Formule 1

Formule 1: Daniel Ricciardo - Lachen vergaan?

De Australische coureur die eind seizoen 2018 opgelucht was van Red Bull Racing over te kunnen stappen naar het Renault F1 team is het lachen wel een beetje vergaan. Sinds 2011 actief in de Formule 1 heeft hij zijn droom om wereldkampioen te worden afgeschreven: 'Voorlopig althans!'. We stelden de 30 jarige Daniel Ricciardo (makkelijk in de omgang) na de Russische Grand Prix een paar vragen.

Tekst: Anjès Verhey
Foto's: PR

Autosport.nl: Als voormalige racewinner een riskante teamwissel van Red Bull Racing naar Renault F1 begin dit seizoen. Juiste beslissing geweest?
Daniel: Jazeker. Als je bedoelt of ik er spijt van heb zeg ik hartgrondig Nee. Bij Red Bull Racing was ik in feite uitgepraat. Met alle respect voor dat bijzonder succesvolle team. Maar ik zag geen kansen meer. Met Renault is het hard knokken om race by race stapje verder te komen. Alle schouders eronder om ons doel te bereiken maar we schieten nog niet echt op.

Autosport.nl: Kost meer tijd dan je aannam?
Daniel: Inderdaad heb ik misschien uit enthousiasme vooraf té snel iets téveel verwacht. Maar Renault heeft de resources en voldoende potentieel om, zij het niet dit jaar, dan absoluut in 2020 races te kunnen winnen met de ondersteuning van haar crew met zeer kundige mensen op de juiste plekken en hoogst ambitieuze coureurs.
  Daniel Ricciardo 01 De glimlach is inmiddels Daniel Ricciardo zijn handelsmerk geworden

Autosport.nl: McLaren heeft met jullie Renault motor een sprong gemaakt. Waar blijven jullie op hangen?
Daniel: Dat is moeilijk te beantwoorden. Een aantal factoren speelt een rol waarom we nog niet hebben bereikt wat ons voor ogen stond. De ene race is het de onbalans van de wagen, de volgende een bandenproblematiek of domme pech. Je kunt je vinger er dus niet goed opleggen.

Autosport.nl: Nuchter bekeken.... hoeveel % is tegenwoordig het totaalpakket en hoeveel % de coureur?
Daniel: Het totaalpakket van de wagen is van essentieel belang zoals we net al bespraken. Elke onbalans, elke pech gooit je achterop. De wagen moet 100% zijn om er als coureur resultaten mee te behalen. De coureur is niet het verlengstuk van de wagen maar is van essentieel belang om met de 100% goed geprepareerde wagen tot het uiterste te gaan om succes te boeken. 100% auto en 100 % coureur is vereist. Een optimaal samenspel dus om ons doel te realiseren. Races winnen en vervolgens voor de titel gaan, al laat dat helaas nog op zich wachten.

Daniel Ricciardo 05
Daniel in actie tijdens de Italiaans Grand Prix

Autosport.nl: Kun je omgaan met deze malaise én ben je nog blij onder de druk van 'Max' uit te zijn?
Daniel: Voor mij was het de hoogste tijd voor verandering. Samen met het feit dat Max nu eenmaal een klasse apart is en de volle aandacht van het team verdiende, zo ook van de media. Uiteindelijk besloot ik naar een ander team uit te kijken, een team met perspectief voor mij. Ik moet helaas nog geduld hebben. De rust en het vertrouwen in het team onderling is er, nu nog het beoogde succes zien te behalen.


Daniel Ricciardo 04
Daniel (links) in gesprek met een engineer vlak voor de start van een Grand Prix


Autosport.nl: Helaas presteer jij nogal wisselvallig... Op het snelle Italiaanse Monza werd je vierde, Nico Hülkenberg vijfde. Beste resultaten tot nu toe. (Japanse GP 13 oktober).
Daniel: Natuurlijk doe ik mijn uiterste best. Neemt niet weg dat ik soms teveel van mijn wagen en mijzelf vraag. Ja, dan pakt het anders uit dan ik mij voorstelde. Dat is ook teleurstellend voor mijn team.


Daniel Ricciardo 03
Daniel blijft een goedlachse en vrolijke coureur. Waar hij ook verschijnt


Autosport.nl: Is het lachen je toch wel een beetje vergaan?
Daniel: Ik ben een positief denkend mens, hou van humor en lach graag. Dat doe ik bij mijn weten nog steeds?!

  Daniel Ricciardo 02 Daniel in actie tijdens een vrije training

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet