Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
RETRO

Retro: Bekende en nieuwe elementen voor 8e Historic Grand Prix

hgp2018-fri-36

Van vrijdag tot en met zondag vindt op Circuit Zandvoort de achtste Historic Grand Prix van het geluidsdagentijdperk plaats. Ook nu zijn er weer honderden auto's die ruimschoots gebruik zullen maken van het gebrek aan een decibellenbeperking. Drie dagen lang loopt het programma op het circuit van acht uur 's ochtends tot half zeven 's avonds, op zaterdag opgevolgd door de parade door het dorpscentrum van Zandvoort.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

Zoals we eerder al berichtten, zijn vrijwel alle startvelden op het programma vol tot overvol. Dat geldt helaas niet voor het FIA Masters Historic Formula One Championship, waarvoor uiteindelijk 13 auto's aan de start zullen verschijnen. Dat is weliswaar weer een stukje meer dan de magere opkomst van 2018, toen het dodelijk ongeval van David Ferrer nog vers in het geheugen van de deelnemers lag, maar royaal is het aantal niet te noemen. Op het laatst trok ook Martin Stretton zich terug: een meervoudig winnaar dit seizoen, maar de eigenaar van zijn auto had al te veel geld uitgegeven.

Dat is sowieso het verhaal van het kampioenschap dit seizoen, dat met 25 auto's op Paul Ricard hoopvol begon en daarna op Magny-Cours dat aantal nog eens haalde, met dank aan de Franse deelnemers van wie het gros alleen de thuiswedstrijden rijdt en de rest vanwege de herinnering aan de dood van hun landgenoot Ferrer niet meer naar Zandvoort wil komen. Schades en motorpech bij diverse andere vaste deelnemers leidden al tot een uitgedund veld op Silverstone (20 auto's in plaats van de gebruikelijke ruime 30) en de Nürburgring (14 auto's in plaats van meer dan 20). Gezien het feit dat het pre-78-kampioenschap op de 'Ring al werd beslist, is een opkomst van 13 auto's voor Zandvoort realistisch en het hoogst haalbare.

hgp2018-fri-18

De andere toonaangevende Masters-kampioenschappen zitten gelukkig een stuk ruimer in hun jasje. 28 auto's voor het FIA Masters Historic Sports Car Championship is een sterk aantal – dat was dit seizoen al eens aardig wat minder – terwijl 33 auto's voor de Masters Gentlemen Drivers een flink stuk meer dan in 2018, als we daar de auto's van het toen meerijdende NK HTGT van aftrekken. Met 25 auto's is ook het Masters Pre-66 Touring Car-veld in orde, al had het aantal mogelijk hoger kunnen zijn als de deelnemers op een ander tijdstip dan acht uur 's ochtends hadden mogen racen. Maar zoals dat gaat met het samenstellen van programma's – some you win, some you lose.

Over het NK HTGT gesproken: dat neemt dit jaar maar liefst 47 auto's mee, waaronder zelfs de nodige Ferrari's. Daarmee komt het Nederlands kampioenschap tot 1966 behoorlijk in de buurt van het HARC-broertje voor auto's van 1966-'81: het NK GTTC heeft het maximum van 58 auto's bereikt. Die maxima gelden ook voor de Historic F2 International Series – het HSCC-kampioenschap bloeit als nooit tevoren – en de FIA Lurani Trophy voor Formule Juniors. Beide tikken de 38 auto's aan, het maximum dat voor formuleauto's is toegestaan op Zandvoort. De FIA Historic F3 European Cup en de Tourenwagen-Legenden zitten met respectievelijk 32 auto's en ruim 40 auto's ook aardig aan hun taks.

hgp2018-fri-21

Alle lof intussen voor de familie Van der Lof, die een grote inspanning heeft gedaan om een representatief veld bij elkaar te krijgen voor de revival van de GP van Nederland van 1952. Die wordt met twee echte races gevierd, waarna de winnaar wordt beloond met de TKH Trophy. Maar liefst 19 GP- en F2-auto's tot 1953 verschijnen aan de start, en dat terwijl het 'moederkampioenschap' van de Historic Grand Prix Car Association ook gewoon op Zandvoort aanwezig is met meer dan 30 F1- en F2-auto's.

Shirley van der Lof voert de inschrijvingslijst aan met de HWM-Alta waarin haar grootvader Dries deelnam aan die GP van 1952, maar ook haar vader Alexander racet mee met de Ferrari 340 F1 die Dries ooit uit Paraguay haalde. Andere landgenoten zijn Ivo Noteboom in een Maserati 6CM, Ton Blankevoort in een 4CLT en Luc Brandts in een Talbot-Lago T26C. De zuiderburen laten zich ook niet onbetuigd dankzij Marc Valvekens (Gordini T16), Paul Grant en Erik Staes (beiden in een Cooper-Bristol T23). Bijzondere verschijningen zijn de Pierce-MG van James Willis en de OSCA G4500 van Stephan Rettenmaier. Julia Baldanza verschijnt in een A6GCM, hetzelfde type Maserati als waarin Jan Flinterman destijds die andere Nederlandse GP-pionier werd. De favoriet voor de trofee? Ongetwijfeld Will Nuthall in de Alta F2.

hgp2018-fri-32

Bij de demo's springen ongetwijfeld de GP1961 Legends eruit: negen auto's zullen de GP van Nederland van 1961 terug in leven brengen, aangevoerd door de twee Ferrari Sharknoses van Jason Wright. Ook zijn er twee Lotus 21's waarin Jim Clark ooit racete en twee Porsche 718's, als vertegenwoordigers van de fabrieksdeelname door Dan Gurney en Jo Bonnier en de privé-inschrijvingen van Carel Godin de Beaufort en Hans Herrmann. Sterker nog, een van de 718's is het chassis waarin 'Veilige Careltje' in 1964 op de Nürburgring om het leven kwam. Die auto (destijds deel van de Donington Collection) heeft vele jaren niet meer gereden, maar is nu door de nieuwe eigenaar – het Prototyp Museum in Hamburg – rijklaar gemaakt. Het zal uniek zijn om deze voor Nederland zo belangrijke auto voor één keer terug te zien op vaderlandse bodem.

Vrijdag 6 september
08:05 – 08:30 - FIA Historic F3 European Cup - Free Practice, 25 minutes
08:40 – 09:00 - FIA Masters Historic Formula One - Free Practice, 20 minutes
09:10 – 09:30 - STATE of ART NK GTTC - Qualifying, 20 minutes
09:40 – 10:05 - Historic Grand Prix Cars - Qualifying, 25 minutes
10:15 – 10:40 - FIA Lurani Trophy - Qualifying, 25 minutes
10:50 – 11:15 - Historic Formula 2 - Qualifying, 25 minutes
11:25 – 11:40 - Porsche - Demonstration, 15 minutes
11:50 – 12:10 - Revival 1952 Dutch Grand Prix, TKH Trophy - Qualifying, 20 minutes
13:10 – 13:25 - BMW - Demonstration, 15 minutes
13:35 – 13:50 - Grand Prix 61 Legends - Demonstration, 15 minutes
14:00 – 14:15 - Specials - Demonstration, 15 minutes
14:25 – 14:50 - FIA Masters Historic Sports Cars - Free Practice, 25 minutes
15:00 – 15:40 - Gentlemen Drivers - Qualifying, 40 minutes
15:50 – 16:20 - Tourenwagen Legenden - Qualifying, 30 minutes
16:30 – 16:55 - FIA Masters Historic Formula One - Qualifying, 25 minutes
17:05 – 17:25 - Catawiki NK HTGT - Qualifying, 20 minutes
17:35 – 18:00 - FIA Historic F3 European Cup - Qualifying, 25 minutes
18:10 – 19:00 - Gassan Taxi Rides - Taxi Rides

Zaterdag 7 september
08:05 – 08:35 - Masters Pre '66 Touring Cars - Qualifying, 30 minutes
08:50 – 09:15 - FIA Lurani Trophy - Race 1, 25 minutes
09:30 – 10:00 - Tourenwagen Legenden - Race 1, 30 minutes
10:15 – 10:40 - Historic Grand Prix Cars - Race 1, 25 minutes
10:55 – 11:25 - FIA Masters Historic Sports Cars - Qualifying, 30 minutes
11:40 – 12:05 - STATE of ART NK GTTC - Race 1, 25 minutes
12:20 – 12:35 - BMW - Demonstration, 15 minutes
12:45 – 13:00 - Grand Prix 61 Legends - Demonstration, 15 minutes
13:15 – 13:40 - Catawiki NK HTGT - Race 1, 25 minutes
13:55 – 14:10 - Specials - Demonstration, 15 minutes
14:20 – 14:35 - Porsche - Demonstration, 15 minutes
14:50 – 15:15 - FIA Masters Historic Formula One - Race 1, 25 minutes
15:30 – 15:55 - FIA Historic F3 European Cup - Race 1, 25 minutes
16:10 – 16:25 - Revival 1952 Dutch Grand Prix, TKH Trophy - Race 1, 15 minutes
16:40 – 17:05 - Historic Formula 2 - Race 1, 25 minutes
17:20 – 18:35 - Masters Gentlemen Drivers - Race, 75 minutes
19:00 - Start lining up parade into town - Parade

Zondag 8 september
08:05 – 09:05 - Masters Pre '66 Touring Cars - Race, 60 minutes
09:20 – 09:45 - STATE of ART NK GTTC - Race 2, 25 minutes
10:00 – 11:00 - FIA Masters Historic Sports Cars - Race, 60 minutes
11:15 – 11:40 - Historic Formula 2 - Race 2, 25 minutes
11:55 – 12:20 - FIA Lurani Trophy - Race 2, 25 minutes
12:35 – 12:55 - Revival 1952 Dutch Grand Prix, TKH Trophy - Race 2, 20 minutes
13:10 – 13:35 - FIA Masters Historic Formula One - Race 2, 25 minutes
13:50 – 14:05 - Porsche - Demonstration, 15 minutes
14:20 – 14:45 - FIA Historic F3 European Cup - Race 2, 25 minutes
15:00 – 15:15 - BMW - Demonstration, 15 minutes
15:30 – 15:55 - Historic Grand Prix Cars - Race 2, 25 minutes
16:10 – 16:50 - Tourenwagen Legenden - Race 2, 40 minutes
17:05 – 17:20 - Specials - Demonstration, 15 minutes
17:30 – 17:45 - Grand Prix 61 Legends - Demonstration, 15 minutes
18:00 – 18:25 - Catawiki NK HTGT - Race 2, 25 minutes
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet