Retro

Peter Auto: Successen voor Van Duijvendijk/Pandelaar en Campagne/Kalff tijdens Hungaroring Classic

PHOTOCLASSICRACING-GROUPC-8578

Peter Auto bezocht voor de tweede keer in zijn bestaan de Hungaroring, deze keer met iets meer auto's dan in 2017, al hield het in sommige velden nog niet over. De bescheiden Nederlandse aanwezigheid was in de wisselende weersomstandigheden in Hongarije heel succesvol: Michiel van Duijvendijk/Pascal Pandelaar behaalden een ijzersterke klasseoverwinning in de Sixties Endurance, terwijl Michiel Campagne/Allard Kalff een podium in de Group C in de wacht sleepten. Jan Gijzen greep in The Greatest's Trophy net naast het podium.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Peter Auto

De Sixties Endurance-race was met 36 auto's zeer goed gevuld en zag Andrew Smith/James Cottingham zegevieren in de AC Cobra waarmee het 'Colombiaanse duo' ook de Tour Auto had gereden. De Britten bleven vier andere Cobra's voor. Meteen daarachter – en in een ware reuzendodersrol – kwamen Michiel van Duijvendijk en Pascal Pandelaar over de finish. De zesde plaats betekende niet alleen de dominante GT2-klassewinst voor de Nederlanders, met hun Porsche 904/6 bleven ze ook nog een schare aan E-types, Cobra's, Healey's, Morgans en TVR's voor. Jan Gijzen en zijn Belgische co-equipier Anthony Schrauwen konden hun Lister Knobbly helaas niet aan de finish brengen: ze werden een van de vijf uitvallers.

Tony-HANKIN-Podium-04631-2

Dezelfde pech viel Gijzen ten deel in de eerste race van de Greatest's Trophy. Zijn Ferrari 275 GTB/4 haalde het einde niet, in een race die werd gewonnen door Yves Vögele in een Porsche 904/6. Carlo Vögele won in zijn Alfa TZ vervolgens de tweede wedstrijd en die reed Gijzen gelukkig wel uit, en nog op een mooie vierde plaats ook, op slechts drie seconden van het podium.

PHOTOCLASSICRACING-GREATESTTROPHY-6609

Pandelaar en Van Duijvendijk kwamen in de 2.0L Cup opnieuw aan de start, waarin de tiende plaats algemeen hun deel werd. De zege ging zoals vertrouwd naar het tweetal Andrew Smith/Olly Bryant, maar Mark Sumpter/Andrew Jordan en Richard Cook/Harvey Stanley zaten deze keer vrij kort op het schier onoverwinnelijke Britse duo.

PHOTOCLASSICRACING-CER1-6987

In CER1 won opnieuw de Porsche 917 van Claudio Roddaro, met ruime voorsprong op de Chevron B19 van Alex Furiani, die op zijn beurt dezelfde afstand had gecreëerd op de Lola T70 Mk3B van Toni Seiler. Detlef von der Lieck en Ralf Kelleners zegevierden met hun De Tomaso Pantera opnieuw in de GT1-klasse, maar Daniele Perfetti in de Porsche 911 RSR zat deze keer de De Tomaso op de hielen.

Tony-HANKIN-CER-2-0179

Met meer dan 30 auto's was het CER1-veld goed bezet, maar de CER2-grid was met 15 auto's magerder dan anders. Maxime Guenat ging in zijn Lola T286 met de hoofdprijs aan de haal, ruim voor de twee Scemama's: de Toj SC304 van Yves en de T600 van Philippe. Franco Meiners bleef in zijn Lancia Beta Montecarlo de BMW M1 van Peter Muelder/Christian Traber voor om de GT2-klasse te winnen.

Tony-HANKIN-Group-C-0329-2

Een nog kleiner veld trad aan in de Group C, waarvoor Michiel Campagne zijn Spice SE92C weer eens had afgestoft. Terwijl Mike Wrigley (Spice SE89C) een duel met de Porsche 962C van Michel Lecourt/Raymond Narac in zijn voordeel besliste, moesten Campagne en teamgenoot Allard Kalff op zaterdag na 14 ronden afhaken. Op zondag ging het gelukkig stukken beter. Het duo bleef op slechts acht seconden verwijderd van de strijd om de eerste plaats, die nipt werd gewonnen door de Nissan R90CK van Pierre-Alain & Erwin France. Wrigley verloor de slag met minder dan drie tienden. Lecourt/Narac verschenen niet aan de start.

PHOTOCLASSICRACING-GROUPC-6514

Ook in de Heritage Touring Cup werd er volop gestreden om de overwinning: Michael Ehrlich bleef Christian Traber 1,7 seconden voor. De beide BMW 3.0 CSL's hielden de Ford Capri 2600 RS van Yves Vögele op ruime afstand.

PHOTOCLASSICRACING-HTC-4184

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet