Liveblogs

WTCR/GT/F3: Liveblog 66th Suncity Group Macau Grand Prix

191116 Vanthoor


18.45 uur:
Ook de sportcommissarissen zijn nog tot laat actief geweest. Zij beslisten ondermeer dat Audi-rijder Dries Vanthoor (foto boven, voor de beide ROWE-Porsche-rijders Earl Bamber en broer Laurens Vanthoor) een voorwaardelijke straf van 5.000 Euro heeft opgelegd gekregen voor het veroorzaken van een safety-car-fase in de kwalificatierace van vanmiddag. Doet Vanthoor dit weekeinde nog een keer zoiets, dan moet hij het bedrag betalen. De sportcommissarissen rekenden de Belgische rijder aan dat hij was blijven doorrijden met schade, ondanks de aanwijzing van de race director om de auto op een 'veilige plaats' (waar zich die op het rechte stuk tussen Mandarin en Lisboa dan ook zou moeten bevinden) te parkeren. Daarop belandde hij in de bandenstapel van Lisboa, wat voor een safety-car-fase zorgde.

Maro Engel kreeg ook straf: de tweevoudig GT Cup-winnaar in Macau moet morgen met zijn Mercedes-AMG GT3 vanuit de pitstraat starten als straf voor het veroorzaken van de aanrijding met zijn merkgenoot Edoardo Mortara. En daarmee is het voor vanavond ook voor ons gedaan vanuit Macau. Graag tot morgen!

191116 Tweet

18.30 uur: Onze Zweedse collega Mattias Persson, die nog op het circuit is, komt met relatief goed nieuws ten aanzien van de motorcoureurs die betrokken waren bij de twee incidenten die leidden tot de twee rode vlaggen en het uiteindelijk ook niet meer voortzetten van de motorrace tijdens de Grand Prix van Macau. Drie rijders zijn overgebracht naar het ziekenhuis voor nader onderzoek, maar er is geen sprake van levensbedreigende verwondingen. Dat is een geruststellende gedachte, zeker voor wie de ongevallen gezien heeft.

191116 WTCR Coronel Langeveld
Coronel en Langeveld bekijken samen de onboard-beelden

16.15 uur: Een rondje door de paddock van het WTCR - die zich in Macau in een ondergrondse parkeergarage bevindt! - gaf wat meer duidelijkheid over situaties die tijdens de race niet in beeld kwamen. Allereerst de reden van uitvallen van Audi-rijder Niels Langeveld: uit de beelden van de onboard-camera in de auto van Tom Coronel bleek dat Langeveld in de zesde ronde op weg naar Lisboa aan de linker kant naast Coronel zat, terwijl Alfa-rijder Ma rechts naast Coronel reed. Langeveld stuurde wat naar rechts, waarop Coronel wat vertraagt (nog voor het rempunt) en Langeveld en Ma met elkaar in botsing kwamen, wat voor beide het einde van de race betekende. "Ik had geen idee dat Ma daar zat", verklaarde Langeveld. Coronel gaf te kennen, de rest van de race achter Tassi vastgezeten te hebben, waardoor hij niet verder kwam dan de twintigste plaats.

Nicky Catsburg was wel tevrden met zijn wedstrijd. "Eindelijk eens een race waar er niemand in de buurt zat of in de weg reedof andere dingen", verzuchtte hij. "Mijn kwalificatie was niet optimaal, anders had ik nog wel iets verder naar voren gestaan, maar in de race zat het tempo er aardig in en met de tiende plaats ben ik best tevreden. Morgen sta ik zevende en vierde, dat biedt wel perspectief." 

191115 WTCR R1 start

15.15 uur: Een probleemloze race voor Yvan Muller: met zijn Lynk & Co nam de Elzasser bij de start van de eerste WTCR-wedstrijd de leiding en voerde van start tot finish het veld aan. Hij won voor Hyundai-rijder Michelisz en behaalde zijn derde WTCR-racezege van het seizoen. Alfa-rijder Kevin Ceccon kreeg in de slotronde de derde plaats nog in de schoot geworpen, omdat Priaulx van het gas ging om achter Björk te eindigen. Nicky Catsburg was als tiende de enige Nederlander die punten scoorde. Coronel eindigde als 20e, Langeveld strandde in Lisboa.

Muller neemt de leiding voor Michelisz en Priaulx, Ehrlacher zit aan de buitenkant en is vierde. Opmerkelijk genoeg komt het hele veld zonder kleerscheuren door Lisboa. Ook de eerste passage van de Melco-hairpin levert geen problemen op. De volgorde aan het eind van de eerste ronde luidt: Muller, Michelisz, Priaulx, Ehrlacher, Ceccon, Huff, Björk, Tarquini, Vervisch, Catsburg, Kristofferson, Leuchter en Azcona. Catsburg rijdt op de twaalfde plaats. Coronel is 22e, Langeveld 24e. Leuchter schiet in de tweede ronde rechtdoor bij het aanremmen van Lisboa en neemt Azcona en Vernay mee.

In de derde ronde verliest Ehrlacher terrein en valt achter Ceccon, Huff en Björk terug naar de zevende plaats.

Een ronde later passeert Vervisch Tarquini en neemt de achtste plaats over. De Belg is aan een sterke opmars bezig, want in de vijfde ronde wint hij nog een plaats door Ehrlacher voor Lisboa uit te remmen. Bovendien rijdt Vervisch de snelste ronde van de race. In de zesde ronde stranden Ma en Langeveld bij Lisboa, al blijft onduidelijk waarom.

Priaulx laat zich in de laatste ronde terugvallen naar de zesde plaats, met het oog op de punten voor Björk. De sectortijd van 32,971 seconden in de vierde sector, terwijl alle anderen 31,2 of 31,3 reden, zegt alles... Zo wint Muller wint voor Michelisz, Huff, Björk, Priaulx, Vervisch, Ehrlacher, Tarquini en Catsburg. Tom Coronel sluit de race als twintigste af.

191116 GT Marciello

14.10 uur:
Mercedes-AMG-rijder Raffaele Marciello leidde van start tot finish in de twaalf ronden lange GT-kwalificatierace in Macau. In de wedstrijd, die twee safety-car-fases kende, eindigde hij voor de beide ROWE-Porsches van Earl Bamber en Laurens Vanthoor. De meeste progressie boekte BMW-rijder Augusto Farfus, die als twaalfde startte en een sterk gereden inhaalrace als vierde afsloot. Ook Recardo Bruins deed het goed: hij klom op naar de elfde plaats aan de finish.

191116 GT Cup qualirace start

Picariello komt niet weg voor de formatieronde, zijn Mercedes wordt terug de pitstraat in geduwd. Bij de rollende start neemt Marciello direct de leiding. Dries Vanthoor houdt het gas erop, maar raakt bij het uitkomen van Mandarin aan de linkerkant de vangrail en rolt bij Lisboa rechtdoor de bandenstapel in. Bij Police gaat Chen in de rondte, waarop de wedstrijdleiding tot een inzet van de safety-car besluit,temeer omdat ook Vanthoors gestrande Audi nog in Lisboa staat. Marciello leidt voor Bamber, Vanthoor, Mortara, Van der Linde, Engel, Haase, Farfus, Imperatori en Weerts.

De herstart volgt in ronde vier. Geen positiewisselingen, ondanks dat Engel bij het aanremmen van Lisboa wel bijna Van der Linde raakt. Vooraan houdt Bamber de druk op Marciello voor de leiding, terwijl de wedstrijdleiding meldt dat de start van de race wordt onderzocht.

Aan het eind van de vierde ronde heeft Marciello een marge van 0,622 seconde op Bamber. In de vijfde ronde gaat het mis bij Lisboa: Engel probeert aan de binnenkant naast Van der Linde te duiken, maar heeft geen ruimte meer, komt op de kerbstone terecht, schiet rechtdoor en treft daar uitgerekend zijn Mercedes-merkgenoot Mortara. Beide Mercedessen gaan in de rondte en komen met flinke schade tot stilstand. Opnieuw komt de safety-car in actie.

Van der Linde heeft schade rechts achter en komt de pits in. De herstart volgt in de negende ronde, met nog vier ronden te gaan. Farfus, die als twaalfde is gestart, passeert Haase en neemt zo de vierde plaats over. Vooraan leidt nog steeds Marciello voor Bamber, Vanthoor, Farfus, Haase, Imperatori, Weerts en Estre. De Fransman heeft bij het aanremmen van Lisboa Eriksson ingehaald en zo de achtste plaats veroverd.

Marciello gaat met een voorsprong van 0,860 seconde op Bamber de laatste ronde in, die op zijn beurt 0,758 seconde voor Laurens Vanthoor rijdt. Farfus heeft al ruim vijf seconden achterstand, terwijl verderop Estre Weerts zwaar onder druk zet. Marciello rijdt vervolgens zonder problemen de overwinning naar huis, voor Bamber, Vanthoor, Farfus, Haase, Imperatori,Weerts, Estre, Eriksson en Fong. Recardo Bruins wordt als elfde geklasseerd, voor Picariello, die vanuit de pits is gestart en de laatste rijder aan de finish is.

191116 Marciello
Raffaele Marciello, winnaar van de kwalificatierace

13.15 uur: Het schijnt dat er een probleem is met de startlichten, waardoor de start dus uitgesteld is. De wedstrijdleiding meldt nu dat om 13.20 uur het '10 minuten'-bord getoond zal worden, wat betekent dat er - theoretisch - om 13.30 uur begonnen wordt met de formatieronde.

13.10 uur:
Eigenlijk had de GT-race om 13.05 uur moeten beginnen en de auto's staan ook keurig op de grid, maar om 13.08 uur kwam vanuit de wedstrijdleiding via de beeldschermen de mededeling dat de "start tot nader order vertraagd is", zonder dat er hiervoor een duidelijke reden herkenbaar is.

11.45 uur: Kévin Estre, de rijder van de nummer 911-Absolute Racing-Porsche, wordt naar het einde van de grid voor de GT-race geplaatst, omdat de motor in zijn Porsche gewisseld moest worden na zijn crash van gisteren.

191116 F3 Verschoor

10.05 uur: Richard Verschoor (foto boven) toont zich in gesprek met AUTOSPORT.NL zeer tevreden over zijn optreden: "Jammer dat het net niet gelukt is om beste 'rookie' te worden, dat was Lundgaard. Ik probeerde hem nog in te halen, maar ik zat veel te lang vast achter Ilott. Toen ik hem had ingehaald, kon ik meteen wegrijden, dus dat was jammer. Maar voor de rest ben ik enorm blij met de pace van het team. We hebben het het hele jaar best lastig gehad, maar je ziet nu dat de auto het gewoon aan kan en dat is een goed vooruitzicht voor volgend jaar! Bij de start was het wel heel close: iedereen gaat erin alsof je in de eerste bocht kunt winnen, maar dat is natuurlijk niet zo en daarom crashen ze ook allemaal! Ik remde ook laat, maar wilde mijn positie minimaal behouden en wist dat ik snel was. Morgen start vanaf de tweede rij, dat biedt wel perspectief. Ik heb er heel veel zin in!"

IMG 0309

9.35 uur:
Jüri Vips profiteerde optimaal van zijn pole-position en leidde van start tot finish in de F3-kwalificatierace in Macau. De Est zegevierde voor de Rus Robert Schwartzman en de Deen Christian Lundgaard. Ook onze landgenoot Richard Verschoor leverde een prachtige prestatie. Hij zorgde voor een van de weinige inhaalacties in de wedstrijd en veroverde daarmee de vierde plaats, die hij ook zonder problemen aan de finish bracht. Ilott, Sargeant, Lorandi, Habsburg, Beckmann en Pulcini completeerden de top tien.

Jüri Vips heeft een geweldige start vanaf de pole-position, voor Shwartzman en Lundgaard. Verschoor kiest ervoor om door Reservoir en Mandarin aan de binnenkant te blijven, wat mooi lukt. Hij verdedigt de vijfde positie achter Ilott door Lisboa, maar verderop gaat het mis: Maini krijgt een tikje van Sargeant en belandt in de bandenstapels, wat leidt tot een opstopping waarin ook Hughes, Maini en Ticktum uitgeschakeld worden en Tsunoda ook de baan voor zich geblokkeerd vindt. De wedstrijdleider stuurt de safety-car de baan op.

Vips leidt voor Shwartzman, Lundgaard, Ilott, Verschoor, Sargeant, Habsburg, Lorandi, Beckmann en Schumacher. In de derde ronde wordt de race weer vrijgegeven. In eerste instantie zijn er geen positiewisselingen. Vips rijdt met ogenschijnlijk gemak weg bij de concurrentie en heeft aan het eind van de ronde een marge van 1,576 seconde op Shwarzman. Lorandi passeert Habsburg en is daarmee zevende. Verschoor komt een beetje onder druk van Sargeant in de strijd om de vijfde plaats.

191116 F3 Vips Shw Lun
Vips voor Shwartzman en Lundgaard, de top drie van de kwalificatierace

Vooraan blijft het vooralsnog vrij kalm: Vips rijdt rustig zijn ronden en houdt zijn voorsprong op Shwartzman constanbt, dan een behoorlijk gat naar Lundgaard, terwijl Verschoor inmiddels weer een halve seconde voor Sargeant rijdt. Schumacher, die aanvankelijk nog in de top tien reed, valt in de zevende ronde terug tot de staart van het veld. Ticktum is ondertussen weer de baan op gekomen na reparatie, maar heeft uiteraard een ruime achterstand. In de achtste ronde passeert Verschoor met een mooie actie Ilott bij San Francisco en neemt zo de vierde plaats over. Verderop gaat het mis voor Drugovich, die zijn rempunt voor Lisboa mist en rechtdoor de bandenstapels in schiet.

Eenmaal voor Ilott slaat Verschoor gelijk een gaatje, terwijl Ilott zienderogen onder druk van Sargeant komt. Zo gaat het veld de laatste ronde in, die niet meer tot positiewisselingen leidt. Daarmee wint Vips voor Shwartzman, Lundgaard, Verschoor, Ilott, Sargeant, Lorandi, Habsburg, Beckmann en Pulcini.

191116 F3 Finish

zaterdag 8.45 uur: Goedemorgen vanuit Macau, waar de actie vandaag al vroeg begint met de kwalificatierace van de Formule 3 om 9.00 uur. Later volgen ook de kwalificatierace van de FIA GT Cup en de eerste van de in totaal drie WTCR-races, plus natuurlijk de wedstrijd van de motorcoureurs, waar we ook wel even naar kijken. Het programma is als volgt:

9.00-10.00 uur: kwalificatierace FIA Formule 3 (10 ronden)
10.25-11.25 uur: race Macau Touring Car Cup (12 ronden)
11.50-12.10 uur: warm-up Motorcycle Grand Prix
13.05-14.05 uur: kwalificatierace FIA GT Cup (12 ronden)
14.30-15.20 uur: race 1 FIA WTCR (8 ronden)
15.55-16.55 uur: Motorcycle Grand Prix (12 ronden)

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet