IndyCar

Indycar: Indycar voltooit aeroscreen tests op Sebring

De teams van Arrow McLaren SP, Dale Coyne en Vasser Sullivan voerden gisteren op Sebring de vierde en laatste aeroscreen tests uit.

2019 McLaren Arrow SP

Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar/Arrow McLaren SP

Indycar voltooit aeroscreen tests op Sebring
Voor de allerlaatste en vierde aeroscreen tests waren de weersomstandigheden op Sebring ideaal. Voor de tijd van het jaar was het eigenlijk iets te warm en om een stratencircuit te simuleren was de baan voorspelbaar hobbelig.De Aeroscreen gaat tijdens de eerste wedstrijd op St. Petersburg gedurende het weekend van 13-15 maart voor het eerst gebruikt worden.

Sebastien Bourdais(Dale Coyne Racing), Patricio O'Ward Arrow McLaren SP en Santino Ferrucci die zijn auto overigens met Bourdais deelden waren de laatste coureurs die de kans kregen om de aeroscreen te testen.

Het weer in Florida stelde de rijders in staat om verschillende koelopties te testen, alsmede het mechanisme dat beslaan moet voorkomen.

Brildrager Sebastien Bourdais had geen zichtproblemen gedurende zijn eerste kennismaking met de aeroscreen. O'Ward paste zich bij de eerste kennismaking met de Arrow McLaren SP snel aan, evenals Santino Ferrucci overigens.

Bill Pappas Indycar's Competition Vice President verklaarde dat de leveranciers van de aeroscreen met de levering op schema lagen aangezien de teams volgende maand al met de voorbereidingen van de GP van St. Petersburg beginnen. De aeroscreen werd in samenwerking met Red Bull Advanced Technogies ontwikkeld.

Arrow McLaren SP en Dale Coyne Racing with Vasser Sullivan was van vijf teams het vierde en laatste team dat de gelegenheid kreeg om te testen. Vorig maand waren de teams van Chip Ganassi Racing, Team Penske en Andretti Autosport op de Indianapolis Motor Speedway, Barber Motorsports Park en Richmond Raceway aan de beurt. Scott Dixon en Will Power reden op de Indianapolis Motor Speedway, Ryan Hunter Reay en Simon Pagenaud reden op Barber Motorsports Park, terwijl Scott Dixon en Josef Newgarden Richmond afwerkten.

De tests werden uitgevoerd om verschillende condities te simuleren. Met 2,5 mijl is de Indianapolis Motor Speedway de snelste oval op de kalender, Richmond met 0.75 mijl de kortste terwijl Barber Motorsports Park een permanent circuit is. Indycar rijdt daarop zevenmaal en vervolgens op vijf hobbelige stratencircuits die overwonnen moeten worden.

Indycar zal standaard koelopties leveren waaraan niets veranderd mag worden. Voor warme dagen pleitte Sebastien Bourdais voor een soort inlaatje op de helm. "We moeten kijken wat de beste koeloptie is maar dit is iets wat gemakkelijk overwonnen kan worden. In de wedstrijden rijden we soms door wolken van brokstukken, zeker op de speed- en superspeedways. Ik denk dat dit een enorme stap vooruit is Voor de Indycar-coureurs wordt het veiliger. Ik denk dat iedereen er blij mee is" aldus Sebastien Bourdais. Vrijwel alle rijders wisten zich snel aan te passen.

O'Ward: "Je kunt eigenlijk nauwelijks zeggen dat de aeroscreen er is. Het is iets meer gesloten, maar je ziet alles van wat je altijd ziet. De ogen kijken rondom de halo heen. En als je aan het pushen bent zie je hem dus gewoon helemaal niet."

2019 McLaren SP Arrow 1


Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet