Retro

Retro: Formule 2 weer een absoluut hoogtepunt tijdens Historische Grand Prix

Voor insiders is het duidelijk. De Historische Formule 2 heeft voor de tweede achtereenvolgende maal de FIA Historic One Formula Masters op Zandvoort qua spektakel van de troon gestoten. Over de 30 inschrijvingen en veel spektakel zoals in hun glorietijd op de baan. Wie had dit verwacht?

2019 Martin Connell
Martin O'Connell in zijn Fred Opert Chevron B40 leider in de tussenstand van het Historische F2 kampioenschap.


Tekst en foto's: Willem J. Staat

Formule 2 weer een absoluut hoogtepunt tijdens Historische Grand Prix
Zowel de Formule 2 en de FIA Historic European Cup waren de hoogtepunten bij de "Youngtimer"- Formule klasses zullen we maar zeggen. Voor de Formule 2 ontving de organiserende HSCCC maar liefst over de 30 inschrijvingen met een bont gekleurd startveld dat bestond uit verschillende chassis/motoren combinaties. March, Chevron en Ralt. Je vindt ze allemaal hier terug verdeeld over drie verschillende klasses.

In de A-klasse wordt om de Jochen Rindt Trophy gestreden met auto's die voor 1 januari 1972 gebouwd zijn.
In de B-klasse wordt om de Vern Schuppan Trophy gestreden. En hier gaat het voornamelijk om Formule Atlantic auto's. uitgerust met 1600 cc motoren gebouwd voor 1 januari 1975
In de C-klasse gaat het om F2 auto's die na in 1 januari 1967 gebouwd zijn. Deze auto's mogen niet met aerodynamische hulpmiddelen zijn uitgerust. Ook wel de Jim Clark Trophy genoemd.
In de D-klasse handelt het om de Bruno Giacomelli Trophy en deze klasse is ook eigenlijk het meest vertegenwoordigd met auto's gebouwd na 1 januari 1972 en voor 31 december 1978.

2019 Elf Depailler
Nostalgie herleefde. Ooit reed Patrick Depailler met een dergelijke March 742 in het EK F2.

Auto's uit de tijd dat commerciële fabrikanten, zoals March, Chevron, Ralt, hoogtij beleefden en er een motoren oorlog tussen BMW, Ford en in mindere mate Renault woedde. Bij BMW was Paul Rosche verantwoordelijk voor de motoren die onder andere aan het March fabrieksteam geleverd werden. Brian Hart was zijn naaste rivaal met een diversiteit aan Ford motoren. Daar ontbrak bij het BMW ook niet aan want de BMW motoren werden door de legendarische motorentuner Heini Mader onder handen genomen. En ook de door de uit Liechtenstein afkomstige Max Heidegger getunede motoren waren bijzonder competitief. De Franse BMW Pipo-motoren waarvan vooral AGS gebruik maakte, waren dat in vergelijking iets minder.

2019 Watts
Matthew Watts winnaar van de eerste wedstrijd op zaterdag.


Gedurende het raceweekend op Zandvoort was de D-klasse het sterkst bezet en ging in de eerste wedstrijd de zege naar Matthew Watts met een March 772 BMW die vrijwel elk jaar op Zandvoort een sterke performance levert. De Brit Darren Smith eindigde met een identieke auto als tweede gevolgd door de Duitser Wolfgang Kaufmann met een ex-Stephen South March 782 waar we elders op deze website op terugkomen. In de A-klasse ging de zege naar Martin Stretton met een March 712 gevolgd door Manfredo Rossi. In de C-klasse was de Australiër Martin Bullock met een Chevron B34 de enige deelnemer. In de B-klasse ging de zege naar Richard Ellingworth met een March 74B.

2019 Smith
Darwin Smith bevindt zich nog in het peloton afgelopen zaterdag.



De zondag wedstrijd leverde zoals bekend een overwinning op voor Darwin Smith, gevolgd door de Brit Martin O'Connell met een ex-Fred Opert Chevron B40. De A-klasse zag hetzelfde beeld als zaterdag. De B-klasse werd door de Brit Mark Goodyear met een Lotus 59
gewonnen.

2019 Mark Goodyear
Mark Goodyear en zijn unieke Lotus 59.

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 september 2019 19:31

    Een heel mooi stuk betreffende de F2 van afgelopen weekend. Het resultaat van Giacomo Agostini tijdens de Eifelrennen van 1978 is niet plaats 8 doch plaats 18.

    • 0
    • 0
     
    Willem J. Staat 12 september 2019 22:52

    @Anonieme gebruiker. Klopt. Ben zelf bij deze wedstrijd aanwezig geweest. De PR Files meldden echter iets anders.......

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet