Retro

Retro: Veel moois op Classic Days Schloss Dyck

IMG 4271
Volkswagen bracht onder andere de ID.R mee, waarmee Romain Dumas onlangs een EV-record op de Nordschleife reed

We hadden er al veel over gehoord, maar door verplichtingen bij race-evenementen elders of andere omstandigheden waren we er tot nu toe nog niet in geslaagd om een bezoek te brengen aan de Classic Days Schloss Dyck. 'Het Duitse Goodwood', wordt er regelmatig gezegd, en dat maakte ons al wat argwanend, want Goodwood is qua omvang en kwaliteit natuurlijk gewoon uniek. Duitsers noemen de Norisring ook 'het Duitse Monaco', terwijl het stratencircuit in Neurenberg niets, maar dan ook helemaal niets, met Monaco te maken heeft, behalve dat er op afgesloten openbare wegen gereden wordt. Maar goed, Schloss Dyck dus. Vlakbij Düsseldorf en dus ook voor Nederlanders heel dichtbij, wat ook wel bleek uit het flinke aantal gele (en donkerblauwe, voor klassiekers) kentekenplaten dat we op de parkeerplaatsen zagen. En het evenement bleek een ontdekking: echt veel te zien en te doen, leuke auto's en plezierige mensen, en gelukkig een flink lager rode-broeken-gehalte dan je bij Nederlandse klassiekerevenementen vaak tegenkomt. Goodwood? Nee, dat niet. Maar zeker de moeite van een bezoek waard. Dat kan nog tot en met aanstaande zondag, dus mocht u dit weekeinde nog geen plannen hebben, kijk dan snel op www.classic-days.de.

Tekst: René de Boer (vanuit Jüchen, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar/R. de Boer

IMG 0170

125 jaar Mercedes in de autosport is een van de thema's van de 14e editie van de Classic Days. De CLK-GTR dateeert uit 1997, toen Mercedes hals over kop een alternatief zocht en vond na het wegvallen van de DTM/ITC en de overstap maakte naar het FIA GT-kampioenschap. Op de achtergrond de 190 E 2.5-16 Evo II, volgens de beschrijving een auto uit de DTM, maar in feite de versie met Camel-sponsoring waarmee Roland Asch deelnam aan de invitatierace in het Zuid-Afrikaanse Kyalami.

IMG 4255

Begin jaren tachtig had Mercedes grote plannen in het WK Rally, waarvoor zelfs Walter Röhrl al was gecontracteerd, maar dat project onder leiding van Erich Waxenberger kwam door politieke redenen nooit van de grond. Een paar rally's werden er echter gereden, ondermeer met deze 500 SL. Rechts een speciale raceversue van de 190 SK uit 1955.

IMG 1303

Racetransporters blijven ook leuk, zoals deze Fiat.

IMG 4286

Porsche had een transporter van de andere fabrikant uit Stuttgart.

IMG 4260

Een racetransporter met een bijpassende raceauto erbij is natuurlijk het allermooist!

IMG 2182

Audi toonde deze rallyauto met middenmotor voor de Groep S, een silhouetklasse die vanaf 1987 gepland was door de FIA, maar na de ongevallen en het daarmee samenhangende einde van Groep B in 1986 geen doorgang meer vond. Harald Demuth rijdt de Groep S-auto, die enkele jaren geleden bij het Eifel Rallye Festival in actie kwam, morgen en zondag op het parcours bij Schloss Dyck.

IMG 1702

De Audi 50 was maar een compact autootje, maar met Nothelle tuning werd er een succesvolle toerwagen voor de kleinste klasse van gemaakt!

IMG 1874

Ook Abarth liet met de Fiat 600 (geen 500, zoals eerder vermeld, waarvoor excuus!) zien dat het niet altijd op de grootte aankomt.

Alfa Sei

Alfa Romeo pakte flink uit en bracht onder andere deze Alfa Sei mee, die dienst deed als safety-car.

Reacties

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 04 augustus 2019 17:47

    Ben er vaak geweest. Altijd fraaie en zeldzame auto's en een parcours waarop fors gereden wordt. Meer dan de moeite waard!!

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 05 augustus 2019 11:47

    Die Abarth is een 1000TC groep 5. Een flink aangepastte Fiat 600, geen Fiat 500.

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 05 augustus 2019 13:11

    OK, is aangepast. Dank. Ik heb meer verstand van Citroëns, maar die waren er niet zoveel.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet