Retro

Retro: Fans komen aan hun trekken op zonnige Goodwood Revival

revival2019-sun-33

De liefhebbers zijn afgelopen weekend volop aan hun trekken gekomen tijdens drie zonovergoten dagen op Goodwood. De races op de Revival van 2019 waren vrijwel zonder uitzondering van hoge kwaliteit, terwijl de demo's er ook mochten zijn. De Nederlandse deelnemers kwamen goed voor de dag, al zaten er in deze editie geen hoofdprijzen in.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

Na een dag vol kwalificatiesessies volgde op vrijdag wat in een paar jaar tijd voor velen meteen het hoogtepunt van het weekend is geworden: de Kinrara Trophy voor GT's tot 1963. Vele auto's die in voorgaande jaren kansloos waren geworden in de RAC TT (die GT's en prototypes tot 1964 toelaat), kregen een eigen race die de plek van de Freddie March Memorial Trophy op de vrijdagavond overnam. De rankere en sierlijker gevormde auto's vormen een prachtig schouwspel tegen de ondergaande zon, die ook dit jaar zo vriendelijk was om het circuit in schitterende licht te dopen.

revival2019-fri-98

Hoewel de openingsfase nog aardig wat strijd aan kop bood, liep de Ferrari 250 GTO van Gary Pearson/Andrew Smith al gauw weg bij het veld. Smith was de meer dan vaardige vervanger van de geblesseerde eigenaar Carlos Monteverde, die uiteraard ook het echte exemplaar bezit van de re-creatie uit 2018 waarmee Pearson – recordhouder qua overwinningen in het moderne Goodwood-tijdperk – naar zijn 13e overwinning reed. De Aston Martin DB4 GT van Darren Turner/Simon Hadfield volgde op 17 seconden. Vanaf de laatste rij reden Hans Hugenholtz en Dario Franchitti (die zijn competitieve comeback maakte) naar een mooie achtste plaats in de Ferrari 250 GT SWB. Christiaen van Lanschot en Jeremy Welch deelden DD 300 op weg naar een 14e plek, terwijl Karsten Le Blanc de plek van de geschorste Adrian Wilmott innam in de DB4 GT van Tom Alexander. David en Olivier Hart deden met hun nieuwe E-type FHC in het begin nog goed mee, totdat Hart Sr een schakelfout maakt (terug naar één in plaats van drie) en erafging. De auto kwam nog wel als 20e over de streep.

revival2019-fri-104

Op zaterdagochtend waren de bezoekers meteen goed wakker dankzij de Fordwater Trophy. Robert Barrie (Lotus Elan) en Nick Swift (Mini Marcos) versloegen bij de start TCR-coureur Josh Files, die in een Triumph TR4 van pole mocht vertrekken. Daarna probeerde Swift alles wat hij kon, maar het was grappig om te zien hoe een Lotus Elan eens een keer de grote auto van de twee was – en op het rechte stuk dus steeds voldoende wegliep van de Mini Marcos om zijn nipte voorsprong tot aan de finish te behouden.

revival2019-sat-23

Het duurde een tijd voordat de eerste race om de St. Mary's Trophy (deze keer voor toerwagens uit de jaren vijftig) op gang kwam vanwege een zware crash van John Haugland in een Volvo PV544, en daarna duurde de strijd tussen de Amerikanen van Romain Dumas en Karl Wendlinger helaas niet lang. De Thunderbird van Dumas begon te roken en haakte na twee ronden met een kapotte versnellingsbak af. Wendlinger hield daarna het hoofd koel in de Studebaker Silver Hawk, maar de auto werd gediskwalificeerd, zodat de Giulietta Ti van Emanuele Pirro de zege in de schoot geworpen kreeg, vóór de A40's van Nicholas Minassian en Marcel Fässler. De 'Katterug' van John Cleland streed aanvankelijk nog mee vooraan, maar zakte af naar een vierde plaats.

revival2019-sat-52

Die auto werd de volgende dag in handen van eigenaar Charles Rainford wel tweede, maar er was geen kruid gewassen tegen Mike Jordan in de A40 die Minassian de vorige dag had geracet. De voormalig professional die toevallig ook eigenaar van de auto is, bleef Rainford 13 seconden voor. Het resultaat was een royale eindoverwinning voor Minassian/Jordan.

revival2019-sat-49

Dezelfde oppermacht legde Gareth Burnett aan de dag in de Goodwood Trophy. In zijn Alta F2 schudde de man achter SU Carburettors de ERA-vloot van zich af, daarbij geholpen door het wegvallen van het snelste exemplaar, R3A van Mark Gillies. Alexander van der Lof stuurde intussen naar een mooie zevende plaats in de Ferrari 340 F1 van zijn vader.

revival2019-sat-56

De Glover Trophy voor de F1's van 1961-'65 kende hetzelfde patroon: Andy Middlehurst (Lotus 25) verloor zijn sterkste tegenstand toen de Ferrari 1512 van Joe Colasacco en de andere 25 van Nick Fennell moesten afhaken. Zo kon een stomverbaasde Simon Diffey tweede worden in de Lotus-Ford 20/22, daarbij Ben Mitchell in de Lola-Cosworth T60 van zich afhoudend – inderdaad, twee 1000cc F2-auto's. Het was de zoveelste winst voor Middlehurst in de Glover Trophy.

revival2019-fri-14

De dag werd afgesloten met de Sussex Trophy, in voorgaande jaren samen met de Glover Trophy het sluitstuk op zondag, maar die hadden nu geruild met de Whitsun Trophy en de Freddie March Memorial Trophy. Ook al liep de race een tijd onder de safety car vanwege een zware crash van Geraint Owen in een Lister-Chevrolet 'Knobbly', het werd wel de spannendste race van de dag, omdat Roger Wills (Lotus-Climax 15), Sam Hancock (Ferrari 246S), Jon Minshaw (Lister-Jaguar 'Knobbly') en David Hart (Lister-Jaguar 'Costin') elkaar geen duimbreed toegaven. Wills trok uiteindelijk aan het langste eind.

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Dirk 17 september 2019 13:50

    Er werd ook veel schade gereden zeg! Daar schrik ik altijd van bij deze auto's. David Hart ging er redelijk hard af. En die Volvo in de eerste race van de St. Mary's Trophy. Verder was het 'ouderwets' genieten.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet