Supercar Challenge

Spanning bij Hankook Finaleraces op TT Circuit Assen



20191019 RL1 6560


Vanmiddag worden de laatste wedstrijden gereden voor de beslissing in de Mazda MX-5 Cup, de Ford Fiesta Sprint Cup Nederland en België en de Supercar Challenge, Sport Divisies. Een aantal titels is al bekend, maar er blijft nog genoeg over om voor te knokken.


Tekst: Gerrie Hoekstra (met dank aan Jan den Blanken)
Foto's: PR

De beslissende zondag op Assen begint al met een half uur vertraging vanwege de mist op de baan. De beslissende Belcar race gaat pas om half 11 van start voor hun 2 uurs race. De gridwalk in de pauze komt door de vertraging te vervallen.

20191019 RL1 6350

Mazda MX-5 Cup
De eerste van de door V-Max Racing georganiseerde wedstrijden begint om 13:00 uur met de Mazda MX-5 Cup. Het kampioenschap algemeen is nog niet beslist, maar het moet toch wel heel erg gek lopen wil Marcel Dekker niet de eerste titel in dit nieuwe kampioenschap binnenslepen. Dekker won de eerste race op zaterdag en heeft met deze punten de kop overgenomen van de geblesseerde Toine Kreijne, die gisteren nog wel aan de start kwam maar vandaag vanwege de pijn niet aan de tweede race meedoet. Dekker heeft nu 148 punten en wordt gevolgd door Kreijne met 145 punten. Outsider Joshua Kreuger (131) heeft met nog 21 punten te verdelen nog een theoretische kans. Bij de Junioren blijft het spannend. Max de Bruijn is koploper met 183 punten en heeft vijf punten voorsprong op Dominique Kraan en acht op derde junior Maxime Oosten.


20191019 RL1 6926

Supercar Challenge – Sport Divisies
In de Supercar Sport divisies is de Veno Racing equipe Maxime Oosten en Milan Teekens al kampioen. In de Supersport 1 divisie zou equipe Dennis de Borst en Stan van Oord al gisteren kampioen kunnen worden, maar gebrek aan benzine in de voorlaatste ronde gooide roet in het eten. Equipe Thijmen Nabuurs en Lorenzo van Riet won de eerste wedstrijd en verschoof daarmee de beslissing naar vandaag. De FEBO Leon Cupra van De Borst en Van Oord leidt het kampioenschap met 220 punten, met Van Riet en Nabuurs daar 16 punten achter. Het grote voordeel voor de FEBO manschappen is dat zij tijdens hun rijderswissel slechts vijf successeconden moeten ondergaan tegen 30 seconden van Nabuurs-Van Riet.

In de Sport Divisie liet Sandra van der Sloot gisteren in de slotfase haar stalgenoot Rob Nieman voor, die daardoor extra punten scoorde voor de titel en nu met 247 punten negen punten voorsprong heeft op equipe Chris Voet en Bart van den Broeck. De sympathieke Belgen zijn door deze onsportieve actie zo teleurgesteld, dat ze ondanks de kans op de titel al op weg zijn naar huis. 


20191019 EDFO 1558 S4A6424


Ford Fiesta Sprint Cup

In de Ford Fiesta Sprint Cup Nederland zijn de kampioenen bekend. Cor Euser Racing rijder Daan Pijl maakte het hele jaar al indruk als één van de snelste junioren van het veld. Gisteren behaalde hij zijn junioren titel met 202 punten ten opzichte van Colin Caresani en Rik Koen met allebei 167 punten, die de strijd om de tweede positie nog spannend houden. Bij de rijders van 25 jaar en ouder is Laurens de Wit al kampioen.

Bij de Belgen staat David De Saeger aan de leiding met 179 punten, tegenover 178 voor Kenny Herremans en 171 voor Bert Longin. Zij strijden in de tweede wedstrijd voor de titel.

In het Belgische Ford Dealer Team Championship staan Vanspringel (De Saeger) en Van den Bossche (Herremans) gelijk met 174 punten, tegenover 169 voor Feyaerts (Longin). Ook deze drie Ford-dealers gaan voor de titel. In de Junior Ford Fiesta Sprint Cup is Nathan Vanspringel zeker van de titel.

In de Dutch Belgian Super Star doet Daan Pijl met een derde plaats in de eerste race toch een goede zaak, want hij verstevigt de leiding met 183 punten, voor Laurens de Wit (170), David De Saeger (149), Colin Caresani en Kenny Herremans met allebei 141 punten, gevolgd door Rik Koen met 140.

Reacties

    • 3
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 20 oktober 2019 15:43

    Ik ben bang dat alle nationale autosport naar Assen moet gaan uitwijken. Als u even meekijkt naar de kalender van ciruit zandvoort dan is er na novembermaand niets meer ingepland behalve de Dutch GP. Toen ik in Mei 2019 ( op deze site ) een stukje schreef dat de JUMBO racedagen waarschijnlijk in 2020 niet meer terugkeren was dit forum bijna de klein om alle reacties die ik naar mijn hoofd geslingerd kreeg te verwerken. Ik zal ze niet herhalen... En ja hoor wat schets mijn verbazing de JUMBO racedagen komen inderdaad niet meer terug in 2020. Lang leve de Dutch GP.

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 20 oktober 2019 16:09

    Jumbo Racedagen worden vervangen door de Grand Prix, zijn ook overbodig nu men Max kan zien racen in plaats van demo's rijden. Zowel de ADAC als Blancpain zijn bevestigd, en ongetwijfeld zullen ook de nationale klassen Zandvoort weer aandoen, die hebben immers geen geluidsweekend nodig. Wat me wel verbaast is hoeveel schade er in deze klasses gereden wordt... Volgens mij doet dat de rijdersvelden niet bepaald goed, het taait allemaal een beetje af, met de Supercar Challenge voorop

    • 2
    • 0
     
    Gixxer17 20 oktober 2019 16:21

    Het is wel te zien dat er een leegloop gaande is in de Supercar Challenge. Zeker de GT&P heeft amper een handjevol wagens, waardoor ze de GT klasse er steeds bij moeten zetten om het veld boven 10 auto's te krijgen. Vroeger ging ik graag naar de races met volle velden, de laatste jaren valt het echter tegen en blijf ik wel thuis.

    • 2
    • 0
     
    TheNextGeneration 20 oktober 2019 16:56

    Klopt, en in de Supercar Challenge kwam vandaag zelfs een team uit protest niet aan de start. Onsportiviteit van andere deelnemers lag daar ten grondslag aan. Bij de Ford Fiesta Cup eindigde de race in een grote beukpartij door het gehele veld, waarbij een deelnemer zelfs ondersteboven richting de finish schoof. Bij de junioren in de Mazda's besloot de tweede man in het kampioenschap zijn concurrent op het snelste stuk van de baan aan te tikken. Al met al alles behalve een chique bedoeling hier in Assen, en ik begrijp goed dat deelnemers daar liever voor thuis blijven!

    • 2
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 20 oktober 2019 17:53

    .Het wordt eens tijd om keihard op te treden tegen die vandalen! Dat een team zich uit protest tegen onsportief gedrag terugtrekt intriest.

    • 3
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 20 oktober 2019 22:15

    25 euro entree! gewoon wonder dat de tribunes leeg waren

    • 0
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 21 oktober 2019 07:26

    Die zijn op zandvoort ook leeg dus dat maakt weinig uit.

    • 0
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 21 oktober 2019 07:26

    Die zijn op zandvoort ook leeg dus dat maakt weinig uit.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 22 oktober 2019 15:33

    De actie op de baan was groot. Ook naast de baan, waar spanningen in de Supercar Challenge en Fiesta Sprint Cup hoog opliepen. Voor de liefhebber was er wel wat moois te zien, maar met kleine velden. Niet alleen heeft de Supercar Challenge daarmee te maken, maar ook de Belcar. Die begon eerder dit jaar met een veld van meer dan 50 wagens en er waren er iets meer dan 30 naar Assen gekomen. Ook andere klassen in de Benelux kampen met die problemen, zoals de Porsche Carrera Cup Benelux. Die begon met 20 wagens en uiteindelijk waren het er tegen de 13. Dit werd in Barcelona nog gemaskeerd door de Franse deelnemers. Het is en blijft moeilijk om volle startvelden te krijgen binnen de Benelux als er geen steun is van importeurs. Mazda doet dit wel, dikke pluim voor Mazda Nederland met de mooie MX-5 Cup

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 23 oktober 2019 07:16

    Wat is de ondersteuning dan van Mazda Nederland ? Die auto's worden gewoon bij intrax opgebouwd.

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 23 oktober 2019 11:16

    De ondersteuning van Mazda ligt onder andere in de PR van deze klasse, bij verschillende bladen (autoweek, autovisie Top Gear). Organisatorisch draagt Mazda bij, waarmee het inschrijfgeld wordt verminderd. Dus dat is de ondersteuning die een cup nodig heeft en hopelijk zet Mazda dit ook in het nieuwe jaar voort. Het is een prachtige klasse, met mooie gevechten op Assen en Zandvoort. Misschien ging het er soms wat TE stevig aan toe.

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 24 oktober 2019 10:04

    Er is een website oké en verder ?

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet