GT: Zege voor Indy Dontje/Maximilian Götz in ADAC GT Masters Sachsenring Snoeks/Wishofer derde
De combinatie Indy Dontje/Maximilian Götz bezorgde Mercedes Benz haar allereerste overwinning in de ADAC GT Masters dit seizoen op de Sachsenring. Met een overtuigende voorsprong van bijna 32 seconden ging Götz als eerste over de streep. De tweede plek ging naar de Montaplast by Land Motorsport Audi R8 LMS van de combinatie Max Hofer/Christopher Mies. De combinatie Kelvin Snoeks/Max Wishofer eindigde in de Zakspeed Mercedes AMG GT3 verrassend als derde.
Mooie zege voor Indy Dontje en een mooie dag voor de Nederlandse autosport vandaag toch?
Tekst Willem J. Staat
Foto's ADAC Motorsport
Zege voor Indy Dontje/Maxmilian Götz in ADAC GT Masters Sachsenring. Snoeks/Wishofer derde.
Een overtuigende eerste seizoensoverwinning voor de combinatie Indy Dontje/Maxmilian Götz waarmee Indy met de pole al de basis creëerde. Direct bij de start legde Indy de volgende fundamenten voor de eindoverwinning. De Audi's van Dennis Marschall en William Tregurtha belandden beiden in de grindbak van waaruit eerstgenoemde zich nog wist te bevrijden. Voor Tregurtha was de wedstrijd over terwijl de combinatie Timo Bernhard/Klaus Bachler vijf strafseconden kreeg toebedeeld vanwege het niet innemen van de juiste startpositie. Aan kop bevonden zich vier AMG Mercedes GT3's. Achter Dontje volgden Marvin Dienst(Schütz Motorsport), Mick Wishofer en Daniel Keilwitz. Wishofer had een superstart en wist direct vijf plekken goed te maken.
Eindelijk een podiumplek voor Kelvin Snoeks.
Tot aan de reguliere pitstops beschikte Indy over een voorsprong van vier seconden. Na de rijderswissel wist Götz dit zelfs tot 32 seconden te vergroten. Bij de opening van de pitwindow begon het exact te regenen wat de keuze van slicks of regenbanden voor een aantal teams bemoeilijkte. De combinaties Asch/Ludwig(Ferrari), Häckländer/Pommer(Audi) en Keilwitz/Eriksson(Mercedes) werden bestraft omdat ze te kort in de pits stonden. Het team van Schütz Motorsport verloor bij de reguliere stop kostbare seconden omdat die duidelijk niet goed verliep. Kersvers kampioen Kelvin van der Linde en Mücke Motorsport Audi-coureur Markus Winkelhock leverden een knalhart duel waarin de wedstrijdleiding niet meer in kon grijpen omdat Van der Linde kort voor het einde met een lekke band naar binnen moest en uiteindelijk als 19e geklasseerd werd.Kelvin Snoeks verloor het duel tegen Christopher Mies en moest met een derde plek genoegen nemen. Overigens wel zijn beste seizoensresultaat tot nu toe. Vanaf een 17e plek wist de GRT Grasser Lamborghini Huracan GT3 van de combinatie Christian Engelhart/Mirko Bortolotti zich naar een vijfde plek algemeen op te werken. In de kampioenschapsstand voor teams staan zij voorlopig eerste gevolgd door de HCB Rutronik Audi R8 LMS van de kampioenen Van der Linde/Niederhauser. Het team van Montaplast by Land Motorsport kan zelfs eveneens nog aanspraak op deze titel maken. Vanwege nog lopende protesten is de tussenstand hier nog "provisional"
Indy Dontje neemt direct de leiding.
Indy Dontje: "Onze start was niet echt gemakkelijk. Bij het begin heb ik een duwtje gekregen. Ik kon direct wat afstand nemen en mijn voorsprong vergroten. Ook met de pitstop hadden we geluk en konden we zonder verkeer vrij rijden. Dat is goed hier want de Sachsenring is een nauwe en uitdagende baan. Het was perfect. Een passende strategie heeft ons natuurlijk wel geholpen."
Maximilian Götz: "Indy heeft met de pole natuurlijk een superbasis gelegd. Bij de pitstop hebben we op safe gespeeld en wilden we niets riskeren. Aan de leiding heb ik wel geprobeerd om van de wedstrijd te genieten. In de achteruitkijkspiegel was geen groot gevaar meer te zien. Ik heb ervan genoten om mijn voorsprong nog verder te kunnen vergroten. Een wedstrijd die we gecontroleerd hebben en waarin we niet veel fout gedaan hebben. Zo wil men het hebben en samen met het team uitvoerig van de overwinning genieten.
Tweede plek voor Hofer/Mies.
Uitslag
1. Dontje / Götz – MANN-FILTER Mercedes-AMG GT3 #47
2. Hofer / Mies – Land Audi R8 LMS #29
3. Snoeks / Wishofer – Zakspeed Mercedes-AMG GT3 #20
4. Keilwitz / Eriksson – Zakspeed Mercedes-AMG GT3 #21
5. Engelhart / Bortolotti – Grasser Lamborghini Huracán GT3 #63
6. Ortmann / Winkelhock – Mücke Audi R8 LMS #24
7. Jahn / Barth – RWT Corvette C7 GT3-R #13
8. Dienst / Read – Schütz Motorsport Mercedes-AMG GT3 #36
9. Salaquarda / Stippler – ISR Audi R8 LMS #33
10. Rogivue / Mücke – Mücke Audi R8 LMS #26
Mooie zege voor Indy Dontje en een mooie dag voor de Nederlandse autosport vandaag toch?
Tekst Willem J. Staat
Foto's ADAC Motorsport
Zege voor Indy Dontje/Maxmilian Götz in ADAC GT Masters Sachsenring. Snoeks/Wishofer derde.
Een overtuigende eerste seizoensoverwinning voor de combinatie Indy Dontje/Maxmilian Götz waarmee Indy met de pole al de basis creëerde. Direct bij de start legde Indy de volgende fundamenten voor de eindoverwinning. De Audi's van Dennis Marschall en William Tregurtha belandden beiden in de grindbak van waaruit eerstgenoemde zich nog wist te bevrijden. Voor Tregurtha was de wedstrijd over terwijl de combinatie Timo Bernhard/Klaus Bachler vijf strafseconden kreeg toebedeeld vanwege het niet innemen van de juiste startpositie. Aan kop bevonden zich vier AMG Mercedes GT3's. Achter Dontje volgden Marvin Dienst(Schütz Motorsport), Mick Wishofer en Daniel Keilwitz. Wishofer had een superstart en wist direct vijf plekken goed te maken.
Eindelijk een podiumplek voor Kelvin Snoeks.
Tot aan de reguliere pitstops beschikte Indy over een voorsprong van vier seconden. Na de rijderswissel wist Götz dit zelfs tot 32 seconden te vergroten. Bij de opening van de pitwindow begon het exact te regenen wat de keuze van slicks of regenbanden voor een aantal teams bemoeilijkte. De combinaties Asch/Ludwig(Ferrari), Häckländer/Pommer(Audi) en Keilwitz/Eriksson(Mercedes) werden bestraft omdat ze te kort in de pits stonden. Het team van Schütz Motorsport verloor bij de reguliere stop kostbare seconden omdat die duidelijk niet goed verliep. Kersvers kampioen Kelvin van der Linde en Mücke Motorsport Audi-coureur Markus Winkelhock leverden een knalhart duel waarin de wedstrijdleiding niet meer in kon grijpen omdat Van der Linde kort voor het einde met een lekke band naar binnen moest en uiteindelijk als 19e geklasseerd werd.Kelvin Snoeks verloor het duel tegen Christopher Mies en moest met een derde plek genoegen nemen. Overigens wel zijn beste seizoensresultaat tot nu toe. Vanaf een 17e plek wist de GRT Grasser Lamborghini Huracan GT3 van de combinatie Christian Engelhart/Mirko Bortolotti zich naar een vijfde plek algemeen op te werken. In de kampioenschapsstand voor teams staan zij voorlopig eerste gevolgd door de HCB Rutronik Audi R8 LMS van de kampioenen Van der Linde/Niederhauser. Het team van Montaplast by Land Motorsport kan zelfs eveneens nog aanspraak op deze titel maken. Vanwege nog lopende protesten is de tussenstand hier nog "provisional"
Indy Dontje neemt direct de leiding.
Indy Dontje: "Onze start was niet echt gemakkelijk. Bij het begin heb ik een duwtje gekregen. Ik kon direct wat afstand nemen en mijn voorsprong vergroten. Ook met de pitstop hadden we geluk en konden we zonder verkeer vrij rijden. Dat is goed hier want de Sachsenring is een nauwe en uitdagende baan. Het was perfect. Een passende strategie heeft ons natuurlijk wel geholpen."
Maximilian Götz: "Indy heeft met de pole natuurlijk een superbasis gelegd. Bij de pitstop hebben we op safe gespeeld en wilden we niets riskeren. Aan de leiding heb ik wel geprobeerd om van de wedstrijd te genieten. In de achteruitkijkspiegel was geen groot gevaar meer te zien. Ik heb ervan genoten om mijn voorsprong nog verder te kunnen vergroten. Een wedstrijd die we gecontroleerd hebben en waarin we niet veel fout gedaan hebben. Zo wil men het hebben en samen met het team uitvoerig van de overwinning genieten.
Tweede plek voor Hofer/Mies.
Uitslag
1. Dontje / Götz – MANN-FILTER Mercedes-AMG GT3 #47
2. Hofer / Mies – Land Audi R8 LMS #29
3. Snoeks / Wishofer – Zakspeed Mercedes-AMG GT3 #20
4. Keilwitz / Eriksson – Zakspeed Mercedes-AMG GT3 #21
5. Engelhart / Bortolotti – Grasser Lamborghini Huracán GT3 #63
6. Ortmann / Winkelhock – Mücke Audi R8 LMS #24
7. Jahn / Barth – RWT Corvette C7 GT3-R #13
8. Dienst / Read – Schütz Motorsport Mercedes-AMG GT3 #36
9. Salaquarda / Stippler – ISR Audi R8 LMS #33
10. Rogivue / Mücke – Mücke Audi R8 LMS #26