IndyCar

Indycar: Nieuw bewijsmateriaal pleit Sato vrij van Pocono crash?

Vijf coureurs beschuldigden afgelopen zondag de Japanner Takuma Sato ervan de veroorzaker te zijn van de omstreden crash in de openingsronde op Pocono. Na bestudering van de data lijkt de waarheid volgens het RLL Team toch even iets anders te zijn.

2019 Sato1
Takuma Sato toch niet de veroorzaker van de Pocono crash? Was Alexander Rossi te voorbarig met zijn beschuldigingen c.q. uitspraken?

Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar

Pleit nieuw bewijsmateriaal Sato vrij van Pocono crash?
In een verklaring van het RLL Team geeft men openlijk aan achter haar coureur te staan. In realtime lijkt het alsof Sato driebreed richting Alexander Rossi, Ryan Hunter Reay gaat voordat hij links instuurt en de crash veroorzaakt waarbij vijf auto's betrokken waren. Na uitvoerige bestudering van de video en het uitlezen van de data van de stuurinrichting is men ervan overtuigd dat Sato niet als de hoofdschuldige kan worden gezien.

Rahal Letterman Lanigan gaf vannacht de volgende verklaring uit: "Normaal gesproken is het voor een dergelijke situatie voor een team niet nodig om commentaar te geven, maar naar aanleiding van de beschuldigingen richting Takuma Sato en na het bestuderen van zijn data zijn wij van mening dat opheldering noodzakelijk is. De data en de video laten duidelijk zien dat Takuma bij dit incident niet richting Alexander Rossi instuurt en de eerste stuurbeweging die Takuma naar rechts maakt was gewoon om de auto na het eerste contact te corrigeren."

2019 Sato incident
Deze beelden op het twitter account van Takuma Sato moeten de Japanner vrijpleiten.

"Dit soort ongevallen maakt deel uit van dit soort races waarbij 'trackpositie' van vitaal belang is in elke fase van de wedstrijd. Het is naar onze mening een onderdeel van deze sport. Het is een race-incident en wij willen als team publiekelijk stellen dat we achter onze rijders staan en het absolute vertrouwen hebben in hun capaciteiten om op het hoogste niveau voor RLL te racen en te presteren.

Dit was een race-incident dat helaas een aantal implicaties voor het kampioenschap kan hebben. Een crash op Pocono had in 2015 invloed op onze titelambities terwijl we tweede in het klassement stonden. Wij kennen de frustraties van de coureurs. Zoals altijd zijn we dankbaar voor het snelle optreden van het AMR Safety Team."

Saillant detail. De oudere autosport.nl lezer kan zich nog wel de F1 crash van Ronnie Peterson op Monza in 1978 herinneren. Vrijwel alle rijders wezen direct richting Riccardo Patrese, die toen nogal een reputatie had. Jaren later werd duidelijk dat de Italiaan niet de veroorzaker was, maar James Hunt die iets meer dan een half jaar later zijn helm aan de wilgen hing. Emoties kunnen soms hoog oplopen in deze sport.

2019 Rossi 1
Rossi terecht gefrustreerd, maar ging waarschijnlijk ook niet vrijuit. Dit soort incidenten behoort helaas tot het racen op dit soort banen zoals RLL in haar statement verklaarde.

Reacties

    • 1
    • 4
     
    TheNextGeneration 21 augustus 2019 13:05

    Verschrikkelijk deze hele publieke veroordeling (van rijders en media), laat dat lekker aan de wedstrijdleiding over. Jammer dat Autosport.nl hier op deze manier in meegaat.

    • 2
    • 0
     
    Willem J. Staat 21 augustus 2019 13:42

    @The Next Generation. Even voor de goede orde. Ik heb geen oordeel over dit incident evenmin als RLL Racing. Heb alleen hun visie over het incident weergegeven waar zij het absolute recht toe hebben. Zij geven zelf aan dat dit soort incidenten soms onvermijdelijk is maar ze hebben het recht om hun rijder vrij te pleiten. In de voetnoot verwijs ik naar de crash van Peterson 1978 op Monza waarin iedereen Riccardo Patrese veroordeelde. De waarheid bleek iets anders te liggen.Ik ga nergens in mee en geef alleen standpunten weer. Niet meer niet minder.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet