Retro

Retro: In memoriam Nanni Galli

Afgelopen weekend overleed in Italië oud coureur Nanni Galli, die begin zeventiger jaren in de F1 maar vooral in de sportscars actief was. Nanni Galli werd 79 jaar. De begrafenisdienst vindt vandaag in de kathedraal van Prato plaats.

Tekst: Willem J. Staat
Foto: Archief Willem J. Staat

2019 Nanni Galli


In memoriam Nanni Galli
Nanni Galli werd op 20 oktober 1940 geboren en maakte op betrekkelijk late leeftijd zijn debuut in de autosport. Als zoon van een Italiaanse textielmagnaat maakte hij pas op 24 jarige leeftijd met een Mini Cooper zijn debuut in de autosport. Vervolgens werd het al snel een Alfa Romeo, gevolgd door een overgang richting eenzitters met Tecno in de toenmalige F3 en F2.

Tussen 1970 en 1973 reed Galli in 24 Formule 1-Grand Prix wedstrijden voor ondermeer McLaren, March, Ferrari, Tecno en Williams. In 1973 behaalde hij met een negende plaats in de Braziliaanse GP zijn beste WK resultaat. In de niet voor het WK meetellende wedstrijd op het Italiaanse circuit van Vallelunga eindigde hij in 1972 met een Tecno als derde. Datzelfde jaar verving hij de geblesseerde Clay Regazzoni tijdens de Franse Grand Prix op Charade. Hij kwalificeerde zich als 21ste en eindigde als 13de. Vanwege de chaos bij het toenmalige Ferrari management kwam er geen vervolg meer aan bij de Italiaanse stal.

In de sportscars had Galli iets meer succes. Samen met Ignacio Giunti eindigde hij in 1968 als vierde in de 24U van Le Mans. Het jaar daarop was de Italiaan door Matra uitverkoren om de Franse kleuren op Le Mans te verdedigen en eindigde met de Brit Robin Widdows als negende. Na Monaco 1973 keerde Galli de F1 teleurgesteld de rug toe. Er volgde in 1974 nog een kort programma met een Osella sportscars maar hing na twee races zijn helm definitief aan de kapstok en keerde terug in de kleding industrie. Daar vertegenwoordigde hij het kledingmerk "Fruit of the Loom" en was begin negentiger jaren betrokken bij de totstandkoming van de Benetton deals in de Formule 1.

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 15 oktober 2019 19:02

    N.Galli begon in 1964 met een Steyr Puch 500 D en vervolgens in een Mini Cooper in 1965. Hij heeft nooit F3 gereden maar begon eind 1967 in een Brabham BT23 voorzien van een Alfa Romeo motor in de F2. In de sportscars mis ik zijn tweede plaats in de 12 uur van Sebring 1971 en de tweemaal een tweede plaats in de Targa Florio van 1968 en 1972. allen in Alfa Romeo De negende plaats op Le Mans met Matra is een zevende plaats.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet