IndyCar

Indycar: Scott Dixon en Will Power geven hun fiat aan het aerowindscherm

Scott Dixon en Will Power legden vandaag op de Indianapolis Motor Speedway ruim 700 km testkilometers met het door Red Bull Advanced Technologies ontwikkelde Aerowindscherm af. De nieuwe cockpit bescherming is vanaf volgend jaar in Indycar verplicht.

2019 Dixon Power
Will Power en Scott Dixon bespreken het door Red Bell Advanced Technologies ontwikkelde aero windscherm. Veiligheid voor alles. Dixon zou niet anders meer willen. Maar wat afschuwelijk lelijk........of toch niet?

Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar

Scott Dixon en Will Power geven hun fiat aan het aerowindscherm
Scott Dixon was vanaf het begin betrokken bij de ontwikkeling van de aeroscreen en was razend enthousiast. Het door Red Bull Advanced Technologies ontwikkelde scherm moet de Indycar-rijders tegen vliegende brokstukken bescherming bieden. Eerder deze zomer testte Dixon een prototype in de simulator bij Red Bull Advanced Technologies.

Scott Dixon: "Het is net een personenauto, erg stil, kan zelfs de radio en de motor goed horen. Het zou nu vreemd zijn om het te verwijderen."

2019 Dixon
Het instappen lijkt er niet gemakkelijker op geworden te zijn.

Will Power: " Als je hier een dag mee gereden hebt, voel je je eigenlijk naakt zonder het. Want er is zoveel bescherming daar. Ik ben erg verheugd dat we hier over beschikken want het is een enorme veiligheidsstap voorwaarts. Het beste uit twee werelden een Halo en een Screen."

Aeroscreen Scott in de Ganassi Dallara Honda. Een laagvliegend vliegtuig......

Sinds de dood van Dan Wheldon in 2011 heeft men bij Indycar constant aan de verbetering van de veiligheid gewerkt. In 2015 werd Justin Wilson bij een crash op Pocono het slachtoffer van vliegende brokstukken.

Penske Aeroscreen Test
De Penske Dallara Chevrolet zijdelings gefotografeerd. Mooi is anders?

Indycar heeft de afgelopen periode meerdere "windscherm"-concepten uitgeprobeerd, o.a. bij PPG Aerospace. Daar kwam men tot de conclusie dat er nog meer werk verricht moest worden. Verder informatie voor de ontwikkeling hiervan werd aan Red Bull Technologies verstrekt.

 JGS-2019-AEROSCREEN-TEST-305952-1
De Penske Dallara Chevrolet in actie.

Het door Red Bull ontworpen scherm is vervaardigd van gelamineerd polycarbonaat met een antireflectie coating aan de binnenkant die tevens voorzien van een verwarmingselement dat als antivocht element dienst doet. Het titanium frame is op drie plekken bevestigd.

Het scherm kan een laadkracht van 150 kilonewton weerstaan wat overeenkomt met het FIA Halo design. Ook kunnen de rijders over "koelingsoptie" beschikken dat speciaal door Dallara ontwikkeld is. De komende weken staan tests op Barber Motorsports Park, Richmond Raceway en Sebring International Raceway gepland.

2019 Dixon 2
De eerste test neemt een aanvang. De estethica van het formulewagenracerij gaat toch een beetje verloren. Of toch niet?
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet