Supercar Challenge

Bert van Wees en Piet du Burck zorgen voor veiligheid in de Supercar Challenge

bert-piet-header

Al twaalf jaar lang zijn Bert van Wees en Piet du Burck als het scutineers team een vaste waarde in de Supercar Challenge. Samen zorgen zij ervoor dat elke outfit van de rijders gecheckt is en de auto's met de juiste keuringssticker aan de start verschijnen. "Wie in de Supercar Challenge wil racen kan echt niet om ons heen", lacht Bert. Zijn gelijk blijkt, want een gastrijder die bij de Gamma Racing Day bij de kwalificatie zonder de vereiste keuringssticker op zijn Zilhouette op de baan verscheen werd er direct afgehaald.

Tekst en foto's: PR

Scrutineer
De Nederlandse taal kent geen letterlijke vertaling van de functie scrutineer. Volgens Wikipedia is een scrutineer een onderzoeker die een proces observeert dat streng toezicht vereist, om fraude of fouten te voorkomen. En die taakomschrijving past inderdaad wat Bert en Piet in de Supercar Challenge doen; zij zorgen ervoor dat iedere auto en elke coureur zo veilig mogelijk de baan op gaat.

20190818 RL2 5653

HTC
Bert van Wees is bij de Supercar Challenge de HTC, Hoofd Technische Commissie. 13 Jaar geleden begon hij als scrutineer. Het eerste jaar samen met een tweede technisch specialist, maar die stopte aan het einde van het seizoen en toen stond hij er alleen voor. In de aanloop naar zijn tweede seizoen zag Bert dat er 70 auto's zouden gaan deelnemen en hij besefte dat dit een onmogelijke taak was om in je eentje uit te voeren.

Tweede scrutineer
Hij vroeg zijn goed vriend Piet du Burck of die misschien zin had om samen met hem naar het circuit te gaan als scrutineer. Piet had daar wel oren naar en zo stond Bert op een goede dag in Bussum voor zijn deur om naar het circuit te gaan.

20190818 RL2 5662

Even schrikken
"We zaten al snel lekker te praten, tot ik na een paar uur opeens dacht dat circuit Zandvoort toch wel ver rijden was. Toen begon Bert te lachen en zei dat we niet naar Zandvoort gingen, maar naar Hockenheim. Dat was wel even schrikken", weet Piet nog goed.

Geen slijtage
Op Hockenheim aangekomen liet Bert zien wat er zoal van een scrutineer verwacht wordt en dat is niet mis, besefte Piet meteen. Niet alleen de auto moet zorgvuldig gecontroleerd worden, ook de volledige outfit van de bestuurders moet gecheckt worden. Zitten de juiste labels er op, is de uiterste gebruiksdatum niet bereikt en zijn er geen slijtageplekken die de veiligheid in gevaar brengen? Na een goede inwerkperiode kon Piet al snel zelfstandig aan de slag, zodat beide scrutineers sindsdien het wagenpark kunnen verdelen.

20190818 RL2 5672

Veiligheid
De checklist voor de auto is uiteraard nog veel uitgebreider. Alles dat de veiligheid van de bestuurder in gevaar kan brengen wordt nagelopen, maar ook datgene dat voor de marshalls langs de baan belangrijk is. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de brandblusinstallatie. Natuurlijk moet de rijder die zelf snel en probleemloos kunnen inschakelen. Maar ook een marshall moet vanaf de buitkant van de auto de brandblusser snel kunnen activeren.

20190818 RL2 5653

Werkt alles?
De stoel wordt gecontroleerd op het juiste hologram en correcte einddatum. De gordels moeten soepel aan en uit kunnen en mogen geen slijtage vertonen. De verlichting is een ander checkpunt. Belangrijk bij regen, want voor de veiligheid is het uiterst belangrijk om elkaar te kunnen zien. Goed werkende remlichten zijn dus ook essentieel, net als de richtingaanwijzer. "Om aan te geven dat ze een pitstop gaan maken", lacht Bert.

10 minuten
Aan het begin van het seizoen wordt elke auto tot in de kleinste details nagelopen en wordt er een nauwkeurig rapport opgemaakt. Gedurende het seizoen kunnen de vaste deelnemers dan snel gecheckt worden, met ongeveer 10 minuten is de controle klaar wanneer alles goed is. De teams weten dat Bert of Piet langskomt en het is hun verantwoordelijkheid dat de auto in het aangegeven tijdvak klaarstaat en dat de certificaten in orde zijn.

20190818 RL2 5644

Wegen
Na de kwalificatie en de races worden de eerste drie auto's uit elke divisie door Bert en Piet gewogen. Ivo van Ginneken leest de powerlogs uit en op basis van deze gecombineerde info wordt gekeken of de auto's aan de reglementen van de Supercar Challenge voldoen.

Geen straf geven
Nadat alle auto's en outfits gecontroleerd zijn brengen de scrutineers verslag uit aan de HTC van het evenement. "Wij constateren alleen, de wedstrijdleiding besluit of er al dan niet een straf wordt uitgedeeld. Bij de vaste deelnemers zijn er eigenlijk nooit problemen, alleen wanneer er gastrijders zijn wil het wel eens voorkomen dat er iets niet in orde is."

20190817 RL2 4426

Belangrijke taak
Bert van Wees en Piet du Burck zijn belangrijk, zij zorgen ervoor dat de races in de Supercar Challenge zo veilig mogelijk verlopen en daarin zijn zij al respectievelijk 13 en 12 jaar succesvol in!
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet