. Robin Frijns is er niet bij, want die rijdt dit weekeinde tijdens de seizoensstart van het ABB FIA Formule E-kampioenschap op het circuit van Ad Driyah in Saoedi-Arabië, maar ook zonder Nederlandse deelname is er voldoende reden om het evenement van dit weekeinde in de gaten te houden. AUTOSPORT.NL is ter plekke (we waren vanwege Macau toch in de buurt, vanuit Hongkong is het 'maar' vier uur vliegen) en geïnteresseerden kunnen de races (zaterdag en zondag 6.30 uur Nederlandse tijd) ook volgen via de Duitse zender SAT1 en via het nieuwe eigen OTT (over-the-top) streamingplatform van de DTM, dat nog in de beta-testfase verkeert, maar dit weekeinde gratis (na eenmalige registratie) toegankelijk is via de DTM-website www.dtm.com.

Tekst: René de Boer (vanuit Fuji, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Het heeft lang geduurd voordat er eindelijk sprake kon zijn van gemeenschappelijke races met auto's uit de DTM en de Super GT-serie. Al in juli 2013 kondigden de beide series, destijds ook nog met de Amerikaanse IMSA-serie erbij, tijdens het DTM-weekeinde op de Norisring het streven naar een gemeenschappelijk technisch reglement aan. Sinds 2017 gebruikt de Japanse serie inderdaad in het kader van een licentieovereenkomst dezelfde monocoques als de DTM, maar in de Duitse serie werd de invoering van tweeliter turbomotoren in plaats van vierliter V8's meerdere keren uitgesteld en uiteindelijk pas dit jaar realiteit. Wederom op de Norisring werd vorig jaar het identieke 'Class 1'-reglement gepresenteerd, dat dit jaar al in de DTM wordt toegepast en vanaf volgend jaar ook in Japan geldt.

Vorige maand in Hockenheim waren er bij de DTM-finale voor het eerst drie auto's uit de Super GT-serie bij, want Honda, Lexus en Nissan hadden elk een GT500-auto afgevaardigd. Dit weekeinde volgt het tegenbezoek vanuit Duitsland, waarvoor Audi vier en BMW drie auto's naar Azië gestuurd heeft. Zoals al eerder aangekondigd was, ontbreekt Aston Martin op het appèl: officieel wil R-Motorsport zich op de ontwikkeling van de auto voor volgend jaar concentreren, in de praktijk zijn de vier auto's naar verluidt verkocht naar China en beschikt R-Motorsport na het stopzetten van de samenwerking met HWA in de gezamenlijke joint-venture Vynamics ook niet over een team dat de auto's zou kunnen inzetten.

191121 DTM Rast
René Rast met Mount Fuji op de achtergrond

Bij Audi zijn met René Rast en Mike Rockenfeller twee DTM-kampioenen van de partij. Beide waren nog niet eerder in Japan en beleven dus ook hun racepremière op Fuji. De andere twee Audi's zijn toevertrouwd aan twee Franse coureurs: enerzijds Loïc Duval, die voor zijn DTM-loopbaan jarenlang in Japan racete, en anderzijds Benoît Tréluyer, oud-winnaar van de 24 Uur van Le Mans, die ook lange tijd in Japan racete en nu voor het eerst in een wedstrijd met de Audi DTM-auto in actie komt. Zowel Duval als Tréluyer wonnen in het verleden in Japan de Super GT- en de Formula Nippon-titel en hebben nog steeds een prominente status in het land van de rijzende zon.

Bij BMW rijdt tweevoudig DTM-kampioen Marco Wittmann, tegelijk ook de enige actuele DTM-rijder uit het kader van het Beierse merk. De andere BMW's zijn toevertrouwd aan twee prominente gastrijders: enerzijds Alex Zanardi, die vorig jaar tijdens een gastoptreden voor BMW bij de DTM in Misano al goed voor de dag kwam en volgend jaar op het circuit van Fuji in actie komt tijdens de handbike-wedstrijden in het kader van de Paralympics van Tokio, en anderzijds Kamui Kobayashi, oud-F1-rijder en fabrieksrijder voor Toyota in het FIA WEC.

191121 DTM Zanardi
Alex Zanardi rijdt dit weekeinde op Fuji, maar start er volgend jaar bij de Paralympics ook met een handbike

Vanuit Japan zijn 15 auto's en nagenoeg het hele rijdersveld uit de Super GT-serie van het afgelopen jaar aanwezig. Alleen Jenson Button ontbreekt, want die heeft een punt gezet achter zijn deelname aan de serie en rijdt dit weekeinde de Baja 1000, een heel andere tak van autosport. Daarmee rijdt Naoki Yamamoto in beide races op Fuji de Raybrig-NSX GT. Ook de reguliere niet-Japanse rijders uit de Super GT zijn aanwezig: Fred Makowiecki in de Craftsports-Motul-Nissan, Ronnie Quintarelli in de Motul-Autech-Nissan, Jann Mardenborough in de Advan-Nissan en Nick Cassidy in de KeePer-TOM's Lexus LC500 (allemaal in de eerste race op zaterdag), aangevuld met James Rossitter in de Impul-Nissan op zondag.

Net als vorige maand op Hockenheim staat het hele veld op Hankook-banden, terwijl het DTM-raceformaat gevolgd wordt. Dat betekent twee vrije trainingen op vrijdag en elk een kwalificatie en een race van een uur op zaterdag en zondag. Tijdens de races, die voor de verandering rollend starten, is er net als in de DTM een pitstop met bandenwissel, voor de Japanners een vrij onbekend fenomeen – maar reken maar dat ze daar sinds Hockenheim op geoefend hebben! Anders dan in Japan is er geen rijderswissel, wat betekent dat bij de Japanse duo's elke rijder één van de beide races rijdt.

191121 DTM Wittmann
Marco Wittmann was in beide sessies snelste BMW-rijder

Vandaag al vonden twee geklokte testsessies plaats, waarin Tadasuke Makino met de Modulo-Epson-Honda NSX GT met een tijd van 1:30,421 minuten de snelste was. Hij was 0,227 seconden sneller dan Kenta Yamashita met de WAKO's-4CR-Lexus LC500. Loïc Duval was met de Audi RS 5 DTM op slechts 0,047 seconden van Yamashita als derde algemeen de snelste rijder uit de DTM-fractie. Marco Wittmann was in beide sessies snelste BMW-rijder. Overigens was het vandaag nog prachtig weer, met strakblauwe lucht, zon en een geweldig zicht op Mount Fuji. Vanaf morgen is flinke regenval voorspeld.


Reacties

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 21 november 2019 17:21

    Dus als ik het goed begrijp is het nog niet zeker of we volgend seizoen Aston's op de grid zien?

    • 2
    • 0
     
    René de Boer 21 november 2019 22:18

    Zeker is nooit iets in het leven, en al helemaal niet in de DTM, zo leert de ervaring. Het team houdt vol dat het plan is om er ook het komend seizoen in de DTM bij te zijn, en datzelfde geluid kwam ook van Aston Martin, zoals ook in ons bericht over het beëindigen van de samenwerking met HWA op 24 oktober (zie hier: http://autosport.nl/klasse/nieuws/33012/samenwerking-r-motorsport-en-hwa-beëindigd). Alleen is de situatie wel dat er dus opnieuw een chassis moet worden ontwikkeld en gebouwd, een motorenleverancier moer worden gevonden (de naam Honda circuleert in dit verband veelvuldig, wat gezien de al bestaande relatie in de F1 een realistische optie is) en ook een partner voor de ontwikkeling, bouw en inzet van de auto's. In dit verband doet ondermeer de naam van Jota de ronde. Dat de financiële situatie van Aston Martin ook niet bepaald rooskleurig is, helpt uiteraard niet echt. Maar goed, we kunnen niet meer doen dan afwachten.

    • 0
    • 0
     
    TheNextGeneration 22 november 2019 15:21

    Persoonlijk denk ik dat Aston er slim aan zou doen om zich te richten op de activiteiten die ze al hebben met de GT's, het is immers niet echt een toerwagenmerk en wenst zich in die markt ook niet direct te profileren. Betekent voor DTM echter wel dat ze snel opzoek moeten naar nieuwe teams, of merken. Wellicht dat een van de Aziatische merken auto's aan klantenteams kan verkopen (al weet ik niet hoe duurzaam en financieel haalbaar dat voor een team is...)? Dat ze dit weekend écht samen racen is voor de klasse natuurlijk een goede opsteker, ben dan ook benieuwd hoe de races gaan zijn, leuk!

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet