DTM

DTM: Gastoptreden Japanse GT-coureurs, DTM test synthetische brandstof, DRM- en DTM-klassiekers op Hockenheim

191001 DTM Capri
Historische DRM-auto's, zoals deze Zakspeed-Ford Capri Turbo, komen dit weekeinde in actie

Komend weekeinde worden op het circuit van Hockenheim de twee laatste races van het seizoen in de DTM verreden. De strijd om de rijderstitel is al beslist ten gunste van René Rast, terwijl Audi al verzekerd is van het merkenkampioenschap. Het gaat dus alleen nog om de teamtitel, en ook hier gaat Audi met de prijs aan de haal: het duel gaat tussen het Audi Sport Team Rosberg van Rast en Jamie Green, en het Audi Sport Team Abt Sportsline met Robin Frijns en Nico Müller. Toch is er verder nog genoeg om naar uit te kijken.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

191001 DTM japan
Voor het eerst rijden auto's uit de Japanse Super GT samen met DTM-auto's in de race

Allereerst komen dit weekeinde in Hockenheim drie auto's uit de Japanse Super GT-serie tijdens de beide DTM-races in actie. Honda, Lexus en Nissan vaardigen elk één auto volgens de GT500-specificaties af, technisch in grote lijnen identiek aan de auto's uit de DTM. In combinatie met de drie merken die in de DTM vertegenwoordigd zijn, is er daarmee sprake van zes verschillende fabrikanten met officiële deelname, wat in de DTM-historie nog niet eerder het geval was. De Japanse fractie wordt aangevoerd door Jenson Button, die beide races zal rijden met de Raybrig-Honda NSX-GT van het Team Kunimitsu. Nissan en Lexus hebben beide teams van twee rijders, die elk één van de races zullen rijden. Voor Nissan rijden viervoudig Super GT-kampioen Ronnie Quintarelli en Tsugio Matsuda met de Motul-Autec-NISMO GT-R, terwijl Ryo Hirakawa en Nick Cassidy met de KeePer TOMS LC500 van het Lexus Team KeePer TOM's in actie komen. De Japanse gastrijders komen niet voor punten in aanmerking en hebben, in tegenstelling tot de DTM-coureurs, ook niet de beschikking over DRS en 'push-to-pass'. Speciaal voor de Japanners zijn er op donderdag al twee testsessie van elk een uur, van 10.00 tot 11.00 uur en van 14.00 tot 15.00 uur. Toegang tot de zuidtribune G is op de donderdag, in Duitsland een officiële feestdag, voor alle belangstellenden gratis.

191001 DTM BMW klassik
De Groep 5-BMW 320i van het Junior Team rijdt komend weekeinde ook

DRM Classics
In het bijzonder verheugen we ons ook op de DRM Classics, demonstratieronden met historische raceauto's uit de Deutsche Rennsport-Meisterschaft, die tussen 1972 en 1985 in Duitsland populair was en als voorganger van de DTM geldt. Onder de deelnemers bevinden zich hier Hans Heyer, drievoudig DRM-kampioen, en Jochen Mass, die zelfs zijn originele Ford Capri bestuurt, waarin hij in 1972 in de DRM uitkwam. Heyer rijdt ondermeer met zijn spectaculaire Lancia Beta Montecarlo, waarmee hij in 1980 de titel won. Daarnaast zal hij een BMW 3.0 CSL besturen. Ook Hans-Joachim Stuck komt in actie, en wel met een BMW M1. Verder staan er ondermeer op het lijstje: Kremer-Porsche 935/K3, Zakspeed-Ford Capri Turbo, BMW 320i Turbo ('Junior Team', onlangs ook tijdens de HGP op Zandvoort). Als rijders zijn onder anderen ook Armin Hahne, Helmut Kelleners en Walter Röhrl genoemd.

Ook de Tourenwagen Classics komen, alweer voor de vijfde keer dit jaar, tijdens het DTM-weekeinde in actie. Hier zijn oud-kampioenen Volker Strycek (1984) en Eric van de Poele (1987) van de partij, evenals Harald Grohs en Kris Nissen. Ook vijfvoudig DTM-kampioen Bernd Schneider komt hier in actie met een Mercedes uit 2008, zodat de winnaar al vaststaat. Drievoudig titelwinnaar, die zaterdag 70 jaar oud wordt, rijdt eveneens, net als Uwe Alzen.

191001 DTM Aral
Samen met technisch partner Aral wordt in de DTM getest met een milieuvriendelijker brandstof

Brandstof met 30 procent gunstiger carbon-voetafdruk
De groene golf blijft uiteraard ook in de DTM niet onopgemerkt, en zo wordt er komend weekeinde voor het eerst in de praktijk getest met een brandstof die voor de helft uit herwonnen afvalproducten bestaat. Dat zorgt voor een 30 procent gunstiger carbon-voetafdruk. Technisch partner Aral levert deze brandstof, die qua prestaties gelijk is aan de normaal in de DTM gebruikte benzine met een octaangetal van 102. In eerste instantie wordt de synthetische brandstof dit weekeinde gebruikt in de zogeheten 'race-taxi's' van Audi en Aston Martin, respectievelijk een Audi RS 5 DTM uit 2017 en een Aston Martin Vantage GT4. Al eerder werd bekend dat de DTM op middellange termijn ook kijkt naar mogelijkheden voor een hybridesysteem, dat dan uit kostenoverwegingen wel voor alle deelnemers identiek zou zijn.

Reacties

    • 2
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 01 oktober 2019 23:36

    Ondanks het lovende verhaal over wat er het komende weekend te zien zal zijn haak ik af bij de DTM dit weekend. De kampioen is bekend. Spanning dus nul komma nul. Ook voor het bijprogramma hoef je niet te gaan, want dat is dit jaar zeer matig en trekt nauwelijks toeschouwers, want die gaan bij de races de tribunes af om te eten en te drinken. Ben wel benieuwd wat de Japanse fractie zal doen, maar om dat te zien, kijk ik op TV ipv de lange reis te maken.

    • 0
    • 2
     
    Willem J. Staat 02 oktober 2019 14:53

    @Anonieme gebruiker. Vorige week bij de ADAC GT Masters was de kampioen ook al bekend. Dus je argument houdt geen steek. Ook daar was "de spanning nul komma nul" en ging het om de tweede plek in de eindstand........... Bijprogramma Tourenwagenclassics, DRM Classics, Formule Renault 2.0L Eurocup en de iets mindere Seyffarth Cup. Bij de ADAC met de TCR en de F4 is het met de deelnemersaantallen niet veel beter meer(gem 18) behalve de GT4 dan. P.S. Voor klachten over het bijprogramma kunt U zich wenden tot de FIA die het F3 kampioenschap wegkaapte.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 02 oktober 2019 16:11

    @Willem J. Staat misschien was u daarom zelf ook niet op de Sachsenring aanwezig toch? In Hockemheim wel. Met dank overigens aan de mooie foto's in de blog. Bij het besluit om in het buitenland naar de ADAC GT Masters, DTM of Blancpain en ga zo maar door te gaan, speelt ook een rol dat het je twee of drie vrije dagen kost, minimaal drie dure overnachtingen, meestal wat verder weg van het circuit als je laat boekt en de lange aanrijtijd mede door de enorm toegenomen drukte op de A61 en de snelwegen richting het Oosten. Overigens begrijp ik niet waarom u de ADAC GT Masters erbij hebt gehaald. Porsche Carrera Cup rijd daar ook en dat waren dit jaar mega races. Zeker de laatste.

    • 1
    • 0
     
    Willem J. Staat 02 oktober 2019 16:34

    @Anonieme gebruiker. Mijn afwezigheid op de Sachsenring? Vanwege een spoedopname van een familielid eerder die week. Er zijn belangrijkere dingen soms dan DTM/ADAC GT Masters. De Porsche Carrera Cup behoort nog steeds niet tot het standaardpakket. Vandaar de vergelijking tussen twee standaardpakketten.l

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet