Retro

Peter Auto: Geen Nederlandse glorie op Monza Historic

PHOTOCLASSICRACING-GROUPC-4831

Na eerdere edities in 2015 en 2017 keerde Peter Auto dit jaar terug naar Italië voor de Monza Historic. Ondanks het feit dat het evenement zat ingeklemd tussen de Goodwood Revival en de Spa Six Hours, wist het toch grote startvelden te trekken. Voor de bescheiden Nederlandse vertegenwoordiging zaten er deze keer geen prijzen in.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Peter Auto

In CER1 namen deze keer de T70's het voortouw, waarbij winnaar Gérard Lopez (bekend van zijn rol bij Lotus en Renault destijds) aardig hulp kreeg van oud-Le Mans-winnaar Eric Hélary. Hélary was de T70's van Seiler en Sleep/Montgomery te snel af. De McLaren M8 van Devis/O'Connell en de Porsche 917 van Claudio Roddaro liepen vertraging op. De GT1-zege ging zoals gebruikelijk naar de De Tomaso Pantera van Detlef von der Lieck/Ralf Kelleners, in een klasse waarin de Corvette van Mike van Thiel/Roland Zoomers de eindstreep niet haalde.

PHOTOCLASSICRACING-CER1-7484

In de traditioneel iets minder goed bezette CER2 was de Toj SC304 van Yves Scemama wederom glorieus. Scemama versloeg Henry Fletcher in de Chevron B26 en die andere Toj (maar dan een SC303) van Dominique Guenat. Franco Meiners versloeg 'Mr John of B' in een GT2-strijd tussen Lancia en Ferrari. De Beta Montecarlo bleef de 512 BBLM een minuut voor.

PHOTOCLASSICRACING-CER2-7147

De Group C-races zagen Michael Lyons (Gebhardt C91) in de eerste race nipt de Peugeot 905 Evo 1B van Guenat en de 962C van Ivan Vercoutere/Ralf Kelleners verslaan. In de tweede race nam de Mercedes C11 van Kriton Lendoudis het voortouw, om zo Lyons en Guenat voor te blijven.

PHOTOCLASSICRACING-ERL-7988

Diverse namen uit het Group C-veld zagen we terugkeren bij de Endurance Racing Legends. Sommigen zijn er komend weekend op Spa weer bij voor de rivaliserende Masters Endurance Legends, anderen moesten een keuze maken. Winnaar van race 1 werd Shaun Lynn in zijn Bentley Speed 8 – ook op Spa erbij, maar dan waarschijnlijk minder ver vooraan ten opzichte van de rappere Masters-concurrentie. Geen enkele LMP-auto haalde in race 2 de eindstreep, zodat de Aston Martin DBR9 van Lendoudis/Aguas winnend over de streep kwam.

PHOTOCLASSICRACING-HTC-6284

In de Heritage Touring Cup zagen we deze keer eens niet de CSL van Christian Traber als winnaar. De Zwitser viel uit, waardoor een ander exemplaar kon winnen: Michael Ehrlich hield de Mustang GT van Benjamin Poron drie tienden achter zich.

PHOTOCLASSICRACING-SIXTIES-8234

Meer Zwitsers trokken de kar in de Sixties Endurance: Philipp Oettli versloeg het duo Charles Firmenich/Henri Moser, terwijl de Belgen Thierry de Latre du Bosqueau/Christophe van Riet derde werden – allemaal in een Cobra. Twee Nederlandse equipes traden met Morgans aan. Ad van der Kroft deelde met zuiderbuur Marc Devis en werd 25e. Jochem Kentgens werd samen met Mike van Thiel 31e. De Elite van Jan Gijzen en Anthony Schrauwen haalde de eindstreep niet, terwijl de Porsche van Michiel van Duijvendijk/Pascal Pandelaar al moest afhaken voor de start.

PHOTOCLASSICRACING-GREATESTS-TROPHY-7949

Gijzen kwam wel twee keer aan de finish in The Greatest's Trophy. Zijn trouwe Ferrari 275 GTB/4 finishte als zevende in de eerste race en werd vijfde in de tweede race. De Birdcage van Guillermo Fierro schreef beide races op zijn naam.

PHOTOCLASSICRACING-20LCUP-6866

Van Duijvendijk en Pandelaar eindigden ten slotte op een mooie vijfde plaats in de 2.0L Cup voor Porsche 911's. De winst ging deze keer naar de 2.0L van Richard Cook/Harvey Stanley, en eens niet naar het onverslaanbaar geachte duo Smith/Bryant.

PHOTOCLASSICRACING-GEKI-1822

De enige niet-Peter Auto-race van het evenement was de Italiaanse Formule Junior- en F3-race om de Coppa 'Geki' Russo. Piero Tonetti won race 1 in de Brabham BT6, acht seconden voor Tommaso Gelmini in de Branca, die de winst in de tweede race liet noteren. Gelmini ging ook met de gecombineerde zege naar huis.

Alle uitslagen van de Monza Historic


Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet