GT

GT: Stéphane Ratel maakt plannen en kalenders SRO voor 2020 bekend

190726 Liveblog Ratel

Zoals ieder jaar hield SRO-topman Stéphane Ratel op de vrijdagmiddag in Francorchamps zijn traditionele persconferentie, de 'state of the union' van de wereldwijde GT-racerij. De persconferentieruimte was daarvoor in een soort lounge-achtige setting omgetoverd. Vanuit Nederlands perspectief het interessantste nieuws is natuurlijk dat ook volgend jaar Circuit Zandvoort weer op de kalender staat van de GT World Challenge Europe, de GT4 European Series en - voor het eerst - ook de GT Sports Club, met GT3- en de nieuwe GT2-auto's. Van 26 tot en met 28 juni wordt er volgend jaar op Circuit Zandvoort geracet. Interessant: uit betrouwbare bron vernam AUTOSPORT.NL dat de bestaande titelsponsoring door Blancpain eind dit seizoen ophoudt. Dat werd echter met geen woord vermeld, er was in alle aankondigingen slechts sprake van 'World Challenge'. Hier een samenvatting van wat er verder allemaal besproken werd.

Tekst: René de Boer (vanuit Francorchamps, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar/R. de Boer

190726 SRO PK lounge
Een fraaie lounge-achtige setting voor de SRO-pserconferentie

Uiteraard is de Intercontinental GT Challenge, met races op vijf continenten, het vlaggenschip van de internationale GT-racerij, waarbij promotor Stéphane Ratel op een toename van het aantal deelnemende fabrikanten rekent. "We hebben drie evenementen die goed functioneren: Bathurst is een succes, Suzuka is een succes en Spa is een succes, allemaal evenementen die een lange historie hebben. Ik ben ervan overtuigd dat ook Kyalami een succes wordt, want ook daar bestaat een lange traditie. Alleen in Amerika hadden we tot nu toe problemen om op Laguna Seca voldoende deelnemers en toeschouwers te trekken, en ook de promotor daar was niet erg actief", aldus Ratel.

Als gevolg daarvan wordt de Amerikaanse ronde van de Intercontinental GT Challenge volgend jaar verplaatst van Laguna Seca naar Indianapolis, een circuit met een lange autosporttraditie waar de Intercontinental-race de enige lange-afstandsrace voor GT's wordt, want IMSA rijdt daar niet. Bovendien verschuift de race van eind maart naar begin oktober, omdat Amerikaanse teams volgens Ratel liever aan het einde van hun Amerikaanse seizoen lange-afstandsraces rijden.

Kalender in Europa grotendeels gehandhaafd
In Europa blijft de bestaande kalender van de GT World Challenge grotendeels gehandhaafd, met evenementen in Monza, Brans Hatch, Silverstone, Paul Ricard, Zandvoort, Misano, Spa, de Nürburgring, de Hungaroring en Barcelona. Voor wat gefronste wenkbrauwen zorgde de aankondiging van de traditionele testdagen in Spa, die nu op 16 en 17 juni, de dinsdag en woensdag na de 24 Uur van Le Mans, op het programma staan, wat voor de vele rijders die Le Mans en Spa rijden, niet echt een ideale situatie is.

Ook voor de GT4 European Series zijn er geen grote wijzigingen, afgezien van een ronde in het voorprogramma van de Total 24 Hours of Spa. De kalender omvat daarmee evenementen op Silverstone, Paul Ricard, Zandvoort, Spa, de Nürburgring en Boedapest.

190727 SRO GT 1
Visie voor een GT1 Sports Club met trackday-achtige auto's als de Porsche 935

GT1 Sports Club met trackday-cars en hypercars
Ratel uitte zich zeer positief over de ontwikkeling van de vorig jaar door hem in Spa aangekondigde GT2-klasse, uitsluitend voor 'gentlemen drivers', waarvoor hier dit weekeinde al een demonstratierace van Porsche plaatsvindt. Porsche en Audi hebben al auto's voor deze klasse gepresenteerd, een derde auto wordt tijdens de Europese Blancpain-finale in Barcelona onthuld en voor volgend jaar worden er ook de nodige nieuwe auto's verwacht. De GT2-klasse wordt volgend jaar als onderdeel van de Europese GT Sports Club uitgeschreven, terwijl er ook in Azië en Amerika Sports Club-series met GT2's worden gehouden.

Daarnaast kondigde Ratel voor volgend jaar de GT1 Sports Club aan, die op twee evenementen (begin oktober in Paul Ricard en eind november in Kyalami) in actie komt. Tijdens de presentatie toonde Ratel beelden van trackday-achtige auto's als de Porsche 935, de McLaren Senna en de Aston Martin Valkyrie – waarbij de laatste twee gezien de 'hypercar'-plannen van de ACO voor het FIA WEC een interessante situatie is. Natuurlijk gaat het bij de SRO om klantensport voor amateurrijders, maar toch...

Tenslotte ging Ratel in op de regelmatig terugkerende vraag naar de ecologische strategie van de serie. "We gaan ervan uit, dat in 2025 elektrische en plug-in-hybride-auto's zo'n 22 procent van de totale autoproductie zullen uitmaken, maar uit regelmatige gesprekken met fabrikanten is ons duidelijk geworden dat het lastig wordt om hybride in onze startvelden te integreren. Wij verkopen adrenaline, en dat laat zich lastig combineren."

190727 SRO PK Experimental World TOur
Met de GTX World Tour wil Ratel het idee van vroegere evenementen van stad tot stad laten herleven

Toch zou Ratel Ratel niet zijn, als hij ook voor het promoten van elektrische auto's geen concept bedacht zou hebben. Vanaf 2021 wil hij onder de naam 'GT Experimental World Tour' een Europese roadshow op poten zetten om nieuwe technologieën als elektrisch rijden, hybride, waterstof en, verder in de toekomst, autonoom rijden te promoten. Zijn idee is zoiets als wat vroeger de 'Tour de France Auto' was: een rit die op geselecteerde locaties ook evenementen als circuitraces, rallyproeven of heuvelklims omvat. "We willen een beetje terug naar hoe eind 19e eeuw de lange wedstrijden van stad tot stad plaatsvonden. Natuurlijk niet met dodelijke ongevallen onderweg, maar wel als manier om innovatieve technologie te promoten en de fascinatie ervan te laten zien." Ratel noemde verschillende mogelijke competitievormen: op snelheid, als regelmatigheidsproef of op de gecombineerde basis van snelheid en verbruik. Interessant om te zien waar het allemaal naartoe gaat.

Grootse plannen voor Motorsport Games
Tenslotte ging Ratel ook nog kort in op de Motorsport Games, die SRO in opdracht van de FIA organiseert. Voor de editie van dit jaar op het circuit in Vallelunga werden gisteren al de nodige details aangekondigd, maar voor de jaren daarna – waarvoor nbog geen locaties vaststaan – denkt Ratel uiteraard al verder. Voor 2020 wil hij een evenement van zeven tot tien dagen met de toevoeging van rally, historische autosport, heuvelklims, autocross, Formule 3 en dragracing, voor 2021 denkt hij aan een uitbreiding tot tien dagen en de toevoeging van superbikes, motocross, powerboats en trucks. Aan ideeën en ambities geen gebrek derhalve, maar daar is Ratel al ruim een kwart eeuw behoorlijk succesvol mee!

Kalenders 2020 (allemaal onder voorbehoud van wijzigingen):

Intercontinental GT Chalenge

1-2 februari: 12h Bathurst
23-26 juli: 24h Spa
22-23 augustus: 10h Suzuka
3-4 oktober: 8h Indianapolis
21-22 november: 9h Kyalami

GT World Challenge Europe

12-13 maart: test Paul Ricard
17-19 april: Monza (endurance)
2-3 mei: Brands Hatch (sprint)
9-10 mei: Silverstone (endurance)
29-30 mei: Paul Ricard (endurance)
16-17 juni: test Spa
26-28 juni: Zandvoort (sprint)
3-5 juli: Misano (sprint)
23-26 juli: Spa 24h (endurance)
4-6 september: Nürburgring (endurance)
25-27 september: Hungaroring (sprint)
9-11 oktober: Barcelona (sprint)

GT4 European Series

9-10 mei: Silverstone
29-31 mei: Paul Ricard
26-28 juni: Zandvoort
23-26 juli: Spa
4-6 september: Nürburgring
25-27 september: Hungaroring

GT Sports Club Europe

16-19 april: Monza
30-31 mei: Paul Ricard
27-28 juni: Zandvoort
5-6 september: Nürburgring
10-11 oktober: Barcelona

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet