Retro

Historic F1: Hartley en Tilley sluiten op Spa seizoen af met zeges

spa6-2019-fri-44

In twee kletsnatte races tijdens het Spa Six Hours-weekend hebben Steve Hartley (McLaren MP4/1) en Kyle Tilley (Ensign N177) de laatste twee bekers in het FIA Masters Historic Formula One Championship bemachtigd. Hartley greep op zaterdag de zege na een fout van leider Mike Cantillon in de allerlaatste ronde. Tilley liet op de nóg nattere zondag zien dat extra downforce er in de regen weinig toe doet: in zijn pre-78-auto werd hij net als op Zandvoort eerste algemeen.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

Officieel stond in het afsluitende weekend nog een titel op het spel. Henry Fletcher had op de Nürburgring al de pre-78-titel veroverd, omdat de minstens zo rappe Tilley pas vanaf Silverstone aan het kampioenschap meedoet. De post-78-titel had Martin Stretton theoretisch echter nog kunnen afpakken van Matteo Ferrer-Aza, de Italiaan die door zijn onfortuinlijke kwalificatieongeluk op Zandvoort daar het kampioenschap niet veilig kon stellen.

Ferrers Ligier JS11/15 – of eerder een van de motorsteunen van zijn Cosworth DFV – had daarbij zo veel schade opgelopen dat zijn auto niet klaar was voor Spa. Gelukkig voor Ferrer was ook Stretton niet aanwezig – en dat was eigenlijk vooraf al bekend. De Amerikaanse eigenaar van diens auto vond het mooi geweest en wilde weer terug naar de VS. En zomaar een andere auto lenen is er in de historische F1-wereld niet altijd bij – maar ook geen stijl als je tegenstander zich niet kan verweren. Zo werd de jonge Ferrer bij afwezigheid alsnog de opvolger van Nick Padmore.

spa6-2019-fri-39

De twee races waren dus om des keizers baard, maar een race op Spa winnen blijft een eer – zeker in de regen (en dat na een zonnig verlopen kwalificatie!). Mike Cantillon (Williams FW07C) leek op zaterdag aan het langste eind te trekken. De Ier profiteerde van een spin van teamgenoot Christophe d'Ansembourg (ook Williams FW07C), de thuisheld die van pole was vertrokken. Maar in de laatste ronde gleed Cantillon wijd in Pouhon, zodat Steve Hartley in zijn McLaren MP4/1 binnendoor kon glippen en zijn derde overwinning van het seizoen boekte. Kyle Tilley won in zijn Ensign N177 de pre-78-klasse met een derde plaats algemeen. Met minder tijd achter de safety car had hij zelfs kans gehad op de overwinning, zo meende de in Indianapolis woonachtige Brit.

De volgende dag maakte hij die woorden meer dan waar, door vanaf de zesde plek op reversed grid naar voren te rijden en halverwege de race leider Jason Wright (Shadow DN8) te passeren. Daarna reed Tilley met soms vijf seconden per ronde weg bij Wright, in wat een masterclass F1-rijden in de regen kon worden genoemd. Tot in de laatste ronde leek het erop dat drie pre-78-auto's in de top-drie zouden eindigen, maar James Hagan (Hesketh 308) verremde zich in de Bus-Stop, zodat Joaquin Folch (Brabham BT49) de derde plaats kon veroveren.

spa6-2019-fri-32

Speciale aandacht was er voor de Alfa Romeo 183 van Richard Hope, de Brit die op Paul Ricard al had deelgenomen met een Osella-Alfa Romeo FA1E. Daar had hij beide races uitgereden, zelfs met een keer de winst in de post-83-klasse, maar zo veel Italiaans geluk was hem deze keer niet gegund. In de kwalificatie viel hij na één ronde al stil, waarna hij ook in beide races al snel aan de kant stond. Meer over deze auto in onze 'Groeten uit Spa' later deze week.

De uitslagen van de Spa Six Hours


Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet