DNRT

DNRT: Nieuwe namen voorop bij debuut Formule Gloria

Woensdagavond pas kwamen er zeventien racewagens op drie vrachtwagens vanuit Italië aan op het Circuit Park Zandvoort. Het was flink doorwerken die nacht voor de diverse monteurs van de teams om de wagens voor de vrije trainingen van donderdag in orde te maken.

Het speciaal voor de Gloria opgerichtte nieuwe bedrijf Formula Support van Martin Smit, samen met vier andere medewerkers, moest overuren maken om alle monteurs de juiste technische ondersteuning te geven. Bandenman Ben Prins en zijn mannen moesten in korte termijn 150 Toyo-banden om de velgen draaien en afleveren. Kortom hectische momenten om het initiatief van Leo Etman en Huub Vermeulen te doen slagen. Op donderdag al veel pech voor het SBRT-team van Jan Bos. Een geplofte motor betekende het einde van de rode Autosport.nl-auto van Thomas Knopper.

knopper_sijm

Al het vele werk van monteur Appie Sijm was voor niets geweest maar gelukkig kreeg het team een andere auto om het op zaterdag opnieuw te proberen. Ook de auto van Tristan Hamelink had kuren en en werd omgeruild voor een verse.

Thomas Knopper
Veel nieuwe namen uit de kartsport aan de start. Ondanks het uitstapje van Thomas Knopper naar de autorensport heeft karting en het behalen van zijn Havodiploma de hoogste prioriteit. De lat ligt hoog bij zijn kartteam van AVG (Anton van Grunsven). Dit privéteam van de de jonge vrachtwagenondernemer gaat zowel voor de Europese als de Nederlandse titel. Ook wordt de strijd aangegaan in het zware Italiaanse kampioenschap tegen de Super ICC-rijders met fabriekssteun. Een plaats bij de eerste tien moet mogelijk zijn.
Dit seizoen neemt Knopper deel aan twee van de vier raceweekenden in de Formule Gloria. Bij zijn afwezigheid wordt zijn plaats bij SBRT ingenomen door de uit de Saker afkomstige Paul van Dam. Het is nog niet bekend of Knopper voor SBRT de Zetec Formule Ford gaat besturen tijdens de Dutch Power Pack wedstrijden.

480_portret_jeroen_mul

Jeroen Mul

De zestienjarige Jeroen Mul heeft al wel de beslissing genomen om te stoppen met karting en te kiezen voor de autosport. In het laatste jaar reed de jonge vijfdejaars VWO-student naar een derde plaats in de Rotax Max Chrono-klasse en een plaats hoger in de strijd om het winterkampioenschap. De super enthousiaste rijder heeft een aantal trouwe sponsors die hem trouw blijven volgen in zijn volgende autosporttrede(s). Vorig seizoen reed Jeroen al in VW Endurance Cup en leerde daar de Gloria initiator Leo Etman kennen. De link naar de Gloria-klasse was dus snel gelegd. Ook de deskundigheid en gezelligheid van Match Racing die de auto runt wordt als zeer belangrijk bevonden. Match Racing heeft veel ervaring met
het runnen van raceauto’s met een dak erop en het moet voor het team een enorme uitdaging zijn om ook een Formule-auto goed te prepareren.

480_portret_hanssen

Joey Hanssen

De uiterst sympathieke Joey Hanssen uit het Limburgse Horst blijft de karting trouw maar maakt dit jaar wel zijn debuut in de BRL-Light klasse en de Formule Gloria. Normaal gesproken halen jonge rijders hun racelicentie in Duitsland maar de KNAF gaf hem dispensatie om mee te doen ondanks zijn (te) jonge leeftijd. De 15-jarige rijder is in de karting een directe concurrent in de ICC-klasse van Thomas Knopper en komt twee van de vier weekenden uit in de Gloria klasse. Huub Vermeulen had de jongeling vorige zomer al in het vizier en nodigde hem uit om eens kennis te maken met het Circuit Park Zandvoort. Vele kilometer werden afgelegd in een oude BMW, een Wildcat Sporstcar maar ook via een racespelletje op de computer. Zijn racelicentie behaalde Hanssen in Assen bij de raceschool van Peter Grondel. Ondanks zijn jonge leeftijd komt Joey zeer overtuigend over en weet zijn verhaal goed te vertellen. Een aanwinst voor de nationale autosport en een pittige concurrent, denken wij, voor Marijn van Kalmthout bij de BRL Light dit seizoen.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet