Sportscars

Sportscars: Volledige eerste rij Acura's op Laguna Seca

190915 IMSA Ricky poe
Ricky Taylor zette de Penske-Acura op pole

Dankzij Ricky Taylor en Juan Pablo Montoya staan de beide Penske Acura DPi's op de eerste startrij voor het Monterey Sports Car Championship, de voorlaatste race van het IMSA WeatherTech Sports Car Championship op het circuit van Laguna Seca. Taylor reed met de nummer 6-auto de snelste tijd. De Wayne Taylor Racing-Cadillac van Jordan Taylor en Renger van der Zande start als derde. In GTLM zette Jesse Krohn de nummer 24-BMW op pole, voor Dirk Müller in de nummer 66-Ford. In GTD behaalde Corey Lewis, vorig jaar nog teamgenoot van Jeroen Mul, zijn eerste pole-position met de Paul Miller Racing-Lamborghini. Ben Keating kwalificeerde de Riley-Mercedes-AMG GT3, die hij met Jeroen Bleekemolen deelt, als achtste in de klasse.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA

Dat de Penske-Acura's dit jaar kampioen worden, lijkt nog slechts een formaliteit, zeker nu de beide DPi's ook bij de voorlaatste race op Laguna Seca de kwalificatie domineerden. Ricky Taylor reed met 1:15,035 minuten in de nummer 6-auto, die hij deelt met Helio Castroneves, een nieuw IMSA-kwalificatierecord op het circuit in Californië. Daarmee was hij 0,308 seconden sneller dan Juan Pablo Montoya, de leider in de tussenstand van het kampioenschap, die de nummer 7-Acura deelt met Dane Cameron. Jordan Taylor, beste niet-Acura-rijder in de nummer 10-Konica Minolta-WTR-Cadillac, kwam als derde al 0,453 seconden tekort.

190915 IMSA kwali Zande
Renger van der Zande voor de beroemde Corkscrew, waar hij twee jaar geleden glorieerde

Volgens meerdere bronnen vanuit Laguna Seca maakt Jordan Taylor, de teamgenoot van Renger van der Zande, volgend jaar de overstap naar het GTLM-fabrieksteam van Corvette, waar hij Jan Magnussen zou gaan vervangen. Teambaas Wayne Taylor benadrukte echter dat "op dit moment Jordan Taylor en Renger van der Zande de rijders voor 2020" zijn. Van der Zande meldde vanuit Laguna Seca: "Een heel goede kwalificatie van Jordan. We hebben nu een 'balance of performance' waarmee we een beetje kunnen meedoen. We hebben echt niks over, want we doen het normaal heel goed op deze baan en we doen nu maar net mee. De Acura's gaan gewoon snel. We hebben hard gewerkt om de banden langer te laten meegaan, wat op Laguna Seca met zijn agressieve asfalt heel belangrijk is. Uiteindelijk denk ik dat we goed aan de start staan en goed voorbereid zijn. Het was van tevoren al gepland dat Jordan hier zou kwalificeren en starten en ik dan zou finishen, dat vind ik wel heel leuk, mooi dat ze dat vertrouwen in me hebben! Ik word nog steeds vaak gevraagd naar die actie twee jaar geleden hier in de Corkscrew. Het is echt 'silly season' waarbij er heel wat rijders in de rij staan en met Wayne (Taylor) in gesprek willen om mijn zitje af te pakken. Dat maakt het wel spannend!" Op de vierde plaats start de snelste Mazda, de nummer 77-auto van Tristan Nuñez en Oliver Jarvis, gevolgd door de Whelen-Action Express-Cadillac van Pipo Derani en Filipe Nasr.

190915 IMSA kwali Krohn
Jesse Krohn was met de nummer 24-BMW het snelst in GTLM

In GTLM was Jesse Krohn in de nummer 24-BMW, die hij deelt met John Edwards, voor de tweede keer dit jaar het snelst. De Fin was 0,127 seconden sneller dan Dirk Müller in de nummer 66-Ford, terwijl Tom Blomqvist de nummer 25-BMW als derde kwalificeerde en er daarmee voor zorgde dat er twee BMW's in de top drie staan. Daarachter kwalificeerde Laurens Vanthoor, samen met zijn teamgenoot Earl Bamber leider in de tussenstand van het kampioenschap, de snelste van de beide Porsches als vierde, gevolgd door Ryan Briscoe in de tweede Ford en de beide Corvettes.

190915 GTD Lamborghini
Eerste GTD-pole voor Corey Lewis in de Paul Miller-Lamborghini

De kwalificatie in de GTD-klasse moest met de rode vlag worden onderbroken na een zware crash van Patrick Lindsey, die met de Park Place-Porsche hard van de baan raakte en de auto volledig afschreef. Lindsey zelf bleef ongedeerd, maar de 911 kan voor de race niet worden hersteld. Corey Lewis zette in de slotfase van de sessie de Paul Miller Racing-Lamborghini met een tijd van 1:29,962 minuten op pole, voor kampioenschapsleider Trent Hindmanin de Meyer Shank Racing-Acura en de Scuderia Corsa-Ferrari van Cooper MacNeil.

190915 IMSA kwali RIley
Achtste tijd voor Ben Keating in de Riley-Mercedes

Ben Keating reed de Riley-Mercedes naar de achtste tijd. Teamgenoot Jeroen Bleekemolen zei: "Eigenlijk zijn we niet tevreden. Ben zat er in de trainingen elke keer lekker bij. We hebben hem iedere keer op nieuwe banden uitgestuurd om hem te laten oefenen voor de kwalificatie, zoals we dat meestal doen, maar het wam er niet lekker uit. We hadden gehoopt op top drie, met een kleine kans op pole, maar we werden uiteindelijk dus achtste. Het was een stuk warmer, dus de baan was echt langzamer geworden en Ben had er moeite mee om het allemaal in één rondje te krijgen. Ook de rode vlag aan het begin van de sessie hielp niet, maar desondanks: de auto is goed voor de race. Ik heb in de trainingen veel met oude banden gereden en dat voelde allemaal goed. Het gaat hier echt om constant blijven als de banden slechter worden. We hebben er veel zin in!"

190914 IMSA Laguna Seca uitslag kwalificatie

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet