Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
RETRO

Retro: Liveblog van de Historic Grand Prix 2019

hgp2017-sun-4

Begin september staat voor de achtste keer in het teken van de Historic Grand Prix op Circuit Zandvoort. Er wacht ons een programma dat ons elke dag van acht uur 's ochtends tot half zeven 's avonds – of langer – zal bezighouden. AUTOSPORT.NL is erbij met een liveblog dat wordt verzorgd door een royaal team van redacteuren en fotografen.

Tekst: René de Boer, Mattijs Diepraam, Eric van den Heuvel, Gerrie Hoekstra
Foto's: Gerrie Hoekstra, René de Boer, Mattijs Diepraam, Erik van der Schaaff, Co van der Gragt, Eric van den Heuvel, Willem J. Staat, Chris Schotanus, Bob van der Wolf

2019 Griffioen
Een nogal onverwachte winnaar bij de Tourenwagenlegenden......

19.00 uur: We zijn toch nog niet klaar, want er is eindelijk een soort van uitslag van de Tourenwagen Legenden. De tijden van de beide delen van de race zijn bij elkaar geteld en de rijders of teams die geen verplichte pitstop gemaakt hebben, zijn niet geklasseerd. Daarmee is onze landgenoot Sjaco Griffioen (dat die als 'Giffioen' in de uitslag staat, zullen we maar door de vingers zien - of geldt dat als vormfout?) als winnaar uit de bus gekomen, voor Michael Menden, Jens Böhler en Mark Verhaegh, allemaal met een BMW M3 E30. Daarachter volgt John Jansen met een M3 E36, voor Stefan Rupp met de Alfa Romeo 155 en het duo Hatscher-Ludwig met de C-Klasse ITC en Charlotte Verkuijlen met de BMW 318 Ti. Een wat merkwaardige gang van zaken allemaal, maar hiermee sluiten we onze berichtgeving via dit liveblog dan ook echt af. Het was weer een mooi weekeinde!

P9080810

18.25. Terwijl de zon achter de hoofdtribune zakt en we afscheid nemen van de laatste toeschouwers, bedanken we de duizenden kijkers van dit liveblog voor hun aandacht. Later in de week doen we uiteraard uitgebreid de groeten uit Zandvoort van de achtste Historic Grand Prix.

Start NKHTGT

18.21 Race 2 - NK HTGT
Andy Newall leidde bijna van start tot finish in de laatste race van het weekend, nadat hij in de loop van de eerste ronde al de kop pakte in de tweede NK HTGT-wedstrijd. In zijn Jaguar E-type wist hij de opmars van Michiel Campagne in de Corvette Grand Sport te stuiten. Campagne lag achtste na de eerste ronde, maar na acht ronden passeerde hij Alexander Schlüchters Elan al om daarmee de tweede plaats te veroveren. Achter de Duitser handhaafde de Corvette van Roeland Voerman/Jasper Izaks zich op de vierde plaats, terwijl de Marcossen van Malte Müller-Wrede en Robert Hamilton oprukten naar de vijfde en zesde plaats, ten koste van Roger Grouwels, wiens Iso uiteindelijk afzakte naar de achtste plaats achter de Elan van Jos Stevens. Alexander van der Lof in de Ferrari haalde de eindstreep niet, nadat in de derde ronde vanaf de derde plaats uitviel.

2019 TourenwagenlegendenVan Ommen
Jörg van Ommen lag eigenlijk van start tot finish aan de leiding maar of hij gewonnen heeft?

17.30 uur: Er is geracet in de Tourenwagen Legenden, maar wie er gewonnen heeft, kunnen we helaas niet zeggen. Het was een ronduit chaotische wedstrijd, wat al begon met het feit dat de bestuurder van de  knalgele 'leading car' na afloop van de formatieronde de ingang van de pitstraat niet kon vinden en de auto maar op het stuk asfalt achter de lijn, maar voor de pitmuur parkeerde. Dat er bij de rollende start niemand op knalde, was meer geluk dat wijsheid.

2019 Incident Mercedes Audi 1
Klaus Peter werd door de Mercedes van Weckerle Nack in de Hans Ernst bocht aangetikt. Aanleiding tot latere incidenten?

2019 Incident Mercedes Audi 2

2019 Incident Mercedes Audi 3

2019 Incident Mercedes Audi 4

Vervolgens werd er gereden, met Jörg van Ommen vanaf pole aan de leiding, totdat in de achtste ronde de motor van de Audi V8 van Klaus Peter op het rechte stuk plofte en er een oliespoor kwam te liggen.

Plof Audi A8

Uit veiligheidsredenen besloot de wedstrijdleiding vervolgens om de race te onderbreken, met nog 23 minuten en 44 seconden op de klok. De schoonmaakactie nam de nodige tijd in beslag, zodat er uiteindelijk besloten werd tot een resterende racetijd van 15 minuten met start achter de safety-car. Dat lukte, maar direct nadat de race weer was vrijgegeven, raakte Lars van 't Veer in de Gerlachbocht de controle over zijn Alfa Romeo 155 kwijt en knalde in de bandenstapels.

2019 Lars van het Veer Tourenwagenlegenden crash

En toen was het eigenlijk einde wedstijd.

Dat leidde opnieuw tot een inzet van de safety-car en omdat er voor de berging zelfs een takelwagen nodig was, duurde dat zo lang dat de race uiteindelijk niet meer werd vrijgegeven. Zo finishte het veld achter de safety-car, waarbij Jörg van Ommen als eerste over de eindstreep kwam, gevolgd door Thorsten Stadler, beide met een Mercedes-Benz C-Klasse. De Nederlandse équipe Gerbert Luttikhuis/Patrick Huisman werd derde met een Mercedes 190.

2019 Paddock Chaos
Code Rood op de startgrid was misschien wat handiger geweest?

Omdat er echter een pitstop verplicht is in de serie, en slechts een deel van het veld ook daadwerkelijk deze pitstop gemaakt had, moet er nog worden gedelibereerd over de uitslag, die we hier dan ook helaas niet kunnen melden. Wordt derhalve vervolgd.

Start TWL

16.27. Het laatste nieuws over Brian Jolliffe is dat hij relatief in orde is: aanspreekbaar en nooit buiten bewustzijn geweest. De tachtiger die vorig jaar nog grandioos duelleerde met tiener George Shackleton in de 500cc-races - de oudste deelnemer tegen de jongste! - is wel voor controle naar het VUmc overgebracht.

16.09. In 1952 waren Dries van der Lof en Jan Flinterman de eerste Nederlanders die deelnamen aan de Nederlandse Grand Prix. Beide mannen zouden dit jaar precies honderd jaar oud zijn geworden, een goede gelegenheid om deze helden van weleer te eren met een eigen klasse tijdens de achtste editie van de Historic Grand Prix. En hoe geweldig is het dan dat de zoon en kleindochter van Dries van der Lof deelnamen aan de Revival 1952 Dutch Grand Prix?

IMG 3437

Na afloop van de race op zondag spraken we met Shirley die goede herinneringen heeft aan haar grootvader. "Mijn opa was een markante man", vertelt ze terugkijkend op haar jeugd. "Hij gaf graag cadeautjes en voor mijn vierde verjaardag kreeg ik een trapauto waar ik heel zuinig op was. Zelfs de wielen maakte ik schoon met een tandenborstel." In navolging van haar grootvader en vader Alexander kroop ook Shirley achter het stuur van een racewagen en had geen onverdienstelijke carrière.

IMG 0103

In 2014 reed Shirley voorlopig haar laatste race, ook aan het stuur van de HWM waar ze dit weekend reed. "Ik was toen zwanger van onze dochter Isabelle, die nu vier is. Al wist ik dat toen nog niet, daar kwam ik korte tijd later pas achter."

IMG 3876

De HWM had een heeft een bijzondere betekenis voor Shirley en haar familie. "Het is hetzelfde type wagen waar mijn opa in 1952 hier de Grand Prix reed. De wagen is sinds kort in ons bezit en er is nog heel wat werk verzet om de auto klaar te krijgen voor dit weekend. Maar het was de inspanning zeker waard. Ik heb echt genoten, vooral de race in de regen was echt ontzettend leuk. Dan merk je pas hoe dat vroeger moet zijn geweest, want je voelt alles. De remmen bijvoorbeeld zijn heel zacht als je het pedaal in trapt. Maar ook sturen is echt werken, het stuur staat nooit recht en je moet continu corrigeren. Maar wat heb ik genoten. Als mijn opa dit nog mee had mogen maken, zou hij vast heel trots op mijn vader en mij zijn geweest. Of ik nog vaker met de auto ga rijden? De Monaco Grand Prix Historique staat nog op mijn bucketlist, maar volgend jaar weer hier zou ook helemaal fantastisch zijn. Dus wie weet..."

IMG 3895

15.59. De race krijgt geen vervolg meer. Jolliffe moest met zorg uit zijn auto worden gehaald en met de ambulance het circuit verlaten. De ambulance staat inmiddels weer op zijn post voor de start van de volgende race, die van de Tourenwagen Legenden.

15.40. Een stevige crash van Brian Jolliffe in de Cooper T45 bij het uitkomen van de Arie Luyendijkbocht brengt na zeven ronden de rode vlag uit in de HGPCA-race. Andy Middlehurst (Lotus 25) voerde tot dan toe het veld aan, met achter hem aan Will Nuthall (Cooper T53) en op zo'n 11 seconden Barry Cannell (Brabham BT11).

190908 Liveblog Olsen tropghy

15.15 uur: Formule 3-racewinnaar Olsen was uiteraard dolblij met zijn tweede succes op rij. "Dit betekent heel veel voor me", verklaarde hij na de prijsuitreiking. "Ik houd van het rijden in deze categorie en de FIA heeft dit evenement duidelijk naar een hoger plan getild, want de strijd was ook zwaarder. Het is een waar genoegen om hier te rijden: die historische auto's zijn geweldig en ook de sfeer hier.

Olsen was met te snelste tijd in de vrije training, de pole-position en twee overwinningen het hele weekeinde dominant. Had hij dit van tevoren verwacht? "Ik zeg altijd dat je je concurrenten nooit mag onderschatten", benadrukte de Deen. "Ik kende de helft van de namen op de lijst niet, dus ik heb me gewoon op mijn eigen prestatie geconcentreerd en dan zouden we wel zien waar we uitkwamen. Dat is heel goed gelukt!"

Komt hij volgend jaar weer terug om zijn titel te verdedigenen mogelijk zelfs een 'hattrick' te realiseren? Olsen: "Dat weet ik nog niet, want ik heb nog geen idee hoe mijn programma voor volgend jaar eruit ziet. Eigenlijk wil ik me iets meer op de moderne racerij met prototypes concentreren, maar aan de andere kant heb ik dit weekeinde wel weer enorm veel plezier beleefd, dus ik sluit het zeker niet uit!"

2019 Race Olsen Ringstrom
De beslissing viel eigenlijk al voor de wedstrijd. Ringstrom heeft jammer genoeg de verkeerde bandenkeuze genomen. Voordeel voor Olsen.

14.50 uur – Race FIA Historic Formula 3 European Cup
Na zijn succes van vorig jaar wint Christian Olsen voor het tweede jaar op rij de titel in de FIA Historic Formula 3 European Cup. De Deen startte op slicks en maakte daarmee de juiste keuze, hoewel hij in de beginfase een tijdlang zijn landgenoot Michael Ringström voor zich moest dulden. Die viel op regenbanden echter meer en meer terug en verloor in de slotronde zelfs nog de tweede plaats aan Frédéric Rouvier, die daarmee als tweede eindigde. Ringström sloot de race als derde af.

Na alle perikelen van gisteren besluit de wedstrijdleiding om het veld achter de safety-car te laten vertrekken. De Martini van Manfredo Rossi ontbreekt op de grid, zijn startpositie blijft leeg en zo staan er uiteindelijk 19 auto's aan de start, want ook Larry Kinch behoort tot de non-starters.

2019 Ringstrom

Ringström voerde korte tijd het veld aan met achter zich Olsen en Leone

Na een ronde achter de BMW wordt het veld vrijgegeven en Olsen, gestart met slicks, neemt de leiding voor Ringström, Weidel en Rouver. In de tweede ronde passeert Ringström, die op regenbanden riujdt, Olsen en neemt daarmee de leiding over van zijn landgenoot. In de derde ronde verliest Weidel de derde plaats aan de aanvallend rijdende Valerio Leone.

Op kop rijdt Ringström een beetje weg bij Olsen: in de vierde ronde vergroot Ringström zijn marge van 0,9 naar 1,99 seconden. Olsen komt zelfs meer en meer onder druk van Leone, die met zijn March uit 1978 in Total-kleuren als leider in de klasse voor de oudere auto's zienderogen dichterbij komt. Vanuit de wedstrijdleiding komt het bericht dat Daniel Hornung een 'drive-through' krijgt, omdat hij na de safety-car-ronde al voor de lijn heeft ingehaald. De Duitser rijdt op de 14e plaats, dus echt veel invloed heeft het niet.

2019 Bandentheater
Evenals gisteren moest op het allerlaatste moment weer van regenbanden naar slicks of omgekeerd overgestapt worden.

In ronde zes heeft Olsen met zijn slicks duidelijk het tempo gevonden en heeft hij het gat naar Ringström dichtgereden. Zijde aan zijde komen ze over de streep, waarbij Olsen bijna in de vangrail belandt. Ringström houdt nog de leiding vast, maar het blijft spannend. Bij het aanremmen van de Hans Ernst-bocht neemt Olsen de leiding weer over en komt aan het eind van de ronde met 1,29 seconden voorsprong op Ringström over de streep. Olsen bouwt gestaag zijn voorsprong uit tot tegen de tien seconden, terwijl ook Leone met regenbanden steeds verder terugvalt. Frédéric Rouvier daarentegen rijdt met slicks en het lijkt slechts een kwestie van tijd voordat hij de derde plaats van Weidel kan overnemen. Dat gebeurt in de tiende ronde in de Hans Ernst-bocht en zo is de volledige top drie in handen van Martini-rijders.

2019 Leone
Leone kampioen in de C1 klasse.

In ronde elf daarentegen neemt Weidel de derde plek weer over, de Duitse Ralt-coureur geeft zich duidelijk niet zo snel gewonnen. In de volgende ronde wisselden de twee andermaal van positie, terwijl Olsen al ruim een halve minuut voorsprong heeft op Ringström. Uiteindelijk wint Olsen na 13 ronden met een marge van 32,238 seconden op Rouvier, die in de laatste ronde nog de tweede plaats veroverd heeft. Ringsatröm moet genoegen nemen met de derde positie, gevolgd door Weidel, Leone, Thorburn, White, Candiani, Hornung en Tom Olsen, waarbij Hornung dus nog een straf krijgt.

2019 Olsen Kampioen
Olsen verdedigde zijn titel uitstekend.

In de eindafrekening over de beide races gaat de winst uiteraard naar Christian Olsen, die daarmee voor het tweede jaar op rij de FIA Historic Formula 3 European Cup op zijn naam schrijft. Valerio Leone wint de klasse 1 voor rijders met ouder materieel.

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet