Retro

Retro: Strijd en sportiviteit op de Silverstone Classic van 2019

sc19-fri-94

Wie het dichtst in de buurt wil komen van een totaaloverzicht van de historische autosport, kan niet om de Silverstone Classic heen. Op de grids van de Franse organisator Peter Auto en de Britse VSCC na biedt dit evenement al drie decennia lang vrijwel alles wat in Groot-Brittannië op historisch racegebied wordt georganiseerd: Masters Historic Racing, Motor Racing Legends, de Historic Grand Prix Car Association én gastheer HSCC creëren samen een programma van maar liefst 21 races. Allemaal korte of ingekorte races, maar die leverden ook dit jaar weer veel strijd op – én het sportiefste gebaar in de autosport sinds tijden.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

Omdat in 'The Classic' – zoals het weekend in Engeland bekendstaat – alles draait om groot, groter, grootst, werden er in deze editie weer de nodige records gebroken. De meeste velden op de Silverstone Classic zijn al royaal groter dan doorgaans, maar deze keer braken diverse races de toch al serieuze records.

Vanwege de beperking tot 57 auto's moest Masters Historic Racing voor de helft van zijn grid met een reservelijst werken, maar de HSCC mocht het meest trots zijn: het F2-kampioenschap van de club viert dit jaar de ene inschrijvingstriomf na de andere, sinds het rivaliserende kampioenschap van Peter Auto kopje onder ging. Op Magny-Cours vorige maand traden er al meer dan 30 auto's aan, wat nog nooit was vertoond, maar op Silverstone schoot het record opeens naar boven de 50 – een historisch record, want zo veel F2's reden er zelfs in de jaren zeventig nergens. Menig bezoeker moest zijn ogen uitwrijven toen de auto's met dozijnen tegelijk de baan op reden.

sc19-sat-39

Maar ook op een ander vlak schreef deze Classic geschiedenis: door de terugkeer van de ultieme sportiviteit in de autosport, die hopelijk na dit weekend alom navolging vindt. In de Transatlantic Trophy voor Masters Pre-66 Touring Cars vochten de Mustangs van Craig Davies en Jake Hill het uit om de zege toen Davies zich bij het aanremmen van Vale verslikte en de auto van Hill vol midscheeps raakte. Hill werd in de rondte getold, maar kon zijn weg vervolgen – nu op de tweede plaats én met een zwaar ingedeukt linkerachterspatbord waartegen het wiel aanliep.

Davies wachtte Hill echter op en verderop in de ronde liet de Masters-veteraan de BTCC-ster langs. Drie ronden lang bleef Davies vervolgens keurig achter de rokende Mustang van Hill rijden, totdat op Hangar Straight in de laatste ronde het onvermijdelijke alsnog gebeurde: de linkerachterband klapte in één keer uit elkaar, Hill rolde Stowe op drie banden en een velg door.

sc19-fri-23

Davies weigerde zijn tegenstander echter in te halen – en toen hij zag dat de Cortina's van Andy Wolfe en Steve Soper rap naderden, ging hij die bij het aanremmen voor Vale opzichtig in de weg rijden. Of hij de Cortina's vervolgens in de lange doordraaier van Club achter zich had kunnen houden, was de vraag, maar de redding was daar: een Alfa was gespind bij het uitkomen van Vale, de gele vlag kwam uit. Door het verbod op inhalen kropen de vier auto's over de finish, de gehavende Mustang van Hill en diens startende teamgenoot Rob Fenn voorop...

De jonge BTCC-coureur was terecht vol lof over het sportieve optreden en gaf eerlijk toe dat hij zoiets in het BTCC niet gauw zou doen. Davies kwam intussen lijkbleek uit zijn auto, nog steeds enorm schuldbewust. Hij was er doodziek van, zei hij, maar knapte een beetje op toen hij hoorde hoe het publiek op de banken had gestaan voor zijn sportiviteit. Op het podium wachtte hem een ware ovatie. Wolfe zei intussen dat hij wel had begrepen wat Davies aan het doen was, maar dat hij in de laatste bocht echt wel een poging had gewaagd om ze allebei in te halen. Maar ja, die gele vlag...

sc19-fri-21

Het voert te ver om de overige 20 races tot in detail te bespreken – alle uitslagen zijn hier te vinden – maar enkele zetten we graag voor het voetlicht. Bijvoorbeeld vanwege de Nederlandse aanwezigheid erin.

In de International Trophy voor pre-66 GT's vertrok de Shelby Cobra Daytona Coupé van David en Olivier Hart van pole dankzij een sterke kwalificatieronde van Hart Jr, maar in de race was de andere Cobra Daytona van Julian Thomas/Calum Lockie niet te stuiten. Terwijl Hart Sr het aan de stok kreeg met de E-types van Jon Minshaw en Graeme Dodd – en door een tik van Minshaw zelfs tijdelijk op achterstand werd gezet – reed Thomas dat groepje op 15 seconden. Hart Jr kon vervolgens niets uitrichten tegen de even snelle Lockie. James Dodd vervolgde het spannende E-type-duel met Minshaw en besloot die winnend af.

sc19-fri-86

In de CLP-klasse reed Sander van Gils een ijzersterke race. Tegen de sterkst denkbare internationale competitie van Elans – denk aan Steve Soper en Andrew Haddon – en de Ginetta van Ron Maydon wist Van Gils een derde plaats in de wacht te slepen en daarmee een plek op het onder-2-liter-podium.

David Hart en Nicky Pastorelli hadden in de FIA Masters Historic Sports Cars pech met de Lola T70 Mk3B – een race die overtuigend werd gewonnen door de McLaren M6B van Andrew en Max Banks – maar toonden met de nieuwe Capri RS3100 van Hart hun snelheid in de Historic Touring Car Challenge door van de 13e naar de vierde plaats op te stomen. Hart Sr behaalde met zijn Lister Costin een tweede podium door achter Olly Bryant tweede te worden in de gecombineerde RAC Woodcote & Stirling Moss Trophy.

sc19-sun-8

Karsten Le Blanc had zich op het allerlaatst ingeschreven voor de RAC TT voor pre-63 GT's en stuurde zijn oude getrouwe Austin Healey 3000 naar een mooie tiende plek algemeen. In de HSCC Thundersports-race waren twee landgenoten actief. Michiel Campagne huurde een machtige March-Chevrolet 717 – een Weisberg-exemplaar dat ooit door Helmut Kelleners in de Interserie werd gereden – terwijl Peter Brouwer verscheen met zijn Supersports 2000-auto, een Lola T88/90. Brouwer reed ondanks een lekkend blok twee keer naar een verdienstelijke 18e plaats. Campagne kwam op zaterdag door een beslagen vizier niet verder dan een 24e plek, maar haalde daar op zondag 12 plaatsen van af.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet