Retro: 100 Years Carrozzeria Zagato in Autoworld Brussel
Tot en met 1 december is in het Brusselse Autoworld de thema tentoonstelling 100 Years Carrozzeria Zagato te bewonderen. De designstudio die in 1919 door Ugo Zagato in Milaan gesticht werd. Het bedrijf bestaat nog steeds en wordt gerund door Ugo's kleinzoon maar het hedendaagse bedrijf is tegenwoordig ook ver buiten de automotive wereld actief. Ter gelegenheid van het 100 jarig bestaan organiseerde het Brusselse Autoworld een kleine thematentoonstelling waarin ook de autosport een bescheiden rol speelt.Gedurende de herfstperiode vormt de Zagato expositie een klein hoogtepunt in Brussel.
Tekst en Foto's Willem J. Staat
100 Years Carrozzeria Zagato in Autoworld Brussel
Goede wijn behoeft geen krans en afgelopen maandag maakten wij van de thema expositie 100 Years Carrozzeria Zagato in het Brusselse Autoworld een kleine foto impressie. Tussen 1950 en 1960 beleefde Zagato dankzij de GT modellen van Aston Maserati, Lancia, Abarth en Alfa Romeo historische hoogtepunten. Een aantal jaar geleden was Aston Martin met de V12 Racecar Concept een jaar lang in de Duitse VLN serie actief. Jammer genoeg kwam er na een jaar helaas geen vervolg meer aan het programma.
2011 de Aston Martin V12 Race Concept. Het project was helaas een kort leven beschoren maar zo ontzettend mooi.
De Alfa Romeo TZ Zagato 1963
Een absolute klassieker de Alfa Romeo TZ Zagato uit 1963 speciaal voor Autodelta ontwikkeld.
Onder de tentoongestelde bolides in Brussel troffen wij wel enkele hoogtepunten aan zoals bijv.de Alfa Romeo TZ Zagato uit 1963 die voor Autodelta werd ontwikkeld. De auto beschikte over een vier cilinder 1570cc motor met bovenliggende nokkenas.
Pure kunst om te zien eigenlijk toch?
De Zagato lijnen zijn duidelijk herkenbaar.
Wat een prachtig gezicht is dit eigenlijk. Men noemt het ook wel de Coda Tronca.
De straatversie leverde slechts 112 pk terwijl de wedstrijdauto 160 pk leverde. Dankzij de aluminium carrosserie was het totaalgewicht slechts tot 660 kg beperkt. De topsnelheid bedroeg ruim 210 km. De afgekapte achterkant een stijlkenmerk van de Spa staat ook wel bekend als de Coda Tronca. Tussen 1963 en 1965 werden er in totaal 112 exemplaren van deze auto gebouwd. Van de TZ2 die over een kunststofcarrosserie beschikte werden slechts 12 exemplaren gebouwd.
Uit de beginjaren van meester Ugo Zagato