Liveblogs

WTCR/GT/F3: Liveblog 66th Suncity Group Macau Grand Prix

20.30 uur: Een mens is natuurlijk nooit helemaal klaar, en zeker niet in Macau... En dat geldt ook voor de wedstrijdleiding. Die komt met het bericht dat Esteban Guerrieri, die als tiende uit Q2 van het FIA WTCR aanvankelijk op pole-position zou hebben gestaan voor de tweede race van het weekeinde, een 'gridstraf' van drie plaatsen heeft opgelegd gekregen voor het hinderen van Nicky Catsburg. Daarmee start Guerrieri dus in die race als vierde, terwijl Yann Ehrlacher de pole in handen krijgt. Diens Lynk & Co-teamgenoot Thed Björk en Mulsanne-Alfa Romeo-rijder Kevin Ceccon promoveren respectievelijk naar de tweede en derde startplaats.


18.30 uur: Daarmee sluiten we voor vandaag vanuit Macau af. Vanaf morgen wordt er geracet! Prettige avond en tot dan!

191115 GT Marcielli

17.45 uur: Porsche domineerde de vrije trainingen, maar er staat een Mercedes op de pole-position voor de kwalificatierace. Dankzij een sterke slotronde veroverde Raffaele Marciello in de GruppeM-Mercedes de eerste startplaats met een tijd van 2:15,669 minuten. Daarmee verdrong hij de Belg Dries Vanthoor, die na een relatief zwakke voorstelling in de vrije trainingen in de kwalificatie de snelheid had gevonden, naar de tweede plaats. Het verschil bedroeg 0,303 seconden.

Op de tweede startrij staan de beide ROWE-Porsches van Earl Bamber en Laurens Vanthoor, gevolgd door de twee Mercedssen van oud-Macau-winnaars Maro Engel en Edoardo Mortara. De Audi's van Christopher Haase en Kelvin van der Linde, de porsche van Alexandre Imperatori en de Audi van Charles Weerts completeren de top tien. Daarachter volgen de beide BMW's van Joel Eriksson en Augusto Farfus. Laatstgenoemde was vorig jaar nog winnaar in Macau, maar dit weekeinde komen de beide M6'en er in ieder geval tot nu toe niet aan te pas.

Ook deze kwalificatie verliep uiteraard niet zonder rode vlaggen. Na 13 minuten was het al raak voor Adderly Fong, die bij Paiol crashte. Ook Weian Chen reed de bandenstapels in. Christopher Haase reed een halve ronde met een lekke rechter achterband. Met nog zes minuten te gaan werd de training opnieuw onderbroken, ditmaal als gevolg van een crash van Alessio Picariello.

191115 F3 Vips quali

17.15 uur: Jüri Vips start morgern vanaf de pole-position voor de Formule 3-kwalificatierace. De Estse Red Bull-junior van het team Hitech Grand Prix bevestigde zijn snelheid uit de vrije training van vanmorgen en veroverde met een tijd van 2:04,997 minuten de pole-position. Hij bleef als enige onder de 2:05 minuten: achter hem kwam de Rus Robert Shwartzman van het team SJM Prema Theodore Racing al 0,379 seconden tekort. De Brit Callum Ilott kwalificeerde zich als derde, terwijl de Deen Christian Lundgaard als vierde de best geplaatste Macau-nieuwkomer op de grid is. Ook Richard Verschoor deed het meer dan goed: hij eindigde op de vijfde plaats en liet daarmee tal van routiniers achter zich.

Zoals al werd verwacht, was de tweede kwalificatie beslissend voor de posities in de startopstelling: op twee rijders na die crashten, de Duitser David Beckmann en de Italiaan Leonardo Pulcini, zetten alle rijders hun beslissende tijd in de kwalificatie van vandaag. Dat gold ook voor Marcus Armstrong, die in de eerste helft van de kwalificatie de ranglijst aanvoerde na een sterke opening, maar vervolgens crashte en voor de tweede rode vlag zorgde. Eerder al was er een onderbreking door de crash van Pulcini, die de aanrijding met de gestrande auto van David Beckmann niet meer kon voorkomen.

Na de tweede onderbreking gingen de meeste rijders andermaal op jacht naar een snelle tijd, waardoor Armstrong lijdzaam moest toezien hoe hij verder en verder in het klassement naar beneden duikelde. Zo ging Vips uiteindelijk met de pole-position aan de haal. In de slotfase was er nog een incident voor Ferdinand Habsburg, die op de baan tot stilstand kwam, terwijl ook Ilott de afgrenzing raakte. Daarop werd de rode vlag opnieuw gezwaaid en werd de training niet meer hervat. Tweevoudig winnaar Daniel Ticktum kon na reparatie van de schade in de vrije training van vanmorgen pas laat in de kwalificatie in actie komen, maar wist zich niettemin nog als twaalfde te kwalificeren.

191115 WTCR Huff 9x

15.30 uur:
Zijn tiende overwinning in Macau is zijn doel, en hij verschafte zich de best mogelijke uitgangspositie om dat te realiseren: Volkswagen-rijder Rob Huff was het snelst in de derde en afsluitende kwalificatieheat in Macau en behaalde daarmee de pole-position voor de derde race van het weekeinde. Met een tijd van 2:28,538 minuten was hij in de 'shoot-out' de snelste.

In de eerste kwalificatie liet Huff al geen enkele onduidelijkheid over zijn ambities bestaan: de Brit voerde met een tijd van 2:29,019 minuten de ranglijst aan, maar vanmorgen in de vrije training had hij uiteraard al ruimschoots laten zien dat er nog veel meer in zat. Nicky Catsburg sloot af met de tweede tijd, voor Yann Ehrlacher en Norbert Michelisz. Al vroeg in de sessie zorgde Terence Tse voor een rode vlag door een crash bij Police, terwijl vrijwel tegelijkertijd Jim Ka To in Fisherman's Bend met Dahlgren in botsing kwam.

Een minuut voor het einde van de sessie crashte Gorden Shedden bij Police, waarop Norbert Michelisz de Audi niet meer kon ontwijken en flinke schade aan de voorkant van zijn Hyundai opliep. De heat werd gestaakt en niet meer hervat. Niels Langeveld en Tom Coronel liepen respectievelijk als 13e en 14e net de sprong naar Q2 mis. Voor Langeveld bedroeg het verschil slechts 0,091 seconde, maar dat telt in de autosport natuurlijk niet.

In Q2 was Huff opnieuw het snelst met 2:27,964 minuten, de snelste TCR-ronde ooit in Macau, voor Catsburg, Priaulx, Vernay en Kristofferson. Bi Hyundai was het al snel duidelijk dat Michelisz' auto niet te repareren viel, zodat die niet meer in actie kwam. Tarquini hield het bij slechts twee ronden. De tiende tijd kwam op naam van Esteban Guerrieri in de Allinkl.com-Honda, die daarmee in race twee vanaf de pole-position start.

In Q3 opende Huff met een tijd van 2:28,538 minuten, waarop de rest van de concurrentie de tanden stukbeet. Catsburg reed daarna en eindigde uiteindelijk als vierde, achter Huff, Priaulx en Vernay. Alleen voor Volkswagen-rijder Johan Kristoffersson verliep Q3 niet naar wens: hij raakte met de linker voorkant van zijn Golf de vangrails en verloor ruim twee seconden.

191113 GT Porsches

14.00 uur:
Net als gisteren bepaalden de beide ROWE-Porsches ook nu weer het tempo in de tweede vrije training van de FIA GT Cup. Opnieuw eindigde Earl Bamber in de nummer 98-Porsche bovenaan, ditmaal met een tijd van 2:16,145 minuten. Zijn Belgische teamgenoot Laurens Vanthoor volgde op 0,455 seconden als tweede.

Beste niet-Porsche-rijder was Kelvin van der Linde in de Audi Sport Team Rutronik-Audi, als derde voor merkgenoot Christopher Haase in de R8 van het Phoenix-team. Daarachter volgen met Raffaele Marciello en Edoardo Mortara twee Mercedes-rijders. De plaatsen zijn mooi twee aan twee verdeeld, want ook de zevende en achtste plaats gingen naar rijders van hetzelfde merk, namelijk Alexandre Imperatori en Kévin Estre in de beide Porsches van Absolute Racing.

Estre zorgde ook voor de tweede rode vlag in de sessie door bij het uitkomen van Mandarin de vangrail te raken, in de rondte te gaan en aan de andere kant dwars op de baan tot stilstand te komen. Eerder al was er een onderbreking toen de Chinees Chen in R-Bend zijn rempunt miste en rechtdoor de bandenstapels in reed. Het bleek dat er daar vloeistof op de baan lag, naar alle waarschijnlijkheid afkomstig van Maro Engels Mercedes, want de Duitser kwam korte tijd later met rook van onder de motorkap op de baan tot stilstand. Roelof Bruins werd als 16e en voorlaatste geklasseerd.

191115 F3 Verschoor

12.30 uur:
De Est Jüri Vips sloot de tweede vrije training van de Formule 3 in Macau als snelste af. De rijder van Hitech Grand Prix kwam tot een tijd van 2:06,569 minuten, waarmee hij 0,568 seconden sneller was dan de Brit Callum Ilott. Onze landgenoot Richard Verschoor (foto boven) blijft het goed doen: net als gisteren was de rijder van MP Motorsport ook ditmaal de best geklasseerde nieuwkomer in Macau in de vrije training. Hij sloot de sessie als derde af, op 0,651 seconden van Vips. Daarachter volgde Marcus Armstrong, snelste in de vrije training van gisteren, met de vierde tijd, voor MP-rijder Liam Lawson en tweevoudig Macau-F3-winnaar Dan Ticktum.

Ticktum raakte zo'n acht minuten voor het geplande einde ook betrokken bij een incident waardoor de rode vlaggen werden gezwaaid en waarna de training ook niet meer werd hervat. De narigheid begon toen David Beckmann bij Paiol in de bandenstapels reed, waarop de achteropkomende Ticktum niet meer kon ontwiijken en met de linker achterkant van zijn auto de achterkant van de gestrande auto van Beckmann raakte. Vervolgens strandde Ticktum zelf met forse schade in de vangrails aan de rechter kant van de baan. Die was op dat toch al smalle gedeelte geblokkeerd, waarop er voor FIA race director Bob Kettleboro geen andere beslissing overbleef dan de training te staken. Omdat de klok - zoals altijd in vrije trainingen - bleef doorlopen, werd de training ook niet meer hervat.

Eerder al was er een onderbreking geweest toen Ferdinand Habsburg bij Police in de rondte ging, maar uiteindelijk kon de Oostenrijker toch weer zelfstandig wegrijden, zodat de rode vlag achteraf gezien overbodig was. Direct nadat de training weer was hervat, schoot Jüri Vips bij Lisboa rechtdoor, maar die kon na enige tijd ook zelfstandig weer wegrijden en zette uiteindelijk dus de snelste tijd op de klokken.

191115 F3 Floersch

Dat was niet het geval voor de Duitse Sophia Flörsch (foto), die na twee verkenningsronden uit en terug naar de pits op haar derde ronde bij het aanremmen van de Melco-hairpin tot stilstand kwam en niet meer kon wegrijden. Haar auto werd achter de bandenstapels getakeld en voor haar was de training voortijdig ten einde. 

191115 WTCR Muller

10.00 uur:
Routinier Yvan Muller (boven) start vanaf de pole-position voor de eerste FIA WTCR-race van het weekeinde, morgenmiddag op het stratencircuit van Macau. In de slotminuten van de kwalificatie realiseerde de Fransman met zijn Lynk & Co een rondetijd van 1:28,661 minuten uit, waarmee hij Hyundai-rijder Norbert Michelisz van de voorlopige piole verdrong. Eerder had de Hongaar met behulp van perfect teamwerk van het BRC-Hyundai-team, dat na een onderbreking in gesloten formatie met vier auto's als eerste weer de baan op ging, de eerste plaats veroverd. Muller bleek uiteindelijk echter nog 0,068 seconden sneller.

Thed Björk was de eerste die de tijdenlijst aanvoerde, voor zijn Lynk & Co-merkgenoot Yann Ehrlacher en de verassend snelle Kevin Ceccon in de Mulsanne-Alfa Romeo. Voor Jean-Karl Vernay waren er in de beginfase van de sessie al problemen in de vorm van een lekke linker voorband, waarmee hij bijna een hele ronde in langzaam tempo terug naar de pits moest rijden. Ook voor Ehrlacher verliepen de zaken niet vlekkeloos: een bout van het linker voorwiel was afgebroken. Michelisz klom halverwege de sessie op naar de tweede plaats, terwijl korte tijd later Muller de eerste positie overnam.

Met nog twaalf minuten te gaan was er een onderbreking, toen Bennani met de linker voorkant van zijn Volkswagen bij Paiol de vangrails raakte, waarop de auto dwars op de baan kwam te staan. Op dat moment leidde Muller voor Björk, Michelisz, Priaulx, Ehrlacher en Ceccon. Catsburg was de beste Nederlander met de negende tijd, Langelveld en Coronel bevonden zich met de plaatsen 24 en 26 in de achterhoede.

191115 WTCR Top 3 quali
De top drie in de kwalificatie met vlnr Michelisz, Muller en Priaulx

Bij de herstart gingen de Hyundai's zoals gemeld als eerste in gesloten formatie de baan op, waarmee Michelisz opklom naar de eerste plaats. Catsburg kon niet profiteren van het teamwork, want hij brak zijn snelle ronde af en reed de pits in. Ceccon wist zijn tijd ook te verbeteren en reed naar de derde tijd, maar toen was het Muller die een prachtige slotronde reed en daarmee de pole-position veroverde. Achter hem volgden Micghelisz, Priaulx, Ceccon, Ehrlacher en Björk, waarmee de vier Lynk & Co's allemaal in de top zes op de grid staan. Rob Huff was de snelste Volkswagen-rijder op de zevende plaats, gevolgd door Gabriele Tarquini (Huyundai), Benjamin Leuchter (Volkswagen) en Mikel Azcona (Cupra). Catsburg werd als twaalfde geklasseerd, Langeveld en Coronel sloten de sessie respectievelijk als 23e en 26e af.

donderdag 8.40 uur: Goedemorgen vanuit Macau, waar we ons opmaken voor de tweede dag van de actie tijdens de 66e editie van de Macau Grand Prix. De motorcoureurs hebben hun tweede kwalificatie al achter de rug, waarbij de Britse BMW-rijder Peter Hickman zijn voorlopige pole-position van gisteren wist vast te houden. Routinier Michael Rutter (Honda), achtvoudig winnaar in Macau, wist zijn tijd van gisteren nog wel met anderhalve seconde te verbeteren, maar kwam uiteindelijk toch nog 0,282 seconden op Hickman tekort. Achter David Johnson, die de snelste Ducati-rijder was, start John McGuiness, waarmee de volledige starrtij in handen van het Italiaanse merk is. Het programma voor vandaag luidt:

7.30-8.15 uur: 2e kwalificatie Motorcycle Grand Prix
8.50-9.30 uur: kwalificatie FIA WTCR
9.50-10.20 uur: kwalificatie Greater Bay Area GT Cup
10.40-11.10 uur: kwalificatie Macau Touring Car Cup
11.30-12.10 uur: 2e vrije training FIA Formule 3
12.30-13.00 uur: 2e vrije training FIA GT Cup
13.35-14.50 uur: Q1-3 FIA WTCR
15.10-15.50 uur: 2e kwalificatie FIA Formule 3
16.10-16.40 uur: kwalificatie FIA GT Cup

191115 Liveblog Hickman
Nee, we doen in principe niet aan motorfietsen op deze site, maar wat deze helden (hier pole-sitter Peter Hickman) in Macau laten zien, is echt ongelooflijk

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet