Liveblogs

DTM: Liveblog vanaf Brands Hatch

18.00 uur: Er lopen geen protesten meer, alle uitslagen zijn definitief en daarmee sluiten we ook onze berichtgeving voor vandaag vanaf Brands Hatch af. Tijd voor een 'pint of lager' en iets lekkers Aziatisch. We wensen u een fijne avond en zijn morgen graag weer terug!

190810 Liveblog DTM Teamfoto
RMG-teamfoto na het succes van Marco Wittmann

17.50 uur: Met zijn 15e overwinning in de DTM is Marco Wittmann nu de succesvolste BMW-coureur in de rijke DTM-historie van het merk uit München, die al begon met de overwinningen van Harald Grohs en de kampioenstitel van Volker Strycek met de 635 CSi in 1984, het eerste jaar van de DTM, die toen nog officieel 'Deutsche Produktionswagen-Meisterschaft' heette.

Nog een interessant detail is dat René Rast in de race van vanmiddag weliswaar het 'drag reduction system' (DRS), ofwel de neerklapbare achtervleugel gebruikt heeft, maar niet de dit jaar nieuwe 'push-to-pass'-functie, waarmee een rijder na een druk op de knop een aantal keren in de race tijdelijk de beschikking heeft over 30 pk meer, waarmee inhalen vergemakkelijkt wordt. "Ik heb er in het heetst van de strijd gewoon niet aan gedacht", gaf Rast toe. Dat was bij de Duitser niet voor het eerst, want ook bij de seizoensstart in Hockenheim had Rast het gebruik van 'push-to-pass' vergeten. Gezien de snelheid waarmee Rast in de slotronde van de race het gat naar de uiteindelijke winnaar Wittmann dichtreed, had dit wel eens voor een andere uitkomst in de wedstrijd kunnen zorgen...

17.45 uur: Niet geheel verrassend domineerden de Evora GT4-rijders de gang van zaken in de kwalificatie van de Lotus Cup Europe. De Belg Pieter Verlinde eindigde met een tijd van 1:35,346 minuten bovenaan, voor de Hongaar Bence Balogh en de Brit Steve Williams. Snelste rijder met een Exige V6 Cup was de Hongaar Tamas Vizin als vijfde, net voor de Fransman Franck Laroche met zijn 2-Eleven, vanmorgen het snelst in de vrije training.

17.15 uur:
Aaron Smith reed de snelste tijd in de kwalificatie van het Mini 7 en Miglia Championship en start daarom morgenvanaf de pole-position voor de eerste race. Met zijn tijd van 1:45,541 minuten was hij 0,082 seconden sneller dan Rupert Deeth, die op zijn beurt voor Colin Peacock eindigde. De eerste zes plaatsen gingen naar rijders uit de Mini Miglia-klasse, snelste rijder uit de Mini 7-klasse was Elliot Stafford.

190810 Liveblog W-Series

16.30 uur:
De tweede vrije training van de W-Series moest tweemaal met de rode vlag worden onderbroken, nadat er rijdsters van de baan waren geraakt en hun auto's vaststonden in het grind. De eerste rode vlag kwam op naam van de Amerikaanse Sabre Cook, die met nog 14 minuten te gaan vast kwam te staan in Paddock Hill Bend. Omdat het een vrije training betrof, bleef de klok doorlopen. Met nog vijf minuten te gaan konden de rijdsters weer de baan op, maar twee minuten later crashte Fabienne Wohlwend, waarop andermaal de rode vlaggen gezwaaid werden. Ditmaal was er geen tijd meer om te hervatten.

Net als vanmorgen eindigde de Finse Emma Kimilainen bovenaan, met een tijd van 1:23,365 minuten. Alice Powell werd als tweede geklasseerd, voor Jamie Chadwick  en Miki Koyama. Beitske Visser, bij wie het niet nader gespecificeerde technische probleem van vanmorgen klaarblijkelijk was verholpen, sloot de sessie als zevende af, maar door de onderbrekingen moet er aan de gereden tijden niet al teveel waarde worden gehecht.

190810 Liveblog Frijns

16.00 uur: "Pfff, ik heb niet echt veel plezier gehad", verzuchtte Robin Frijns na afloop van de DTM-race tegen uw verslaggever. "Drie ronden nadat ik mijn pitstop had gemaakt, brak de uitlaat, waardoor alle uitlaatgassen in de cockpit binnen in de auto terecht kwamen. Echt verschrikkelijk, ik ben helemaal groggy en heb flinke hoofdpijn. In ieder geval heb ik weer eens een keer de finish gehaald. De snelheid zat er ook in, dat was positief, maar feit is wel dat er wéér iets stuk ging, en wéér bij mij. Het carbon is helemaal gesmolten. Een gebroken uitlaat is iets wat ik nog nooit gehad heb, en voor zover ik weet ook niemand anders, dus dat heb ik weer..."

190810 Liveblog Wittmann PF
Wittmann viert zijn zege in het parc fermé

14.40 uur: Marco Wittmann heeft met zijn vierde seizoenszege en de 15e in zijn loopbaan weer wat van de voorsprong van René Rast in de tussenstand van het kampioenschap afgeknabbeld. De BMW-rijder kon in de 16e ronde van de wedstrijd op Brands Hatch de leiding overnemen, nadat Rast net na zijn stop op koude banden de pitstraat uitgekomen was en diens merkgenoten Green en Müller in Paddock Hill Bend uit de weg probeerden te gaan. Wittmann aarzelde geen moment en glipte door het gat dat de Audi-rijders eigenlijk voor Rast lieten vallen. Daarmee nam hij virtueel de leiding over en vervolgens reed hij de winst naar huis.

190810 Liveblog DTM Race beslissing
Het beslissende moment in de race: Green (53) en Müller (51) gaan uit de weg voor Rast (33), Wittmann (11) profiteert en gaat er voorbij

Terwijl Wittmanns banden in de slotfase slechter werden, kon Rast mede met behulp van DRS en push-to-pass in de laatste ronde nog heel dichtbij komen, maar Wittmanns overwinning kwam uiteindelijk niet meer in gevaar. Rast eindigde als tweede voor Müller. Robin Frijns, die een zeer sterke wedstrijd reed, kwam als vierde over de eindstreep, voor Duval en Eng.

190810 Liveblog DTM race Start
(Te?) sterke start voor Paul Di Resta, die in de Aston Martin de leiding neemt

De beginfase van de race stond in het teken van Paul Di Resta, die dankzij een uitstekende start met zijn R-Motorsport-Aston Martin vanaf de derde plaats op de grid de leiding nam en tot aan zijn pitstop in de 16e ronde de koppositie wist vast te houden. De wedstrijdleiding oordeelde echter dat er bij de Schot sprake was van een 'jump start' (met het blote oog overigens nauwelijks te herkennen), en legde een pitstopstraf van vijf seconden op. Uiteindelijk was de hele discussie overbodig, want in de voorlaatste ronde parkeerde Di Resta zijn auto vanwege een technisch probleem in de pits. Al na de eerste ronde was zijn merkgenoot Jake Dennis uitgevallen. Die werd het slachtoffer van een actie van Dani Juncadella, eveneens met een Aston Martin, die bij de start de BMW van Timo Glock naar binnen drukte, waarop Glock de auto van Dennis raakte, die vervolgens nergens meer heen kon en flinke schade opliep tegen de pitmuur. 

13.00 uur: Niet geheel verwonderlijk na zijn flinke crash start Pietro Fittipaldi niet in de DTM-race, omdat zijn auto te zwaar beschadigd is om op tijd te kunnen worden gerepareerd. Zijn WRT-Audi-teamgenoot Jonathan Aberdein kan wel starten, maar van achteraan als gevolg van het breken van de parc-fermé-regels voor het repareren van de auto. Ook bij de BMW van Joel Eriksson zijn er problemen, meer specifiek met een van de aandrijfassen. "Het team probeert de auto alsnog aan de start te brengen", meldt BMW.

12.30 uur: Franck Laroche was met zijn 2-Eleven het snelst in de vrije training van de Lotus Cup Europe, die twee minuten voor het geplande einde werd gestaakt en niet meer werd hervat. Met zijn tijd van 1:58,499 minuten was de Fransman zo'n vier tienden sneller van de Hongaar Bence Balogh met de nominaal snellere Evora GT4. Pieter Verlinde, een van de Belgische rijders in het veld, eindigde als derde.

11.40 uur: De vrije training voor de Mini's werd met de rode vlag onderbroken en niet meer voortgezet, nadat een van de deelnemers in Paddock Hill Bend de controle over zijn auto verloren had en ondersteboven in de grindbak was beland. De rijder kon ongedeerd uitstappen.

190810 Liveblog Wittmann Q1

11.30 uur:
Marco Wittmann (foto) vertrekt over twee uur vanaf de pole-position voor de eerste van de beide DTM-races van dit weekeinde op Brands Hatch. Op een opdrogende baan kwam de Duitser met zijn BMW M4 in de slotfase van de kwalificatie tot een tijd van 1:15.654 minuten, waarmee hij 0,069 seconden sneller was dan Audi-rijder René Rast, die zich als tweede wist te kwalifceren. Daarmee staan de beide voornaamste titelkandidaten van dit jaar wederom naast elkaar op de eerste startrij. De derde tijd was voor Loïc Duval (Audi), terwijl Paul Di Resta als vierde het op-één-na kwalificatieresultaat tot nu toe voor R-Motorsport Aston Martin behaalde. Daarachter eindigde Robin Frijns met zijn Audi als vijfde, voor Sheldon van der Linde (BMW), Jake Dennis (Aston Martin), Nico Müller (Audi), Timo Glock (BMW) en Dani Juncadella (Aston Martin).

190810 Liveblog crash fitti

11.00 uur: Rode vlag in de kwalificatie van de DTM, nadat Pietro Fittipaldi met zijn WRT-Audi in Paddock Hill Bend achterwaarts in de bandenstapels gecrasht is. De Braziliaan stapte zelfstandig uit zijn zwaar beschadigde auto, maar werd wel voor de zekerheid overgebracht naar het medisch centrum. De vangrails moet gerepareerd worden, met nog 14.37 minuten op de klok wordt de sessie om 11.13 uur hervat. In dezelfde ronde crashte ook Fittipaldi's WRT-teamgenoot Jonathan Aberdein bij het uitkomen van Clearways, maar bij hem bleef de schade relatief beperkt.

10.40 uur: Emma Kimmilainen eindigde bovenaan in de eerste vrije training van de W-Series. De Finse reed een tijd van 1:33,427 minuten, waarmee ze 0,421 seconden sneller was dan de Britse Jamie Chadwick. Die twee waren ook de enigen die onder de 1:34 minuten wisten te blijven, Sarah Moore eindigde met 1:34,467 minuten op de derde plaats. Voor Beitske Visser begon het weekeinde niet goed: vanwege technische problemen kon ze maar een paar ronden rijden en eindigde met een tijd van 1:42,073 minuten als laatste.

190809 Liveblog rainbow

9.50 uur: Van stralende zonnenschijn via zware windstoten tot aan slagregens hebben we vanmorgen alweer alles gehad op Brands Hatch, en het is nog niet eens tien uur...

De vrije training van de DTM begon op een opdrogende baan na een kortstondige bui in de ochtend. In de eerste 20 minuten werden de snelste tijden gezet, daarna kwam er weer een forse bui naar beneden en waren er geen verbeteringen meer mogelijk. Zo sloot onze landgenoot Robin Frijns de enige trainingssessie van dit weekeinde met 1:16,318 minuten als snelste af, gevolgd door zijn Audi-merkgenoot Loïc Duval en Marco Wittmann als snelste BMW-rijder. Dani Juncadella, vorig jaar racewinnaar op Brands Hatch met Mercedes, was met de negende tijd de beste rijder met een R-Motorsport Aston Martin. Het enige noemenswaardige incident kwam op naam van Ferdinand von Habsburg, die met zijn Aston Martin bij Druids in de grindbak belandde. Daarna volgde een 'slow zone'.

9.00 uur: Het programma voor vandaag is als volgt:

9.00-9.45 uur: vrije training DTM
10.00-10.35 uur: 1e vrije training W-Series
10.50-11.10 uur: kwalificatie DTM
11.25-11.45 uur: vrije training Mini 7/Miglia
12.00-12.25 uur: 1e vrije training Lotus Cup Europe
13.30-14.30 uur: race 1 DTM
15.40-16.15 uur: 2e vrije training W-Series
16.30-16.50 uur: kwalificatie Mini 7/Miglia
17.05-17.39 uur: kwalificatie Lotus Cup Europe

zaterdag 8.30 uur: Altijd prettig om weer op Brands Hatch te zijn. We maakten gisteren de rit per auto, inclusief overtocht van Duinkeren naar Dover, wat vanuit ons deel van het continent prima te doen is en, als we alle verhalen horen over chaos op Heathrow, afgelaste vluchten en files rondom Londen van Duitse collega's die vlogen, zeker niet de slechtste variant is.

190809 Welcome

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet