GT

GT4: In memoriam Dick van Ekris

190922 Ekris pitmuur
Zo herinneren we ons Dick van Ekris het liefst: betrokken aan de pitmuur

Gisteravond vernamen we het trieste nieuws van het volledig onverwacht overlijden van Dick van Ekris, de stuwende kracht achter de autosportactiviteiten van de Veenendaalse BMW-dealer, die jarenlang leidden tot een indrukwekkende reeks van nationale en internationale successen in de toerwagens, de BMW-merkencups en de GT4-racerij. Met zijn gedrevenheid, zijn enorme enthousiasme en sportieve instelling was Van Ekris niet alleen een mentor voor en de motor achter zijn team, maar had hij ook enorme verdiensten voor de Nederlandse autosport. Van Ekris overleed op 69-jarige leeftijd tijdens een vakantie in Portugal.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Archief Autosport.nl, PR, Rebocar

Van Ekris, of kortweg 'Ekris', zoals de bedrijfsnaam luidt, is al decennialang een begrip onder BMW-rijders in het oostelijk deel van de provincie Utrecht en het aangrenzende deel van Gelderland, al breidde de klantenkring zich vanwege de sterke reputatie van het bedrijf al snel buiten die regio uit. Begonnen in Scherpenzeel, daarna uitgebreid naar Veenendaal en Arnhem, Nijkerk, Zeist en Utrecht, legden Frans en diens neef Dick van Ekris ook al snel een grote belangstelling voor de autosport aan de dag, passend bij het sportieve karakter van het merk BMW.

190922 Ekris DTCC 1999
De Ekris-rijders in het DTCC 1999, inclusief 'photobomb' van Frans Verschuur

Onder het wat meer behoudende deel van de klantenkring ("Ik verkoop de meeste BMW's in zwart of donkerblauw", zei Frans van Ekris ooit) werd wel eens wat fronsend gekeken naar die raceactiviteiten, want ja, races vinden nu eenmaal op zondag plaats. Dat weerhield de familie Van Ekris er echter niet van, zich tot een vaste waarde in de Nederlandse racerij te ontwikkelen. De 'Ekris-BMW's' werden een begrip in het NK Productiewagens en later het Dutch Touring Car Championship (DTCC) en konden het de 'Dealerteam-BMW's' vaak knap lastig maken. Rijders als Peter Kox, Duncan Huisman Sandor van Es waren succesvol voor het team. Later runde Ekris het BMW Dealerteam.

190922 Ekris Cup 2006
BMW 130i Cup, hier in 2006 met Ricarco van der Ende en Ardi van der Hoek

Toen de nationale toerwagenracerij in Nederland tot een einde kwam, vond Ekris in de merkencup met de 130i een nieuw speelveld. Hier kwamen in de loop der jaren ondermeer Ricardo van der Ende, Ardi van der Hoek, Micky Bertram, en opnieuw Duncan Huisman met de Ekris-auto's in actie. Bij de komst van het Nederlands GT4-kampioenschap was Ekris er opnieuw bij en ook hier werden successen behaald, evenals later in de Europese GT4-Cup. Hier voelde Dick van Ekris, die bij de sportactiviteiten de voortrekkersrol op zich nam, terwijl neef Frans zich meer op de zakelijke kant van de organisatie richtte, zich als een vis in het water. Al was dat met name tijdens de weekeinden: door de week was hij net zo gepassioneerd bezig met de Ekris-dealerbedrijven.

A38I0500
De Ekris-BMW in de GT4-serie

In de sport legde Dick van Ekris een typisch Nederlandse pioniersgeest aan de dag: tegen de zin van BMW Motorsport in ontwikkelde Ekris een eigen GT4-versie op basis van de BMW M4 en won daarmee ook nog eens races en titels. Duncan Huisman, Ricardo van der Ende en Nicky Catsburg hielden hier de vlag voor het team hoog, maar ook de beide prinsen Bernhard en Pieter-Christiaan van Oranje raceten onder de vlag van 'Racing Team Holland' voor het Ekris-team.

Natuurlijk was er ook wel eens gezeur: protesten en beroepszaken lijken er in de GT4-racerij helaas vaak bij te horen, maar bij Dick van Ekris stond het plezier in de sport voorop. Glimmend van trots kon hij op de commandostand aan de pitmuur staan als 'zijn' jongens het op de baan goed deden en de concurrentie te snel af waren. Hij genoot van de reizen door heel Europa voor de GT4-races, van de sfeer in de pits en de paddock. En als er aan het eind van het seizoen wat te vieren was – en dat was meestal wel het geval – was hij er altijd bij, of het nu bij de 'black tie'-gala's van SRO of bij de legendarische Motorsport-party's van BMW, rond de eeuwwisseling nog op fijne wintersportlocaties in Oostenrijk of Zwitserland, sindsdien jarenlang in München.

190922 Ekris Spopo 2013
Bij de BMW Sportpokal in 2013 in München, geheel links Dick van Ekris

Voor sommige mensen bleef hij 'meneer van Ekris', hij straalde een bepaalde mate van autoriteit en senioriteit uit, waarmee hij respect afdwong. En hij kon op niet mis te verstane wijze zijn mening duidelijk maken en hield daar ook consequent aan vast, tenzij iemand hem met steekhoudende argumenten van het tegendeel kon overtuigen. Maar als hij je vertrouwde, als het ijs gebroken was, dan was het 'Dick' en ontpopte hij zich als een vriendelijk, aimabel en gedreven mens. Een markante persoonlijkheid, dat was hij, iemand die in de pits en de paddock node zal worden gemist.

190922 Ekris SRO 2016
Dick van Ekris (2e van links) bij het SRO-gala 2016

190922 Ekris Sportpokal 2010
Dick van Ekris met Ricardo van der Ende, BMW Sportpokal 2010

Reacties

    • 4
    • 0
     
    Dirk 23 september 2019 08:46

    Wie Ekris zegt, zegt BMW. Een van de vaste waarden in de Nederlandse autosport sinds ik me kan herinneren. 69 jaar, dat is nog te jong.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet