Retro

Historic F1: Kubota en Davison winnen in voorprogramma Britse GP

davison

Katsuaki Kubota (Lotus 91) en James Davison (Lotus 81) hebben de twee Masters Historic Formula One-races in het voorprogramma van de GP van Groot-Brittannië gewonnen. De Japanner won de ochtendrace door in de laatste ronde Steve Hartley (McLaren MP4/1) te passeren. Aan het eind van de middag kwam Davison – de poleman met pech in de eerste race – sterk terug door vanaf de 17e startpositie de winst in de tweede race naar zich toe te trekken.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Masters Historic Racing

De races op een volgepakt Silverstone moesten het stellen zonder de grote aangekondigde ster. De Ensign van Johnny Herbert blies afgelopen week tijdens een laatste test zijn Cosworth op en de eigenaar – oud-Force India-teammanager Bob Fernley – had geen reservemotor voorhanden. Daardoor liep het publiek een historisch optreden van een voormalig winnaar van de Britse GP mis.

hartley-kubota2

De pech van Herbert stelde een andere gastrijder in staat de show te stelen: Indycar-coureur James Davison pakte gisteren de pole in de Lotus 81 die normaal gesproken door Andrew Beaumont wordt bestuurd. De pret was voor de Australiër echter van korte duur, want na twee ronden zette een gebroken aandrijfas de Lotus al aan de kant. Dat maakte de weg vrij voor Steve Hartley, die aan het slot onder steeds zwaardere druk van Katsu Kubota kwam te staan. In de laatste ronde gebeurde het alsnog: de Japanner in de Lotus wist de 'Jam Baron' in de McLaren te verschalken.

kubota

Derde werd een andere oud-F1-coureur: na een sterke inhaalrace veroverde Jean-Denis Delétraz (ATS D4) de laatste podiumplaats. Vierde werd Jordon Grogor in een Arrows A3. Henry Fletcher besliste de pre-78-strijd met Nicky Pastorelli royaal in zijn voordeel door de vijfde plaats algemeen uit het vuur te slepen. In zijn March 761 hield hij de nieuwere auto's van Jamie Constable (Tyrrell 011), Warren Briggs (McLaren M29), Ian Simmonds (Tyrrell 012) en Jonathan Holtzman (Lotus 87B) achter zich. Daarachter volgde Pastorelli in nog een March 761.

fletcher

De pre-72-klasseoverwinning ging naar David Shaw in de bijzondere Eifelland 21. Shaw kreeg de zege cadeau na een fikse carambole van Adrian Newey (Lotus 49) en Mark Martin (Hesketh 308). Newey wist zijn weg wel te vervolgen en finishte uiteindelijk 1,7 seconden achter Shaw.

davison2

Aan het slot van de dag ging de tweede race van start – en die stond helemaal in het teken van de comeback van Davison. De Indycar-coureur moest vanaf de 17e plaats starten, maar dat bleek geen bezwaar voor een opmars die hem na een handvol ronden al de tweede plaats bracht. Alleen Jamie Constable in de Tyrrell 011 lag nog voor de Australiër, maar toen brak er een wiel bij de Tyrrell af, die daardoor in de grindbak bij de laatste bocht belandde.

kubota-deletraz

Na een korte safetycarperiode ging Davison er aan kop meteen vandoor, al had hij de ATS van Delétraz nog wel achter zich aan. Toen de Zwitser moest verdedigen tegen Kubota en Hartley in zijn kielzog, kon Davison – met in de laatste ronde de snelste ronde van de wedstrijd – een gat van 3,6 seconden slaan.

newey

Henry Fletcher en David Shaw maakten er beiden een dubbel van in hun pre-78- en pre-72-klassen. Fletcher eindigde wederom vóór diverse post-78-auto's, terwijl Shaw opnieuw Newey met minimaal verschil versloeg.

pre-78-podium

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet