DTM

DTM: DTM presenteert kalender 2020: Zolder in april, Assen in september (lang)

190919 DTM Zolder
Voor het eerst sinds 1994 start volgend jaar het DTM-seizoen weer in Zolder

De DTM heeft zojuist, eerder dan verwacht, de kalender voor het seizoen 2020 gepubliceerd. Het aantal evenementen stijgt van negen naar tien, waarbij er nog één locatie moet worden ingevuld. Achim Kostron, directeur van de DTM-organisatie ITR, spreekt in dat verband van "een verrassing". Nieuwkomers op de kalender zijn het al eerder aangekondigde Monza en het circuit van Anderstorp in Zweden, waarmee de DTM voor het eerst in de historie in Scandinavië rijdt (nee, Helsinki behoort officieel niet tot Scandinavië). Positief nieuws, hoewel al eerder bekend: de Benelux is goed vertegenwoordigd met races op het circuit van Zolder in België, waar op 25 en 26 april het seizoen van start gaat, en het TT-Circuit in Assen, dat voor 5 en 6 september op de kalender staat.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: ITR e.V.

Met de toewijzing van de seizoensstart aan Circuit Zolder breekt de DTM met een jarenlange traditie, want sinds de heropleving van de serie in het jaar 2000 ging het seizoen zonder uitzondering op het circuit van Hockenheim van start, dezelfde locatie waar het kampioenschap in vrijwel alle gevallen ook eindigde. De noodzaak van twee races per jaar op Hockenheim is echter enigszins afgenomen, niet in de laatste plaats omdat Mercedes, voor wie Hockenheim het thuiscircuit is, niet meer in de DTM actief is. De seizoensstart was de laatste jaren qua bezoekersaantal toch al een beetje een zorgenkindje en is nu dus van de kalender verdwenen.

Zolder als locatie voor de seizoensstart heeft ook een historische achtergrond, want van ten tijde van de 'oude' DTM vond hier, van 1984 tot en met 1994, met slechts één uitzondering (1987) altijd de ouverture plaats. De 'Bergischer Löwe' heeft wat dat betreft een lange traditie en het is te hopen dat de DTM ook weer wat meer met die naam als evenement gaat doen.

Zolder gelijk met FIA WEC Spa
Een opmerkelijk feit is wel dat de geplande datum van de DTM-seizoensstart op Zolder samenvalt met de zes-uursrace van het FIA WEC op het circuit van Spa-Francorchamps, op zaterdagavond. Die WEC-race vond normaliter altijd tijdens het eerste weekeinde van mei plaats, maar werd recentelijk verschoven om een 'clash' met de geplande Formule E-race in Seoel te voorkomen, omdat sommige coureurs zowel WEC als Formule E rijden. Dat nu FIA WEC en DTM op 100 kilometer van elkaar in hetzelfde land racen, lijkt niet echt handig. Wellicht komt nog iemand op het idee voor een gecombineerde kaartenactie voor beide evenementen, wat natuurlijk goed kan, want de WEC racet in Spa traditioneel op de zaterdagavond. Dat zou dus uitstekend te combineren zijn met een bezoek aan de DTM op Zolder op de zondag.

190919 DTM Assen
De première van de DTM dit jaar in Assen was een groot succes

Assen mogelijk tegelijk met Historic Grand Prix Zandvoort
Ook in Assen lijkt zich een 'clash' met een ander groot autosportevenement in hetzelfde land aan te dienen. Hoewel de datum voor de Historic Grand Prix Zandvoort voor volgend jaar nog niet officieel is aangekondigd, viel die tot nu toe altijd samen met de Formule 1-Grand Prix van Monza, en die is op 6 september, dus het lijkt voor de hand te liggen dat de DTM in Assen en de Historic Grand Prix Zandvoort volgend jaar ook samenvallen. Evenmin een gelukkige ontwikkeling. Promotor Lee van Dam zegt: "DTM Assen wordt wat ons betreft een fraaie 'thuiskomer' voor de autosportfans na hun zomervakantie. Afgelopen (dit, red.) jaar zaten we met de DTM-race midden in de zomervakantie, maar over belangstelling hadden we niet te klagen. Hopelijk weten de DTM-fans, waaronder ook veel Duitsers, ons ook in het eerste weekend van september goed te vinden."

De 'Scandiavian Raceway' in het Zweedse Anderstorp is een nieuwe toevoeging aan de kalender. Het circuit verwierf in de jaren zeventig bekendheid als locatie voor de Zweedse Formule 1-Grand Prix, ondermeer door de overwinning van de roemruchte 'stofzuiger'-Brabham BT46 met Niki Lauda in 1978, maar sindsdien gebeurde er op internationaal vlak niet veel meer, afgezien van een eenmalig optreden van het FIA WTCC in 2007. Opmerkelijk: de geplande datum is dezelfde als die van de 24 Uur van Le Mans, wat ook voor een aantal DTM-rijders een mogelijk optreden tijdens de Franse lange-afstandsklassieker blokkeert.

190919 DTM Anderstorp

De toevoeging van Monza aan de kalender werd al eerder bekendgemaakt, het Italiaanse circuit staat voor eind juni gepland. De Britse ronde blijft op Brands Hatch, in tegenstelling tot eerdere geruchten die spraken over een mogelijke race op Silverstone. De Duitse circuits blijven eveneens, met naast Hockenheim als locatie voor de finale ook de Lausitzring, de Norisring in Neurenberg en de Nürburgring, waar een week na Assen gereden wordt. Elk DTM-raceweekeinde bestaat zoals gebruikelijk uit twee wedstrijden, een op de zaterdag en een op de zondag.

De DTM-racedata voor 2020 op een rij:
24-26 april Circuit Zolder (BEL)
15-17 mei Lausitzring (GER)
29-31 mei tba.
12-14 juni Scandinavian Raceway Anderstorp (SWE)
26-28 juni Autodromo Nazionale Monza (ITA)
10-12 juli Norisring (GER)
21-23 augustus Circuit Brands Hatch (GBR)
4-6 september TT Circuit Assen (NL)
11-13 september Nürburgring (GER)
2-4 oktober Hockenheimring Baden-Württemberg (GER)

Reacties

    • 1
    • 0
     
    Dirk 19 september 2019 14:49

    Anderstorp! Leuke baan om te rijden, de WTCC races waren in ieder geval hartstikke leuk. Ben benieuwd hoe het met de DTM gaat aldaar.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 19 september 2019 14:59

    Mooie circuits op de kalender! Ben benieuwd waar ze op 29-31 mei rijden? Al iets in het geruchtencircuit gehoord René? Ik denk zelf dat het een van deze opties gaat worden - Race in Japan met/tijdens een SuperGT race - Stratenrace op een nieuw stratencircuit in Europa - Race in het Midden-Oosten gecombineerd met Super GT Wel jammer van de clashes trouwens, hopelijk kan er ergens nog een weekje geschoven worden.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 19 september 2019 20:49

    De TBA zal wel Monaco zijn.

    • 1
    • 0
     
    Racing-Fan 19 september 2019 21:12

    F1 op Monaco is toch een week eerder?

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 19 september 2019 21:55

    Racing-Fan: Precies! Dan staat alles er dus toch al...

    • 0
    • 0
     
    Patrick84 20 september 2019 09:38

    Iemand enig idee waarom de DTM er voor kiest om diverse races te laten clashen met andere klasses? Zoals het WEC enzo.....

    • 6
    • 0
     
    René de Boer 20 september 2019 09:50

    Kalenderplanning is een bijzonder complexe materie, waar je boeken over kunt schrijven. Je hebt te maken met je TV-partner, die wellicht ook andere grote sportevenementen uitzendt, en daarvan zijn er volgend jaar nogal wat (EK Voetbal, Olympische Spelen, Tour de France, Wimbledon). Dan heb je te maken met andere grote autosportevenementen/klassen, waarbij de deelnemende fabrikanten/rijders in de DTM wellicht ook betrokken zijn (24h Nürburgring, 24h Spa en Formule E). Daarmee wil je zo mogelijk clashes vermijden. Dan hebben de circuits ook geblokkeerde data (bijvoorbeeld voor Formule 1, MotoGP, met eventueel weekeinden ervoor en erna, in verband met op- en afbouw). Dan heb je ook nog 'traditionele' weekeinden (Norisring in de zomer, er zijn maar twee weekeinden waarop er daar gereden zou kunnen worden ivm voetbal in het naastgelegen stadion en muziekfestivals en andere activiteiten op het bijbehorende terrein) waaraan lokale promotors graag willen vasthouden. En op een bepaald moment moet je gewoon een keer een knoop doorhakken en door de zure appel heenbijten. Clashes met andere klassen zijn geen bewuste keuze, maar een noodzakelijk kwaad.

    • 2
    • 0
     
    Drrrrkkk 20 september 2019 12:30

    Veel races buiten Duitsland... is dat niet ooit 1 van de redenen geweest dat DTM / ITR 'oude stijl' kapot ging?

    • 1
    • 0
     
    René de Boer 20 september 2019 13:19

    Nee, dat was voornamelijk het gevolg van de peperdure, nagenoeg ongelimiteerde technische ontwikkeling en de inmenging van de FIA. Internationalisatie is duidelijk een wens van de huidige deelnemende fabrikanten, om het draagvlak te vergroten en het benodigde (marketing-)budget over meer landen te kunnen verdelen.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 20 september 2019 13:19

    Anderstorp ziet er gezellig uit! Een Zweedse versie van Oschersleben qua lay-out, uitstraling en zowaar mogelijk nog minder tribunes!

    • 1
    • 0
     
    Gixxer17 20 september 2019 15:29

    Ik hoop toch echt dat DTM in Assen niet samenvalt met de Historic GP, als liefhebber wil je eigenlijk naar beide weekenden gaan.

    • 1
    • 0
     
    René de Boer 20 september 2019 15:34

    Vertel mij wat...

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 21 september 2019 11:13

    Anderstorp….. En dan zijn er mensen in Assen die beweren dat de DTM weg is uit Zandvoort omdat het te oud zou zijn haha

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet