IndyCar

IndyCars: Hybridetechnologie vergroot vermogen IndyCars vanaf 2022 tot boven de 900 pk

190803 Indycar Hybrid
Vanaf 2022 rijden de IndyCars met meer dan 900 pk dankzij hybridetechnologie

Hybride-technologie kennen we al vanuit de Formule 1 en het FIA WEC. Vanaf 2022 gaat ook de Indycar-serie de weg van hybridisering op. De organisatie van de NTT IndyCar Series heeft in samenwerking met Chevrolet en Honde, die op dit moment als motorenleveranciers in de serie actief zijn, besloten om voor de volgende homologatieperiode een hybridesysteem te implementeren, dat in combinatie met de reguliere verbrandingsmotoren voor een vermogen van meer dan 900 pk zorgt. De introductie van het nieuwe concept betekent wel dat de huidige motorencyclus met een jaar wordt verlengd en de nieuwe motoren dus niet in 2021, zoals oorspronkelijk gepland, maar in 2022 hun opwachting maken. De hybride aandrijflijnen zijn dan van 2022 tot en met 2027 gehomologeerd.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: PR

Het hybridesysteem zal bestaan uit een multifasemotor, een omvormer en een opslag voor de stroom dat energie uit het remsysteem van de auto zal winnen. De gebruikelijke handmatig bediende elektrische starters behoren met de introductie van de hybridetechnologie tot het verleden, want dan kan er worden gestart – en indien nodig ook geherstart – via een hybridecomponent die de rijder vanuit de cockpit kan activeren. Bovendien kan dankzij de toepassing van hybridetechnologie de hoeveelheid extra vermogen bij de 'push-to-pass'-functie worden vergroot. Ook kunnen er in theorie hogere snelheden worden bereikt.

"We maken de stap naar de toekomst, maar we blijven trouw aan onze kernwaarden: snel, luid en authentiek", zegt Jay Frye, bestuursvoorzitter van de Indycar-organisatie. "Tegelijkertijd voeren we hybridetechnologie in als een belangrijk element voor de serie en onze motorenfabrikanten." De organisatie stelt dat door het uitstel van de nieuwe homologatiecyclus met een jaar de mogelijkheden voor andere fabrikanten naast Chevrolet en Honda om als motorenleverancier in Indycar actief te worden, worden vergroot. Bij monde van respectievelijk Ted Klaus, president Honda Performance Development, en Jim Campbell, U.S. Vice President of Performance and Motorsports van Chevrolet, uiten beide fabrikanten zich positief over de geplande ontwikkelingen.

Naast het overschrijden van de 900 pk-grens, dat Indycar als specifiek doel formuleerde, wordt ook gewezen op de veiligheidsvoordelen van het hybridesysteem. Bij calamiteiten kunnen rijders hun auto immers zelf weer starten en ook wordt het risico van neutralisaties als gevolg van gestrande auto's verminderd, wat positief is voor de fans.

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 03 augustus 2019 10:18

    En de verbrandingsmotor? Blijft een V6?

    • 4
    • 0
     
    René de Boer 03 augustus 2019 10:19

    Is nog niet specifiek gecommuniceerd, maar daar ga ik wel van uit, ja. Voor Amerikanen zijn viercilinders voor grasmaaiers...

    • 0
    • 0
     
    ace1 03 augustus 2019 17:29

    @René de Boer hoe groot is de kans dat er autofabrikanten die nu in de F1 actief zijn overstappen?

    • 0
    • 0
     
    ace1 03 augustus 2019 17:33

    En hoe groot is de kans dat autofabrikanten zoals audi, porsche en toyata met hun kennis van de hybride technologie uit het Wec overstappen?

    • 0
    • 0
     
    ace1 03 augustus 2019 17:44

    Daarnaast is Mario Ilien van Ilmor consult geweest bij Renault en Honda deze zou in opdracht van een autofabrikant een hybride Indycar motor kunnen bouwen. Ook Cosworth heeft nog een hybride motor op de plank liggen deze kunnen ook een hybride indycar motor voor een autofabrikant bouwen. https://www.racecar-engineering.com/news/cosworth-reveals-2014-f1-power-unit/

    • 1
    • 0
     
    René de Boer 03 augustus 2019 20:22

    Sorry, was vrijwel de hele dag onderweg, vandaar mijn late antwoord. Porsche is een tijdlang in gesprek geweest als mogelijke motorenleverancier in IndyCars na het stopzetten van het Formule 1-motorenproject, dat al vrij ver gevorderd was. Maar ook rond mogelijke Indy-plannen is het vrij stil geworden. Andere F1-fabrikanten zie ik op korte termijn ook niet echt.

    • 0
    • 0
     
    Willem J. Staat 05 augustus 2019 14:48

    @Ace 1 Zolang Toyota bij NASCAR betrokken is komt er geen Indycar programma meer. En voorlopig komt daar geen verandering in.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet