Sportscars

Sportscars: Chevrolet presenteert raceversie nieuwe Corvette

191010 IMSA Corvette presentatiw
Presentatie van de raceversie van de nieuwe Corvette op Road Atlanta

Op het circuit van Road Atlanta, waar dit weekeinde de 10-uursrace Petit Le Mans als seizoensfinale van het Noord-Amerikaanse IMSA WeatherTech SportsCar Championship verreden wordt, stelde Corvette Racing de wedstrijdversie van de nieuwe Corvette C8.R voor. Chevrolet maakt hiermee de overstap van front- naar middenmotor. De auto is de eerste raceauto van Corvette sinds de C5.R uit 1999 die volledig nieuw werd ontworpen. Het wedstrijddebuut vindt plaats tijdens de Rolex 24 at Daytona, het begin van het IMSA-seizoen 2020.

Tekst: René de Boer (vanuit Braselton, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar/R. de Boer, PR (1)

Corvette pakt op Road Atlanta flink uit met een grote promotiestand op het circuit, waar ondermeer de voorgaande racegeneraties C5.R, C6.R en C7.R staan opgesteld, plus een enorm 'Corvette Coral', waar Corvette-eigenaren hun auto kunnen parkeren. De nieuwe Corvette, waarvoor de historische naam Stingray werd afgestoft, is een belangrijke mijlpaal in de historie van het merk.

191010 IMSA Corvette C8 Display
De nieuwe Corvette is op Road Atlanta te bewonderen in de paddock

"De raceauto werd parallel met de productieversie ontwikkeld, zodat er optimaal gebruik gemaakt kan worden van de voordelen die het nieuwe pakket biedt", zei Ed Piatek, hoofdingenieur van Corvette, tijdens de presentatie in het nieuwe hoofdgebouw van het circuit van Road Atlanta. "Hierdoor is dit het model met het hoogste percentage gemeenschappelijke onderdelen tussen de race- en de straatversie in de historie van Corvette in de sportwagenracerij."

191010 IMSA Corvette Diffusor
Meer ruimte voor de flinke diffusor aan de achterzijde door de compacte Xtrac-versnellingsbak

De C8.R wordt aangedreven door een 5,5-liter V8-motor, die goed is voor een vermogen van rond de 500 pk. "We hebben uiteraard wel gekeken naar een turbomotor, maar we hebben er toch voor gekozen om vast te houden aan een atmosferische motor, omdat we daarin nog voldoende potentieel zien", benadrukte Doug Fehan, competitiemanager van Corvette. De kracht wordt overgebracht door een nieuw ontwikkelde sequentiële zesversnellingsbak van Xtrac. Door de compacte uitvoering ontstond aan de achterkant van de raceauto meer ruimte voor de diffusor.

191010 IMSA Corvette designs
Twee verschillende kleurenschema's: geel met zilvergrijs en zilvergrijs met geel

Corvette koos voor twee verschillende kleurenschema's voor zijn beide auto's in het IMSA-kampioenschap van volgend jaar: de nummer 4-auto, zoals die tijdens de presentatie op Road Atlanta werd getoond, is uitgevoerd in zilver met gele kleuraccenten. De nummer 3-auto is overwegend geel, traditioneel de racekleur van Corvette, voorzien van zilverkleurige accenten. Het zilver is een verwijzing naar vroegere Corvette-studiemodellen als de Aerovette uit 1973 en de Stingray Racer uit 1959.

Naast de deelname aan het IMSA-kampioenschap wil Corvette volgend jaar ook in Le Mans weer van de partij zijn, zo verklaarde Doug Fehan. "We zijn momenteel in onderhandeling met de ACO over de homologatie van de auto." Daarnaast is het idee om opnieuw in geselecteerde races van het FIA WEC uit te komen. "Sebring is uiteraard een voor de hand liggende optie, want daar zijn we vanwege IMSA toch al", aldus Fehan. "Maar wellicht dat we nog één of twee races rijden."

Over de rijdersbezetting bij Corvette van volgend jaar werden nog geen mededelingen gedaan, maar het is inmiddels een publiek geheim dat afscheid genomen wordt van oudgediende Jan Magnussen, en dat diens plaats binnen het team zal worden ingenomen door Jordan Taylor, momenteel de teamgenoot van Renger van der Zande in de Konica-Minolta-WTR-Cadillac DPi in de IMSA-serie.

191010 IMSA Corvette C05
Chevrolet toont op Road Atlanta ook de historische race-Corvettes, van de C5...

191010 IMSA Corvette C6
...via de C6...

191010 IMSA Corvette display C7
...tot aan de huidige C7, die  dit weekeinde zijn afscheidswedstrijd beleeft.


Reacties

    • 1
    • 0
     
    Rush 11 oktober 2019 00:52

    Spijt mij, met pijn in het hart, dit te zeggen; Einde tijdperk Corvette!

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 11 oktober 2019 01:13

    Ben wel blij dat er nog wel een v8 zonder turbo in zit. Hopelijk brult deze nog steeds zo hard. Goed weekend,eric

    • 2
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 11 oktober 2019 07:09

    Einde oefening corvette. Zo te zien een middenmotor. Oe wat lelijk.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 11 oktober 2019 08:32

    Jammer dat de heerlijke oldschool corvette verdwijnt

    • 1
    • 0
     
    Caseykvt 11 oktober 2019 08:51

    Echt cool van ze om als Amerikaans icoon, waar men best hangt aan tradities, het concept zo om te gooien.

    • 1
    • 0
     
    Dirk 11 oktober 2019 11:54

    Qua racerij natuurlijk helemaal goed ontwerp, combinatie van Acura, Ferrari, McLaren. Maar dit staat wel heel ver af van de traditionele Corvette. Ik vraag me af hoe ze in de VS reageren.

    • 0
    • 0
     
    Ericjooo 11 oktober 2019 16:28

    "Het wedstrijddebuut vindt plaats tijdens de Rolex 24 at Daytona, het begin van het IMSA-seizoen 2021." Ik neem aan 2020?

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 11 oktober 2019 16:46

    Eh, ja. Natuurlijk. Ik liep - weer eens - op de zaken vooruit. Is aangepast!

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 11 oktober 2019 18:22

    Dit is toch geen Corvette?

    • 0
    • 0
     
    Gixxer17 11 oktober 2019 19:42

    Het ziet eruit als een Corvette en er zit een N/A V8 in, dat deze dan in het midden zit, maakt mij niet heel veel uit. Dikke bak hoor, ben allang blij dat de wagen geen twin-turbo of hybride systeem heeft die het geluid verknalt.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 16 oktober 2019 07:51

    Wil je als Corvette meegaan in de strijd om de knikkers zullen ze wel naar een midden-motor moeten, Porsche had dit ook en heeft ook die stap gemaakt en nu is iedereen lyrisch over de auto, dus met de Vettejes komt het ook wel goed, toegegeven, bij de presentatie (rode versie) en de straatversies lijken erg op bv. een scharlaken rode auto, maar de raceversie is toch wel om van te smullen en het geluid, nog steeds top.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet