Formule 1

Formule 1: Antonio Giovinazzi - Alles op alles zetten!

Antonio-Giovinazzi actie 01

In 2017 reed Antonio Giovinazzi twee races voor het Sauber-Ferrari Formule 1 team. Dit jaar komt de Italiaanse coureur uit voor het in 2018 in Alfa Romeo-Ferrari F1 omgedoopte team. Antonio werd op 14 december 1994 in Martina France geboren en viel met zijn lange haarpracht op in de F1 paddock. 'Ze zijn nu wat korter! Het werd te warm onder mijn helm.'

Interview: Anjès Verhey
Foto's: Rob Verhey/PR Team


Antonio-en-Anjes-Verhey
Anjès Verhey (rechts) in gesprek met Antonio Giovinazzi


Autosport.nl: Hoe verloopt de samenwerking met je team, je ingenieurs en je race-crew?
Antonio: Na een vrij korte inwerkfase waarin je je mensen leert kennen en zij ook weten wat ze aan mij hebben begon het echte werk. Vanaf dat moment draag ik de volle verantwoordelijkheid om echt het beste uit mijn wagen te halen. Ik ben wel verbaasd geweest hoe hard iedereen om mij heen werkt zonder ook maar een zuchtje te laten of hardop te klagen. Met in acht name van alle regels op technisch en sportief gebied weet ik dat elke persoon in ons team met hart en ziel op één doel uit is: Alfa Romeo-Ferrari groot en trots maken. Die uitdaging moet je als coureur uiteraard ook oppakken. Inmiddels maak ik volledig deel uit van deze grootse onderneming. Voel me happy en het samenspel is er.

Autosport.nl: Heb je gevoel voor techniek en zou je zonder ook snel kunnen zijn?
Antonio: Ik ben geïnteresseerd in de technische facetten van mijn beroep. Ga daar met de ingenieurs van mijn team ook dieper op in. Volgens mij kun je alleen op talent wel heel snel zijn maar heb je toch, al is het niet diepgaand, technisch inzicht in de processen van je wagen en de werkwijze van je ingenieurs nodig om nog nét dat stukje extra snelheid uit je technische mogelijkheden te peuteren. Als kleine jongen was ik al nieuwsgierig hoe zo'n racewagen in elkaar zat. Hoe werkt bijvoorbeeld de wielophanging en wat hebben de remmen te verduren. Maar wel op normaal dus niet op ingenieursniveau. Nu probeer ik wel zoveel mogelijk bij te leren van mijn
ingenieurs.

  Antonio-Giovinazzi
Antonio is de eerste Italiaan sinds 2011 die weer deelneemt aan de F1


Autosport.nl: Is je droom uitgekomen, een stoel in de Formule 1 bij een Italiaans team?
Antonio: Mooie combinatie toch? Net als veel Italiaanse jongens droomde ik daar al heel jong over. Dat die droom nu echt is uitgekomen realiseer ik mij elke dag met blijdschap. Terugkijkend heb ik er wel bewust naar toe gewerkt. Race na race in alle door mij gereden klassen om de Formule 1 als hoogste doel te bereiken.


Antonio-en-helm
Antonio wacht geduldig op de seintje om de baan op de gaan

Autosport.nl: Ben je tevreden met je resultaten tot nu toe?
Antonio: Je wilt natuurlijk altijd beter, meer. Maar realistisch bekeken moet ik toegeven dat het beter móet! Er staat pas één mager puntje achter mijn naam. We hebben weliswaar wat tegenslag en pech gehad, maar toch.... Nee, zo bezien ben ik niet echt tevreden over mijzelf. We zijn halverwege het seizoen, na de zomerpauze wil ik elke race punten zien te behalen.

Autosport.nl: Wordt het team beter en beter?
Antonio: Beslist. Mijn eigen resultaat heeft weinig te maken met de capaciteit van het team. Dat werkt perfect hetgeen ook blijkt uit de uitvalquote. Kimi finishte tot nu toe alle races, ik viel een keer uit. We zitten op Renault- en McLaren niveau (voor het koppelingsdrama in Duitsland, onreglementair hulpmiddel, diskwalificatie beide rijders). Step by step worden we beter.
 
Antonio-Giovinazzi actie 02
In Duitsland scoorde Antonio een 8e plek, maar het team werd gediskwalificeerd


Autosport.nl:
Je rijdt naast een van de oudste, meest ervaren mannen, Kimi Räikkönen. Hoe gaat het tussen jullie en steek je nog iets van hem op?
Antonio: Ik zou Kimi niet 'oud' durven noemen. Hij is ook nu nog met onze wagen een van de snelste rijders in het veld. Ik weet niet hoe hij over mij denkt. Misschien als dat jochie uit Italië. Maar de combinatie is heel passend. Een koele noorderling naast een temperamentvolle Italiaan. Er valt voor mij nog heel wat te leren van Kimi. Hoe hij de wagen opzet, waar hij zijn ideale lijn kiest. Ach, eigenlijk alles wat voor hem allang routine is moet ik me nu ook eigen maken.

Autosport.nl: Hoe reageren de Italiaanse tifosi op jouw Formule 1 deelname?
Antonio: Hartstikke tof. Tenslotte ben ik na acht jaar eindelijk weer een Italiaan in de Formule 1. Ik denk niet dat ze net zo extreem enthousiast reageren als de fans van jullie Max. Dat vergt nog wel een paar jaar en goede resultaten van mij. Maar ze leven intens met mij mee. Misschien zijn ze net zo trots als ik dat er behalve Ferrari weer zo'n roemrijk merk als Alfa Romeo meedoet aan de mooiste sport ter wereld.

Autosport.nl: Opnieuw, 2e keer, nu na de Duitse Grand Prix een diskwalificatie. Beiden gestraft met 30 seconden...
Antonio: Niet goed voor Kimi, mij en het team. Maar wij als rijders hebben daar in feite geen schuld aan. Eigenlijk moet men het team een straf opleggen. Wij stappen in en moeten ervan uitgaan dat de ingenieurs volgens het reglement tewerk gaan. Maar je hebt gelijk Anjès, het is wel een domper en kost ons zomaar tien WK-punten en twee rangen bij de constructeurs. Ronduit zonde! We moeten alles op alles zetten om ons te revancheren.

Inmiddels heeft Alfa Romeo bij de FIA protest tegen de straffen aangetekend. Men wil bewijzen voorleggen die het tegendeel van illegale koppelingsfuncties aangeven.
   
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet