Diversen

Div: Romain Dumas met elektrische Volkswagen ID.R ook in China naar record

190902 VW China 1
Romain Dumas legde het 10,9 kilometer lange parcours in 7:38 minuten af

Na eerdere absolute records op Pikes' Peak en de heuvelklim van Goodwood en het record voor elektrisch aangedreven auto's op de Nürburgring-Nordschleife was er vandaag weer een mijlpaal voor Romain Dumas in het elektrisch aangedreven prototype Volkswagen ID.R. De Fransman legde het 10,906 kilometer lange parcours met 99 haarspeldbochten, de Tianmen Shan Big Gate Road in de Chinese provincie Zhangjiajie in 7:38,585 minuten af. "Deze recordrit zal ik me altijd als mijn spectaculairste activiteit blijven herinneren", zei Dumas na het voltooien van zijn missie op de Chinese berg.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Over de autosportieve relevantie ervan kun je discussiëren, maar er zit wel degelijk een competitie-element in: het streven om een bepaald parcours in een zo snel mogelijke tijd af te leggen. Daarnaast is het reclame-aspect niet te onderschatten, zeker nu volgende week, op 10 september, tijdens de IAA-autotentoonstelling in Frankfurt de ID.3, het eerste volledig elektrisch aangedreven productiemodel van Volkswagen, zal worden gepresenteerd. Hoe meer positieve berichtgeving er dus rondom de elektrische aandrijving gecreëerd wordt, hoe beter het voor Volkswagen is.

190902 Volkswagen China 2

De meest recente activiteit van Romain Dumas en de Volkswagen Motorsport-crew onder leiding van Sven Smeets is voornamelijk op touw gezet in verband met het belang van de Chinese markt voor het merk, want anders dan de Nordschleife, Goodwood of Pikes' Peak is de Tianmen Shan Big Gate Road, die een hoogteverschil van 1.100 meter overbrugt, nou niet direct een parcours dat in autosportkringen een belangrijke status heeft.

190902 Volkswagen China 3

Bijzonder was het echter wel: tussen de 99 haarspeldbochten waren er meerdere die een radius van slechts zes meter hadden. Tussendoor waren er telkens korte sprintstukken, maar ook snelle passages waar snelheden tot 230 km/u gehaald konden worden, afgewisseld met scherpe remacties in extreem krappe tunnels. Notarieel waren een start- en een finishlijn vastgelegd en ook hier kweet Dumas zich in het elektrische prototype, baserend op een Norma-chassis en aangedreven door twee elektromotoren met een totaal systeemvermogen van 500 kW (680 pk) uitstekend van zijn taak.

"Vanwege de geringe hoeveelheid informatie en de weinige tests die we van tevoren hadden, was het een enorme uitdaging", zei de Fransman. "Het parcours is ongelooflijk krap en bochtig, maar met de elektro-power van de ID.R had ik er tijdens het rijden echt plezier in. Op de korte rechte stukken was het enorme koppel een groot voordeel, op de snelle passages zorgde de aerodynamica voor extra grip."

190902 Volkswagen China 4

Dr. Stephan Wöllenstein, lid van de merkdirectie van Volkswagen personenwagens en CEO Volkswagen personenwagens voor China, verklaarde: "De raceauto in deze indrukwekkende omgeving, een symbool voor China, te zien, was ronduit spectaculair. De ID.R onderstreept de kwaliteiten van Volkswagen op het gebied van elektromobiliteit en biedt onze klanten een spannende vooruitblik op onze volledig elektrische toekomst."

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Dirk 03 september 2019 07:59

    Dat ziet er wel heel vet uit!

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 03 september 2019 09:10

    Een nietszeggend record, maar wel fantastische beelden!

    • 2
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 03 september 2019 09:54

    Desondanks de Formule E en records als deze, ben ik er nog steeds niet van overtuigd dat elektrisch races ooit wel écht gaat aanslaan.

    • 2
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 03 september 2019 10:08

    Je haalt de woorden uit mijn mond. Wat een onzin allemaal.

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 03 september 2019 11:10

    Wat was het oude record?

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 03 september 2019 11:35

    Volgens mij was er nog geen bestaand officieel record, maar getuige een filmpje op Dangerousroads.org (geweldige site overigens) is er al wel een keer een Red Bull-driftcompetitie geweest.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 02:30

    Hoi René, Een Ferrari 458 Italia in 2016 deed het in 10:31 en Ho-Pin Tung in een Range Rover SVR in 9:51. Allebei onofficiële records zonder notaris. We hebben nu ook de start en finishlijn vastgelegd. Het idee was dat wij nu een tijd hebben neergezet. De CEO van Volkswagen China heeft andere merken uitgenodigd om deze tijd te komen verslaan. Gebeurt dat, dan komen we terug. Racing improves the breed, dat idee. Vanuit engineering perspectief was het nog behoorlijk ingewikkeld. Je probeert een joekel van een sports car over een supersnelle rally stage te jagen. Sven Smeets vergeleek het met sommige stukken van de Rally Monte Carlo, alleen hier dan 10,9 km lang en extreem hobbelig. Dus ze moesten op zoek naar een rally-afstelling, de slapste veren en anti-rollbars, rijhoogte maximaal, experimenteren met compounds. Tijdens de eerste test runs kwam de ID.R namelijk zelfs een paar keer met alle vier wielen los. Moeilijkste was de draaicirkel van de auto in de hairpins, dat lukte op de top van de 'lus' op de compleet 'groene foto' maar met minder dan halve meter marge. Uiteindelijk is Romain er ook echt voor gaan zitten. Op de finish foto die circuleert, zie je ook dat de achterwielen los zijn. Alleen op de maandag was het bijna helemaal droog. (En voor de final run had hij niet onder de 8 minuten gereden.) Groeten uit Beijing, Ralf. (Zie je op de IAA?)

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet