IndyCar

Indycar: Scott Dixon en Will Power geven hun fiat aan het aerowindscherm

Scott Dixon en Will Power legden vandaag op de Indianapolis Motor Speedway ruim 700 km testkilometers met het door Red Bull Advanced Technologies ontwikkelde Aerowindscherm af. De nieuwe cockpit bescherming is vanaf volgend jaar in Indycar verplicht.

2019 Dixon Power
Will Power en Scott Dixon bespreken het door Red Bell Advanced Technologies ontwikkelde aero windscherm. Veiligheid voor alles. Dixon zou niet anders meer willen. Maar wat afschuwelijk lelijk........of toch niet?

Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar

Scott Dixon en Will Power geven hun fiat aan het aerowindscherm
Scott Dixon was vanaf het begin betrokken bij de ontwikkeling van de aeroscreen en was razend enthousiast. Het door Red Bull Advanced Technologies ontwikkelde scherm moet de Indycar-rijders tegen vliegende brokstukken bescherming bieden. Eerder deze zomer testte Dixon een prototype in de simulator bij Red Bull Advanced Technologies.

Scott Dixon: "Het is net een personenauto, erg stil, kan zelfs de radio en de motor goed horen. Het zou nu vreemd zijn om het te verwijderen."

2019 Dixon
Het instappen lijkt er niet gemakkelijker op geworden te zijn.

Will Power: " Als je hier een dag mee gereden hebt, voel je je eigenlijk naakt zonder het. Want er is zoveel bescherming daar. Ik ben erg verheugd dat we hier over beschikken want het is een enorme veiligheidsstap voorwaarts. Het beste uit twee werelden een Halo en een Screen."

Aeroscreen Scott in de Ganassi Dallara Honda. Een laagvliegend vliegtuig......

Sinds de dood van Dan Wheldon in 2011 heeft men bij Indycar constant aan de verbetering van de veiligheid gewerkt. In 2015 werd Justin Wilson bij een crash op Pocono het slachtoffer van vliegende brokstukken.

Penske Aeroscreen Test
De Penske Dallara Chevrolet zijdelings gefotografeerd. Mooi is anders?

Indycar heeft de afgelopen periode meerdere "windscherm"-concepten uitgeprobeerd, o.a. bij PPG Aerospace. Daar kwam men tot de conclusie dat er nog meer werk verricht moest worden. Verder informatie voor de ontwikkeling hiervan werd aan Red Bull Technologies verstrekt.

 JGS-2019-AEROSCREEN-TEST-305952-1
De Penske Dallara Chevrolet in actie.

Het door Red Bull ontworpen scherm is vervaardigd van gelamineerd polycarbonaat met een antireflectie coating aan de binnenkant die tevens voorzien van een verwarmingselement dat als antivocht element dienst doet. Het titanium frame is op drie plekken bevestigd.

Het scherm kan een laadkracht van 150 kilonewton weerstaan wat overeenkomt met het FIA Halo design. Ook kunnen de rijders over "koelingsoptie" beschikken dat speciaal door Dallara ontwikkeld is. De komende weken staan tests op Barber Motorsports Park, Richmond Raceway en Sebring International Raceway gepland.

2019 Dixon 2
De eerste test neemt een aanvang. De estethica van het formulewagenracerij gaat toch een beetje verloren. Of toch niet?

Reacties

    • 4
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 03 oktober 2019 00:26

    Oei. Vanaf de voorkant gezien lijken de verhoudingen niet te kloppen. Vind de halo helemaal niks maar dit ziet er erg raar en heel groot uit. Goed weekend, Eric

    • 2
    • 0
     
    Nylz 03 oktober 2019 01:26

    "Oei" was ook precies mijn eerste reactie. Op de Formule 1 wagens zag de Aero Screen er beter uit dan de Halo. Maar op de Indy Cars ziet het er vreselijk uit. Deze is ook een stuk lomper dan eerdere versies waarmee getest is. Wel is het denk ik een veiliger oplossing dan de Halo. Bijvoorbeeld de veer die Massa in 2009 tegen zijn helm kreeg zou door de Halo tegen zijn borstkas kunnen zijn geschoten. De Aero Screen biedt ook tegen kleinere objecten bescherming. Dus dat is in ieder geval een vooruitgang. Het uit de auto komen wanneer deze ondersteboven ligt is nog steeds wel een probleem. En bij een afschuwelijke impact als bij de recente Hubert/Correa crash kan denk ik ook worden afgevraagd wat de rol van een Halo (of Aero Screen met interne Halo) zal zijn.

    • 4
    • 0
     
    René de Boer 03 oktober 2019 08:08

    Het doet me een beetje denken aan de auto's uit de film 'Cars'. Als je een paar ogen op het scherm tekent, is het helemaal compleet! Maar ja, ik heb wel vaker zulke associaties. Moest bij de vorige Aston Martin Vantage GTE-auto's in het WEC, met die dubbele verstralers in de grille, ook altijd denken aan de tanden van Theo & Thea... En, zoals men in het Engels dan zo onnavolgbaar mooi zegt: "Once you've seen it, you cannot unsee it."

    • 2
    • 0
     
    Dirk 03 oktober 2019 11:00

    Mwa, ik kan er wel aan wennen, net als de closed cockpit LMP's van nu (vond ik eerst ook niks). Bij eerdere ontwerpen was sprake van dat de coureurs duizelig werden. Hoe is dat verholpen?

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 03 oktober 2019 15:15

    Mogelijk kan de rolbeugel achter de coureur worden verhoogd, om meer ruimte te creëren voor ontsnapping bij ondersteboven liggen. Mooi is misschien anders, maar veiligheid gaat voor.

    • 4
    • 0
     
    Nylz 03 oktober 2019 15:27

    @Dirk, in 2016 zijn Ferrari en Red Bull begonnen met het ontwikkelen van de cockpit bescherming. Ferrari kwam met de Halo, Red Bull bedacht de Aero Screen. De opmerking dat je van de Aero Screen duizelig werd kwam van Vettel na één rondje Silverstone met het scherm op zijn Ferrari. Het zou kunnen dat men vanuit Ferrari iets negatiefs wilde zeggen over de Aero Screen. LMP-coureurs en straaljagerpiloten schijnen er niet zoveel last van te hebben.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 04 oktober 2019 01:37

    @Rene: moest lachen maar je hebt gelijk. Nu moet ik denken aan het voorraam van 'Mater' Goed weekend, Eric

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet