Formula E

Formule E: Robin Frijns ondanks 'vol hoofd' snelste op Valencia

191016 FE Test Frijns
Robin Frijns sloot de tweede testdag in Spanje als snelste af

Robin Frijns heeft de tweede testdag van het ABB FIA Formule E-kampioenschap als snelste afgesloten. In de ochtendsessie van vandaag op het aangepaste circuit van Valencia kwam de Limburgse coureur van het Envision-Virgin-team tot een tijd van 1:15,377 minuten, die gedurende de rest van de dag door niemand meer werd verbeterd. Nyck de Vries kwam weinig aan rijden toe: vanmorgen raakte hij na een paar ronden van de baan, vanmiddag brak na een halve ronde de verbindung tussen de transmissie en de achteras. Ook gisteren kon De Vries door technische malheur nauwelijks kilometers maken. Toen was Frijns' teamgenoot Sam Bird met een tijd van 1:15,570 minuten de snelste.

Tekst: René de Boer (vanuit Cheste, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar/R. de Boer

Net als vorig jaar heeft de Formule E voor het Circuit Ricardo Tormo in Cheste nabij Valencia gekozen voor een driedaagse test ter voorbereiding op het nieuwe seizoen, dat op 22 en 23 november van start gaat op het stratencircuit van Ad Diriyah nabij Riyad, de hoofdstad van Saoedi-Arabië. Alle twaalf teams en 24 rijders zijn aanwezig voor de verplichte test, waarbij gisteren en vandaag gereden wordt, morgen is gereserveerd voor media-activiteiten en op vrijdagochtend nog een slotsessie van drie uur plaatsvindt. De waarde van de test moet echter niet te hoog worden ingeschat. Audi-rijder Lucas Di Grassi was er heel stellig over: "Deze test hier in Valencia is helemaal niets waard. Het circuit is op geen enkele manier vergelijkbaar met circuits waar we normaal rijden, het gripniveau is heel anders. Het enige waarvoor het goed is, is om kilometers te maken en om bepaalde processen binnen het team te oefenen."

191016 FE Test Frijns 2

Mede daarom moet ook aan de gereden tijden niet al teveel waarde worden gehecht, want door de andere karakteristiek van de circuits vormen de tijden vanuit Spanje geen enkele indicatie voor wie tijdens het komende seizoen tot de favorieten behoren. Niettemin is het vanuit Nederlands perspectief natuurlijk leuk om te melden dat Frijns vandaag de tijdenlijst aanvoerde. "Gisteren voelde ik me goed maar was ik niet snel, vandaag voel ik me zo ziek als een hond, maar ging het qua tijden prima", zei Frijns. "Geen idee wat ik heb opgelopen, het is geen griep, maar mijn hele hoofd zit vol..."

191016 FE Test DEV crash
Vanmorgen werd de auto van Nyck de Vries op de takelwagen teruggebracht naar de pits

Voor Nyck de Vries waren de problemen vooral van technische aard. "Gisteren hadden we al een aantal issues, waardoor ik niet erg veel kon rijden. Vanmorgen raakte ik een keer van de baan, maar niet heel ernstig. Aan het eind van de sessie kon ik nog twee ronden rijden, maar toen voelde de balans heel raar aan, we hadden enorm veel onderstuur. Vanmiddag brak na een halve ronde de verbinding tussen de transmissie en de achteras. Wellicht het gevolg van die situatie van vanmorgen, maar eigenlijk zou zo'n verbinding veel grotere krachten moeten uithouden. Felipe (Massa, red.) had hetzelfde, dus wellicht is er een probleem met de constructie." Op de vraag of hij bij zijn eerste ronden in Valencia plezier had gehad, verklaarde De Vries: "We hebben meer power dan grip, dat is best lastig."

191016 FE Test De Vries
Nyck de Vries (op de rug gezien) in gesprek met Mercedes-EQ-teambaas Ian James

Vanmiddag werd ook een racesimulatie over de gebruikelijke Formule E-raceduur van 45 minuten plus een ronde afgewerkt, voornamelijk bedoeld om de voor dit seizoen nieuwe ontlading van energie tijdens 'full course yellows' en safety-car-interventies in de praktijk te testen. Niet alle rijders konden aan de 'race' deelnemen: André Lotterers Porsche stond na een crash in de ochtend – op hetzelfde punt waar zijn merkgenoot Neel Jani gisteren van de baan was geraakt – nog in de pits voor reparatie, terwijl bij de Virgin van Sam Bird nog aan de ingebouwde camera moest worden gewerkt. Voor wat het waard is: Stoffel Vandoorne kwam aan het einde van de gesimuleerde wedstrijd met twee eveneens geplande safety-car-fases en één 'full course yellow' als winnaar over de eindstreep, voor António Félix Da Costa, de nieuwe rijder bij DS-Techeetah, en Audi-rijder Lucas Di Grassi.

191016 FE Test racesim
Racesimulatie op het circuit van Valencia, compleet met kunstmatige chicane in de vorm van bandenstapels op het rechte stuk, waar al diverse rijders in de fout gingen

Reacties

    • 1
    • 0
     
    Dirk 17 oktober 2019 10:10

    Heel knap van Frijns! Ik ben ook erg benieuwd hoe lang het duurt voordat Mercedes vooraan meestrijd. Dit ligt natuurlijk ook aan het beschikbare budget.

    • 3
    • 0
     
    René de Boer 17 oktober 2019 12:42

    Juist die budgetten waren de afgelopen twee dagen dat ik in Valencia was een voortdurend onderwerp van gesprek. Voor wat het waard is, want natuurlijk willen directies en raden van bestuur van automerken en -concerns natuurlijk ook resultaten zien, maar de organisatie van de Formule E en de verantwoordelijken van de diverse merken zijn wel degelijk overtuigd van de noodzaak om het uitgeven van geld zoveel mogelijk binnen de perken te houden. Wat dat betreft heerst er een verrassend realistische visie op diverse zaken bij alle betrokkenen. Dat is ook de enige manier om de sport leefbaar te houden. Neemt niet weg dat Formule E in geval van Porsche (en eerder ook Audi) natuurlijk een klap goedkoper is dan voorheen LMP1, en in het geval van Mercedes ook dan de DTM. Maar door de speelruimte voor fabrikanten te beperken tot alleen aandrijflijn plus ophanging en software, zijn de mogelijkheden om ongebreideld te spenderen gewoon niet voorhanden, en dat is een positief gegeven.

    • 0
    • 0
     
    Dirk 17 oktober 2019 16:09

    Dankje Rene, ik had niet gedacht dat de Formule E minder kostbaar zou zijn dan een DTM campagne. Maar doordat veel onderdelen 'spec' zijn is dat natuurlijk mogelijk. Naar verhouding zal de ontwikkeling van de aandrijflijn duur zijn.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet