GT

GT: Direct titelsucces voor HCB Rutronik Racing in eerste ADAC GT Masters seizoen. 64 titels voor Audi R8 LMS

Het team van HCB Rutronik werd in 2010 door de uit Baden Württemberg afkomstige Hans Christoph Behler opgericht. De firma Rutronik heeft zich inmiddels opgeworpen als een grote speler op de automotive markt en de elektromobiliteit. De ADAC GT Masters titel afgelopen weekend kwam op het juiste moment want juist deze dagen organiseert Rutronik een Automotive Congres in het Duitse Pforzheim. Na avonturen in de Sports Car Challenge voor Prototypes en diverse GT-series maakte het team voor 2019 de overstap naar de ADAC GT Masters met de combinatie Kelvin van der Linde/Patric Niederhauser. Dat het team in haar eerste seizoen zo'n leidende rol zou spelen had eigenlijk niemand verwacht.


2019 Titel
Direct in eerste seizoen titel voor HCB Rutronik Racing in de ADAC GT Masters.

Tekst en foto's: Willem J. Staat


Direct titelsucces voor HCB Rutronik Racing in eerste ADAC GT Masters seizoen. 64 titels voor Audi R8 LMS
Een volledig nieuw Audi Team in de ADAC GT Masters dat de ervaren concurrentie verslaat mag een novum genoemd worden. Montaplast by Land Motorsport, I.S.R. Aust Racing en het gerenommeerde BWT Mücke Racing hadden dit seizoen met identieke Audi's gewoon het nakijken. Wel moet aangetekend worden dat HCB Rutronik voor Audi in het verleden auto's voor de GT World Cup in Macau heeft ingezet. Aan ervaring ontbrak het niet maar de competitieve ADAC GT Masters concurrentie met Audi, Aston Martin, Porsche, Lamborghini, Corvette, Ferrari, BMW en Mercedes was het afgelopen seizoen eveneens niet te onderschatten.

2019 Rast VDL 2

Lang geleden alweer. Rast en Van der Linde werden in 2014 ADAC GT Masters kampioen. Afgelopen weekend werden beiden na vijf jaar in twee verschillende series weer kampioen. Dit kan geen toeval zijn?

Met een tweede seizoenszege behaalde de combinatie Kelvin van der Linde(24 ZA) en Patric Niederhauser(27 CH) in Hockenheim voortijdig de titel. Direct bij de seizoensopener op Oschersleben behaalde het duo hun eerste ADAC GT Masters podium. Tijdens de volgende wedstrijd in Most behaalden zij hun eerste seizoensoverwinning en zouden daarna hun leiderspositie in de tussenstand van het kampioenschap eigenlijk niet meer afstaan. Voor de eerste maal sinds 2007 werd in de ADAC GT Masters geschiedenis de titelstrijd voortijd beslist. Dit was in het competitieve kampioenschap nog niet eerder voorgekomen.

Twee jaar geleden kruisten Kelvin van der Linde en Patric Niederhauser al elkaars pad bij het team van Aust Motorsport. Kelvin van der Linde: "Toen waren we teamcollega's maar helaas hebben we toen geen auto gedeeld. Ik heb toen gezien wat voor een toptalent hij is. Sindsdien wilden wij telkens iets samen doen en kregen pas dit jaar de gelegenheid.

Patric Niederhauser: " Sindsdien hebben wij een vriendschap opgebouwd. Kelvin is een goede kerel en de chemie tussen ons klopt gewoon." Het recept voor hun huidige succes zien beiden in hun consistentie en kwalificatieresultaten.
Kelvin van der Linde: "Omdat wij eigenlijk steeds vooraan gestart zijn konden wij met regelmaat punten verzamelen. De consistentie was een belangrijke factor bij het behalen van de titel.

2019 Zandvoort 2018
2018 De gebr. van der Linde in de Montaplast by Land Motorsport Audi. 

Niederhauser: "Tot aan Zandvoort waar onze enige nul resultaat behaalden hebben, reden wij steeds in de punten. Gedurende het weekend waren wij absoluut de snelsten en hebben wij steeds het Maximum eruit gehaald.

Kelvin van der Linde won in zijn thuisland Zuid Afrika in de diverse Volkswagen Cups driemaal de titel. Als 18-jarige won hij samen met René Rast direct de prestigieuze ADAC GT Masters titel in 2014. Daarna beschikte Van der Linde niet meer over het juiste materiaal en speelde eigenlijk twee jaar lang geen rol van betekenis meer. Zijn vader en Opa wonnen in de Zuid Afrikaanse toerwagenracerij meerdere titels overigens. Van der Linde: " In 2017 reed ik bij Aust en in 2018 bij Montaplast by Land Motorsport lang in de running voor de titelstrijd. Men heeft kunnen zien dat je met het juiste materiaal mogelijk is om een belangrijke rol in het kampioenschap te spelen. Eindelijk is het weer gelukt."

IMG 0693
Pitstopoefening met van Sheldon en Kelvin op Hockenheim 2018. Sheldon werd door BMW voor de BMW opgepikt.

Teamgenoot Niederhauser droomde als velen lange tijd van een carrière in de eenzitter racerij. In 2011 won hij met de Italiaanse Formule Abarth titel, een voorloper van de huidige Formule 4. Daarna had hij zelfs nog succes in de toenmalige GP 3. Maar omdat Zwitserland niet bepaald een autonatie is, was het ook voor Niederhauser in de eenzitter-racerij einde verhaal.


2019 Titel 2
Het moment als er een loodzware last van je afvalt.

Niederhauser: "Het was mijn doel om beroepscoureur te worden en daarmee mijn brood te verdienen. In de GT-en toerwagenracerij is dat toch iets gemakkelijker. In 2016 werd ik door Lamborghini in het Juniorenprogramma opgenomen. Vervolgens reed hij twee jaar in de ADAC GT Masters en in 2018 in de GT Asia. De Zwitser had ook al in 2018 de kans om in de ADAC GT Masters te rijden maar zag daar vanwege gebrek aan competitiviteit vanaf. "Dit is zo'n competitief startveld en om resultaat te hebben moet het gehele pakket kloppen. Als vorig jaar in december de telefoon ging en HCB Rutronik Racing belde om naast Kelvin van der Linde te racen ging er voor mij een droom in vervulling."

2019 Kampioenen
Kersverse winnaars en kampioenen.

Vierde Audi GT Masters titel voor Audi.
Christian Abt behaalde in 2009 met de Audi R8 LMS de eerste ADAC GT Masters titel. In 2014 pakte Kelvin van der Linde samen met René Rast zijn eerste ADAC GT Masters titel. In 2016 was het de combinatie Mies/De Phillippi voor het team van Montaplast by Land Motorsport. Dit jaar dus HCB Rutronik Racing onder leiding van o.a. oud DTM-kampioen Manuel Reuter. Sinds de introductie van de R8 LMS hebben maar liefst 64 coureurs titels met deze bolide gewonnen. Een unicum

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet