DNRT

DNRT: De winter gaat voorbij en het racen kan weer beginnen

Niet dat racen in de winter niet gaat. In tegendeel. De WEK races waren top en tot tweemaal toe het nationaal product Saker algemeen winnaar. Het eerste raceweekend (30, 31 maart en 1 april) rijden alle klassen en we beginnen met een trainingsdag op donderdag 29 maart. Het tijdschema voor de trainings- en de wedstrijddag tref je op de site www.dnrt.nl aan.

Door Huub Vermeulen en Ria Waterreus
Foto's: Chris Schotanus


480_gloria

Formule Gloria rijden?

Dit jaar gaat de formule Gloria zijn eerste race serie van 4 races rijden. Formule wagens zijn altijd al de basis van de racerij geweest. Rijden met een formule wagen is het summum. Dat komt omdat aan een formule wagen niets meer zit wat je niet echt nodig hebt. Dus heel laag gewicht en uitstekende gewicht/pk verhouding. Dat geeft het maximum van dat machtige racegevoel. Aanvankelijk was de Formule klasse voor de jonge talenten bedoeld. Daar zijn we vanaf gestapt. Het is nu voor iedereen en inmiddels zijn er een flink stel nieuwelingen van alle leeftijden die dit wel willen proberen. Er zijn nog enkele stoeltjes beschikbaar. Is je eigen auto niet klaar dan is dit het alternatief. De kosten zijn waanzinnig laag. (www.racingconcepts.nl). En 4 races zijn geen 4 maar 8 wedstrijden of meer. Het eerste evenement begint al met 3 races. Er kan worden deelgenomen met een club of Eu licentie. Er zijn 4 trainingssessies gepland op de donderdag om te wennen.

Orde en netheid
Het begin van het seizoen is een goed moment om op dit punt om medewerking te vragen. Het wordt gewoonte om na afloop van de race de gebruikte banden achter de pits te zetten. Dan ben je daar ook weer vanaf. Dat is dus niet de bedoeling want daar krijgt het DNRT de rekening voor. Ja maar iedereen doet het. Ja, daarom krijgt het DNRT ook zulke hoge rekeningen en die willen we niet. Dus svp zelf zorgen voor de afvoer. Je hebt een verwijderingsbijdrage betaald dus het kan gratis bij de afval inname.

480_dnrt_volvo

Geen enge auto’s en trailers op P1

De laatste WEK-race was weer een voorbeeld van hoe we het niet willen. Iedereen z’n patserbak op de plaats waar de “nut” voertuigen moeten staan. Racers kunnen en willen niet lopen. Dat is duidelijk. Dat betekent dat een aantal vrachtwagens in de doorgaande weg moet staan om te lossen. Dat betekent dat er niemand meer door kan en dus ook de brandweer niet en dat kan dus niet. Vooral onze schuld omdat wij het verkeer niet goed regelen. Okay, vanaf nu, voor zover dat al niet was, geen enge auto’s en trailertjes meer op P1. We willen dat graag ook als we niet het verkeer regelen. We zijn geen parkeerwachters.

Het geluid
Wij weten het al 12 jaar. Als wij veel willen rijden met veel auto’s dan mogen we maar weinig lawaai maken. Dat is inmiddels geheel normaal en niemand mist de herrie. Maar sommige mensen kopen een Cup auto en daar moet even extra aan gewerkt worden om hem stil te maken. Ook Porsches en Marcossen vragen aanzienlijk extra aandacht. Het is misschien onredelijk, maar dat is een gepasseerd station. Willen wij kunnen doen wat we doen dan is dat slechts met weinig geluid. We kunnen, als we dat willen zelfs met F1 rijden. Maar dan is met 6 ronden ons quota van de dag bereikt. Op dag 1 van Super Race Day reden we met elkaar meer dan 40.000 km. En binnen de marge. Niemand kan dat maar wij wel. Dat moet zo blijven. Ga vooral niet aan het maximum maar aan het minimum zitten.

Veel plezier dit seizoen
Dat je het kan doen, autoracen is fantastisch. Denk daar niet licht over. Van miljarden mensen is het een droom die nooit komt. Voor ons lijkt het normaal, maar het is niet normaal. Het is een groot plezier. Laat je niet gek maken dat racen eigenlijk in een Porsche moet. Het meedoen is de grote stap. Daarna van de Fiat naar de Ferrari een kleintje. Begin rustig met een Volvo 360 Geen Modena, een BMW E30 of een Dacia.


480_dacia_dnrt

Het is maar net in welke tijd je leeft. In 1970 had de snelste Porsche 957 95 pk. Dat heeft nu de Logan. Iets mis mee? Er komen er waarschijnlijk 10 of meer aan de start. Laten we allen genieten van het racen en vooral niet van het belangrijk doen. We gaan elkaar zien op 29 en 30 maart a.s. Deelnemers die nog niet het aanmeldingsformulier hebben ingestuurd worden verzocht dit alsnog te doen. Het inschrijfgeld voor de trainingsdag is € 160.- . Voor de race op vrijdag € 190.- en € 10.- voor de huur van de transponder.

480_dnrt_1

Het wordt een mooi seizoen, denken wij!

Groeten,
Huub en Ria

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet