Formule 1

Formule 1: Pierre Gasly heeft zijn ritme gevonden!

Pierre-Gasly-in-actie


Hij behoort tot de nieuwe generatie Formule 1 coureurs die bereid is veel risico te nemen, ook waar het soms onverantwoord is. Pierre Gasly, Fransman, die dit jaar van Toro Rosso naar Red Bull Racing werd gehaald door Dr. Marko is er alles aan gelegen om de gloire de France over de wereld uit te dragen. Bij dat streven stuitte de 23-jarige in Rouen geboren rijder op een Nederlands 'struikelblok' in de vorm van teamccollega Max Verstappen.... die de geboorte-weeen van zijn grote talent al achter zich heeft en, evenals alle andere actuele rijders, tegen het (bijna) onoverwinnelijke Mercedes-AMG team aanrijdt. Veelbelovende 4e startplaats in Duitsland (Hockenheim) maar Gasly viel laat in de race uit. Banden malheur na tik!

Interview: Anjès Verhey
Foto's: Rob Verhey/PR Team

Autosport.nl: Je had een wat zwakke start dit seizoen....
Pierre: Klopt. Het bleek wel een grotere omschakeling van Toro Rosso naar de toch wel veel hardere professionele ploeg van Red Bull Racing. Bovendien is daar Max, een fenomeen dat alle ogen naar zich toetrekt. Mijn eigen eerste opdracht was en is nog steeds hem in eigen team te verslaan. Misschien een te hoog gegrepen uitdaging aan mijzelf maar die uitdaging helpt mij wel alles in te zetten om de wat tegenvallende beginperiode snel goed te maken.

  Pierre-Gasly-Hockenheim-19
Pierre Gasly in gesprek met de pers


Autosport.nl: Dr. Marko uitte onlangs openlijk kritiek op je zwakke prestaties. Wat doet dat met je?
Pierre: Veel natuurlijk. Niet leuk om zoiets over je heen te krijgen. Het was terechte kritiek op dat moment. Opbouwend want ik heb mijzelf zeg maar bijeen geraapt en hoop inmiddels op positieve kritiek nadat ik een aantal veel betere resultaten heb behaald. Om als 4e te kunnen starten hier in Duitsland geeft wel aan wat ik in mijn mars heb!

  Pierre-Gasly-en-Max-Verstappen-in-actie
Gasly finishte in Engeland voor zijn teamgenoot Max Verstappen (achtergrond)

Autosport.nl: Je doelt bijvoorbeeld op je eerste triomf, in Engeland vóór Max in de einduitslag
Pierre: Dat deed mijn zelfvertrouwen behoorlijk goed, ja!

  Pierre-Gasly-en-Helmut-Marko
Pierre in gesprek met Helmut Marko die onlangs nog flinke kritiek uitte op hem


Autosport.nl:
Ben je geinteresseerd in de techniek?
Pierre: Jazeker! Alleen dan snap je waarom iedereen in het team zo hard werkt en zo belangrijk is. Neem bijvoorbeeld alleen al de brandstof. Benzine is benzine zul je denken. Maar als je dan zoals ik regelmatig binnenloopt bij het Exxon-Mobil lab op het circuit zie je hoe belangrijk zo'n schijnbaar onbelangrijk onderdeel is. Daar mixen ze net zo lang tot tot ze hier eenhonderdste, daar misschien tweehonderdste van een seconde tijd voor mij winnen. Per rondje scheelt dat net genoeg in de kwalificatie en in de race telt het ook lekker op. Een leuk neveneffect van die bezoekjes zijn de gesprekken met Dario Izzi, hun technisch adviseur, waardoor ik ook nog mijn Italiaans kan verbeteren...

  Pierre-Gasly-en-Christian-Horner
Vlak voor de start van de Franse Grand Prix wordt Pierre Gasly nog even bemoedigend toegesproken door teambaas Christian Horner


Autosport.nl: Kennelijk vind je de techniek ook echt leuk...
Pierre: Leuk is nog matig uitgedrukt. Ik denk dat het voor een coureur van levensbelang is om op de hoogte te zijn en te blijven met de zeer gecompliceerde techniek van de actuele Formule 1 wagens. Ik wil goed voorbereid van start gaan. Het moet niet zo zijn dat ik in de wagen niet goed kan vertellen waar iets nog beter kan, of wat er niet werkt. Het is ook belangrijk om zoveel mogelijk te weten over de processen waar de ingenieurs doorheen gaan om bepaalde doelen te bereiken. Hoe meer ik mij daarin verdiep hoe interessanter ik het vind. Dus ja, ik vind de techniek leuk maar vooral boeiend. Hoe beter ik het allemaal begrijp hoe beter mijn rapportage vanuit de wagen.


Autosport.nl: Alsof je al niet genoeg opwinding beleeft ook nog met wereldkampioen surfen Mick Fanning 'in de strijd'...
Pierre: Cool. Hoewel ik in het begin weinig vertrouwen had ging het al doende en met coaching van Mick steeds beter. Bovendien weet hij kennelijk raad met de haaien waarvoor we gewaarschuwd waren. Voor de rest van het seizoen staan er helaas niet meer van die opwindende ervaringen op mijn programma.

  Pierre-Gasly-en-fans
Pierre neemt de tijd om met de fans op de foto te gaan


Autosport.nl:
Heb je bij je komst naar RBR steun van Christian Horner en adviseur Helmut Marko gekregen?
Pierre: Ze hebben me goed voorbereik op de super professionele sfeer van Red Bull Racing. Daarnaast tips gegeven hoe ik met mijn ingenieurs en overige crewmembers een goede werkrelatie kon opbouwen. Dat is waardevol gebleken. Zoals het nu loopt ben ik dik tevreden en hoop dat ik aan de door beiden hoog gestelde eisen voldoe.

Autosport.nl: Hier op Hockenheim liep het minder goed dan je je had voorgenomen.....
Pierre: Daarvan ben ik me bewust. Vrijdag schoot ik van de baan, eigen domheid. Behaalde wel de 4e startplaats maar helaas aan het einde van de race viel ik uit. Natuurlijk was dat niet waar ik mij sterk voor maak. Elke race beter presteren en punten behalen blijft mijn doel.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet