IndyCar

Inydcar: Indycar werkte volgende fase aeroscreen testprogramma af op Richmond

De Indycar-organisatie heeft gisteren op Richmond haar testprogramma met de aeroscreen voor de korte ovals voltooid. Daarbij kwamen de teams van Ganassi en Penske elk met één auto voor Scott Dixon en regerend kampioen Josef Newgarden in actie.

10-15-Richmond-Aeroscreen
Zowel Dixon als Newgarden waren tevreden over het verloop van  het testprogramma.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar

Indycar werkte volgende fase aeroscreen testprogramma af op Richmond
Ter voorbereiding van de wedstrijd op de 0.75 mijl lange oval van Richmond in Juni volgend jaar kwamen gisteren de teams van Chip Ganassi en Roger Penske met Scott Dixon en Josef Newgarden in hun nieuwe cockpit uitmonstering(aeroscreen) in actie. Overigens was dit de derde van vier geplande tests en deze verliep zo uitstekend dat regerend kampioen Josef Newgarden slechts enkele rondjes nodig had om er aan te wennen.

Josef Newgarden: "Perceptiewijs was het een beetje vreemd toen ik voor het eerste instapte. Maar na 30/40 rondjes ben je er wel aan gewend. Nu hebben we het punt bereikt dat het al vrij normaal is."

Er werd eveneens een Firestone bandentest afgewerkt en Scott Dixon verklaarde dat de aeroscreen ofwel het windscherm klaar is voor de actie. Scott Dixon: "Het aeroscreen heeft een veranderde look. Het ziet er naar uit dat de aeroscreen op de ovals werkt en klaar is voor de actie."

Het debuut van het Indycar aerowindscherm(aeroscreen) staat gepland voor het weekend van 13-15 maart 2020 bij de seizoensopener in St.Petersburg.Overigens zal het Indycar aerowindscherm in alle wedstrijden gebruikt gaan worden.

Het bezoek aan Richmond betekende de derde achtereenvolgende test op een verschillende lay-out. De afgelopen weken heeft men op Indianapolis, Barber Motorsports Park en nu Richmond getest. De vierde test staat voor 5 november op Sebring gepland waar stratencircuits gesimuleerd zullen worden. Daar zullen Sebastien Bourdais(Dale Coyne Racing) en James Hinchcliffe(Schmidt Peterson Motorsports) in actie komen. Bij deze test lag de focus op het comfortabeler maken van de besturing . De luchtstroom in de cockpit werd via een luchtinlaat binnengelaten. "Een aanmerkelijke verbetering rond de benen en het lichaam" verklaarde Scott Dixon.

Hoewel de aeroscreen wat extra gewicht aan de auto toevoegt merkte Newgarden weinig verschil op met of zonder screen op Iowa, een baan die eigenlijk een beetje identiek aan Richmond is.

Josef Newgarden: "Toen ik voor het eerst naar buiten ging was de perceptie de hoeveelheid grip en de controle die ik erover had. Maar dit was ook omdat het nogal vreemd aanvoelde. Je bent er niet aan gewend om een scherm boven je hoofd te hebben maar na 20/30 ronden ben je er al aan gewend of hoe dat de auto bijna hetzelfde als op Iowa of Gateway aanvoelt. Voor het afstellen is er niet zoveel nodig om de juiste balans te vinden. Zelfs met het scherm is de balans erg goed. Ik denk niet dat er erg veel gaat veranderen."Jay Frye van Indycar bevestigde dat er eind maart nogmaals op Richmond getest gaat worden. Maar dan zullen vrijwel alle teams aanwezig zijn.

2019  Penske Aeroscreen
Veiligheid voor alles. Mooi is anders?  Het door Red Bull Advanced Technologies ontwikkelde aeroscreen. Is het nu nog een formule-auto of een halve sportscar? Het zicht om de rijders nog echt aan het werk te zien lijkt een beejte verloren te gaan toch?

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 16 oktober 2019 08:11

    De gekleurde rand aan de bovenkant maakt het inderdaad net een prototype, zeker bij die Penske. Hopelijk valt het allemaal mee als het seizoen weer gaat beginnen. Goed weekend, Eric

    • 0
    • 0
     
    Dirk 16 oktober 2019 09:05

    Heeft het aeroscreen ook invloed op de wegligging en rondetijden? Ik kan me voorstellen dat door de extra drag / downforce de rondetijden op ovals langzamer worden. Maar ook dat de tijden op stratencircuits of road courses juist sneller zijn. Is daar al iets over te zeggen?

    • 1
    • 5
     
    Anonieme gebruiker 16 oktober 2019 10:17

    bron www.indycar.com/news

    • 4
    • 1
     
    Willem J. Staat 16 oktober 2019 10:21

    @Dirk. Rondetijden werden niet vrijgegeven maar volgens Newgarden zou het weinig verschil uitmaken. Het is gewoon afwachten.

    • 1
    • 6
     
    Anonieme gebruiker 16 oktober 2019 12:56

    Die stonden niet in het persbericht bedoel je.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet