Ford Fiesta Sprint Cup

Ford Fiesta Sprint Cup: Daan Pijl - misschien de jongste coureur ooit in Nederland

20190714-RBN 2078

Voor het tweede jaar op rij is Daan Pijl deelnemer in de Ford Fiesta Sprint Cup. En niet zonder succes want ook in het seizoen 2019 was de start goed en konden er de nodige punten in de brandvertragende broekzak worden gestopt op weg naar misschien wel het kampioenschap. Maar de Amsterdamse scholier is realistisch en wil eerst de beer schieten alvorens deze van zijn dikke vacht te ontdoen.

Tekst en foto's: PR

Daan Pijl



De nu 15-jarige Daan Pijl weet wat hij wil. Op dertienjarige leeftijd las hij online een advertentie van Driving Fun en besloot te bellen of hij op die leeftijd een racecursus kon gaan volgen. "En dat mocht." verteld Daan. "Ik moest mijn vakantie verschuiven en van mijn spaargeld deed ik de tweedaagse cursus en kreeg, door een foutje van de KNAF, geen test maar een clublicentie. Toen ik twee wedstrijden gereden had kwamen ze er achter dat ik pas dertien was en werd mijn licentie een soort van ingetrokken. Ik ben toen verder gaan testen met een oude BMW die ik zelf had opgebouwd tot ik oud genoeg was voor de clublicentie. Maar ik denk dat ik hierdoor wel de jongste coureur ooit ben die in een wedstrijd geraced heeft."

  20190714-RBN 0843

De keuze voor de Ford Fiesta Sprint Cup kwam mede van vader Pijl die opmerkelijk geen grote raceliefhebber is. "Mijn vader is meer een techniekliefhebber." zegt Daan hierover. "Maar hij heeft mij vanaf het begin gesteund toen ik wilde gaan racen. En nee, ik heb nooit gekart, het begon allemaal met het telefoontje naar DF." De vader van Daan stuurde aan op de Fiesta's omdat hij het cupracen met gelijkwaardig materiaal mooier vindt dan een klasse met allerlei verschillende auto's en dus onderlinge verschillen.

  20190713-NRB 8973


De eerste race in de Ford Fiesta Sprint Cup was in 2018 tijdens de Jumbo Racedagen. "Ik wist niet wat ik zag, niet normaal hoeveel mensen er waren. Zo cool." Maar dat Daan Pijl toen in zijn Fiesta kon stappen was op zich al heel bijzonder te noemen. Pas in juli van 2018 zou hij vijftien worden, de minimale leeftijd om te mogen deelnemen. "Dick van Elk en Cor Euser zijn toen samen voor mij bezig geweest om het mogelijk te maken en niemand dacht eigenlijk een maand van tevoren dat het zou gaan lukken. Echt iedereen heeft zich er mee bemoeid en toen wilde de KNAF toch een uitzondering voor mij maken." In zijn eerste jaar reed Pijl ook nog een aantal endurance races, zoals de 10- en 24 uursrace van de DNRT en wedstrijden bij DRDO waar hij zelfs de eerste overwinning in zijn loopbaan op zijn maagdelijke palmares mocht schrijven. In totaal reed hij zeven wedstrijden voor zijn vijftiende levensjaar. "Het ging eigenlijk best wel goed, tijdens de DNRT 24 uur ging het op Assen echt fantastisch en we hadden afgesproken dat Cor Euser en ik op Zandvoort stints van tachtig minuten voor onze rekening zouden nemen. In mijn eerste rondje op Zandvoort haalde ik vijf wagens in maar in de tweede ronde ging het fout toen de motor op hol sloeg doordat die op zijn carterolie ging lopen. Ik kreeg 'm maar met moeite uit en het was einde race want er zat een gat in een zuiger."

  20190714-RBN 0943

Opvallend is dat tijdens het interview de naam van Cor Euser regelmatig valt. "Cor is heel belangrijk voor ons. Hij geeft ons technische ondersteuning want door zijn jarenlange ervaring heeft hij met zijn monteurs heel veel kennis in huis. Samen met Cor kijk ik regelmatig beelden terug en daar geeft hij advies bij. Ook bij een track walk krijg ik goede aanwijzingen die ik in de race gebruik. Hij is vorig jaar twee keer met mij meegegaan in de auto, maar ik heb liever advies zoals het nu gaat. Ik krijg van Cor, maar ook van mijn vader, een heleboel kansen en die laat ik niet liggen!"

  20190714-RBN 2025

Daan Pijl beseft terdege dat hij in een uitzonderlijke positie verkeerd door op zeer jonge leeftijd op dit niveau te kunnen racen. "Voor velen is autosport zoals onze Fiesta Cup onbereikbaar. Je moet niet alleen de faciliteiten zoals een busje, tent, enzovoort hebben en het moet allemaal uit de portemonnee komen." Op het shirt van Daan en zijn team staat Keep Daan in the Race. De jonge Amsterdammer legt uit waar dit vandaan komt. "Toen we in de Ford Fiesta Cup stapten hadden we echt geen idee waar we aan begonnen. De kosten waren het dubbele van wat we hadden geschat en dan kun je wel wat geld gebruiken." legt Daan uit. "De meeste sponsors hebben we vanaf het begin en bijna iedereen van vorig jaar doet weer mee. De meesten zijn vrienden of via-via bij ons terecht gekomen. Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent. Doordat er dit jaar weer wat bij zijn gekomen hebben we nu een kleine buffer maar we proberen het nog steeds zo goedkoop mogelijk te doen." Zo doen vader en zoon Pijl nagenoeg alles zelf, van sleutelen tot onderhoud en schadeherstel. "Alleen het spuiten laten we aan een spuiterij over. En om daar de kosten zo laag mogelijk te houden zetten we alles na het spuiten zelf in elkaar. Maar dat geeft ook een leuke unieke band met mijn vader" Beiden, en ook de rest van de familie, genieten enorm van de raceweekenden. "Dan valt de hele wereld om ons heen uit. De tijd staat dan drie tot vier dagen stil en ligt de focus even niet op school maar op het racen."

Op het verloop van het huidige seizoen kijkt Daan tot nu toe tevreden terug naar de eerste wedstrijden. "Het belangrijkste is dat we tot nu toe geen schade hebben gereden en dat de auto het prima doet. Het is overigens dezelfde auto waar ik vorig jaar op Zolder een groot ongeluk mee had en tien centimeter krom was vanaf het schutboard. Later maakte ik er op Assen ook nog een klap mee. Ik hoop dat ik er kampioen mee kan worden en die kans is er, maar het kan ook zomaar weg zijn. Ik probeer realistisch te blijven en niet te dromen." Verstandige woorden van een jongeman van vijftien die zijn huidige situatie goed weet in te schatten. Maar dromen mag toch zeker op die leeftijd? En dat doet hij gelukkig ook, net als iedereen met ambitie die hogerop wil. "Ik wil best een treetje hogerop en het liefst TCR of GT4 rijden, maar een overstap naar de Mazda MX-5 zou ook zomaar kunnen afhankelijk van mijn budget en prestaties. Ik hoop daarom dat ik kampioen wordt want dan denk ik dat het iets gemakkelijker is. Maar eerst concentreren op dit jaar met de Fiesta's waar ik het enorm naar m'n zin heb, zeker met de Belgen erbij. Daarna zien we wel."
   
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet