Retro: 100 Years Carrozzeria Zagato in Autoworld Brussel
Een wereld van verschil
SZ Tonda
Naast de TZ troffen we de Alfa Romeo SZ Tonda uit 1960 aan. Deze auto is gebaseerd op de Giulietta uit 1960. De auto beschikt over een 4 cilinder 1300 cc motor die ongeveer 120 pk levert. Van dit model werden tussen 1960 en 1962 171 exemplaren gebouwd. Daarvan zijn er wereldwijd waarschijnlijk nog slechts 35 overgebleven.
De Alfa Romeo SZ Tonda uit 1960.
De Tonda rijdt overigens nog steeds in historische evenementen.
Het in Brussel geëxposeerde exemplaar werd geleverd aan Angelo Corio en heeft een bekende historische geschiedenis. Met dit voertuig wordt overigens nog steeds aan historische races en rally's deelgenomen.
De Fiat 8V mag echter wel het klapstuk van de expositie genoemd worden.
Pure autosportkunst. Het voertuig zal ook op de Brusselse Interclassics te zien zijn.
Het absolute klapstuk van de expositie is eigenlijk de Fiat 8V waarvan er tussen 1952 en 1954 slechts 114 gebouwd werden. Zagato bouwde van de 8V overigens 30 versies die nog niet eens aan elkaar gelijk waren.
De Fiat 8V was eind vijftiger jaren een echte GT winnaar.
De auto beschikt over een 1996 cc V8 motor die 127 pk levert en goed was voor een top van ruim 200 km/u. Commercieel was het niet bepaald een succes te noemen maar in het Italiaanse GT kampioenschap was het t/m 1959 een absolute winnaar.
Auto(sport)kunst in de schaduw van.
Daarnaast zagen wij de 750 Zagato Abarth uit 1955 met het bobbel dak. Van dit exemplaar bestonden verschillende varianten waarvan de "America" die speciaal voor de VS ontwikkeld werd. De eerste versie leverde ongeveer 42 pk. In 1958 volgde een tweede versie met dubbele nokkenas die over 57 pk beschikte. De eerste serie was voldoende voor een homologatie in de diverse GT kampioenschap. De auto schreef wereldwijd meer dan 700 races op zijn naam.
De 750 Zagato Abarth uit 1955 is een absolute winnaar in de Zagato geschiedenis.
De Bobbels zijn duidelijk in de daklijnen zichtbaar.