Liveblogs

Liveblog Blancpain GT World Challenge Europe – Circuit Zandvoort

IMG 6610

De SRO Motorsports Group komt na 2015 weer in actie op Circuit Zandvoort. Zowel de spectaculaire Blancpain GT World Challenge Europe als de indrukwekkende GT4 European Series zijn van de partij, net als de sensationele Lamborghini Super Trofeo. Het programma kent daarnaast nóg meer leuke raceseries. De Ford Fiesta Sprint Cup Nederland en België, die gecombineerd een dik veld van 28 wagens richting de Tarzanbocht gaan sturen. De nieuwe fraaie Mazda MX-5 Cup verschijnt voor de tweede keer op Zandvoort, een klasse met veel strijd en telkens verrassende winnaars. Ook de GT en Sport Divisies van de Supercar Challenge komen tweemaal in actie. Kortom een ouderwets spannend raceweekend. Alleen de weergoden moeten een beetje gaan meewerken.

Tekst: Gerrie Hoekstra en Marco Antheunisse
Foto's: PR, Marco Antheunisse, Co van der Gragt, Marijn en Chris Schotanus


20190714 RL3 2736

Floris Dullaart wint ook tweede race Supercar Challenge, equipe Veels/Van der Ende de beste in Supersport 1

LEES VERDER

Laurens de Wit verslaat Rik Koen en Daan Pijl in tweede Ford Fiesta Sprint Cup race
Laurens de Wit wint vrij gemakkelijk voor Rik Koen, die in de slotfase nog wel dichterbij komt, maar de routinier niet meer kan bedreigen. Daan Pijl verslaat in de slotfase de twee Belgen en wordt derde. Kenny Herremans is toch nog de meerdere van David de Saeger. Colin Caresani passeert de finish op een zesde plaats voor Jules Grouwels en Verswijveren. Jari Benschop wordt negende voor Ronald Bezuur die in de slotfase Jop Rappange nog passeert.

LEES VERDER

Dominique Kraan rijdt buitenom naar een overtuigende eerste Mazda MX-5 Cup zege

Er is niemand opgewassen tegen de dadendrang van Dominique Kraan, die overtuigend naar zijn eerste overwinning rijdt voor András Király en Kelvin Snoeks. Toine Kreijne weet ondanks zijn uitstapje door het gras toch nog vierde te worden, voor Dirk Warmerdam en Maxime Oosten. De zevende plaats is voor Max de Bruijn, die na zijn fraaie tweede kwalificatietijd in de komende races echt meer van voren zal gaan zitten, op jacht naar de podiumplaatsen. Olivier Naaktgeboren wordt achtste voor Jasper Bijl en Berry van Elk.

LEES VERDER

FF-CG-1920


Blancpain GT World Challenge – Race 2

Christopher Haase start de tweede race van de GT sprint Challenge vanaf poleposition met de Audi R8 LMS met naast hem de snelle Belg Dries Vanthoor in een zelfde wagen. De best geklasseerde Nederlander is Milan Dontje die de tweede stint gaat rijden. Zijn teamgenoot Mattia Drudi vangt de race aan met de Attempto Racing Audi vanaf een vierde startplaats. Oscasr Tunjo die een equipe vormt met Rik Breukers vertrekt met de Audi vanaf de negende rij. Steijn Schothorst zijn teamgenoot Nick Foster begint vanaf een elfde rij in de tweede Attempto Racing Audi.

Er komt een extra formatieronde doordat de Audi van Markus Winkelhock stilvalt op de curbestones uitkomend Tarzanbocht. Na de rollende start buldert het veld door het stof richting de Tarzanbocht. Het hele dikke veld blijft compleet, geen schade zoals bij de GT4 race.

FF-CG-8876

Haase aan kop maakt grote stappen en vergroot zijn voorsprong op Vanthoor, Engel en Drudi. Er zijn weinig tot geen inhaalmanoeuvres, een beetje treintje rijden zonder dreiging.

FF-CG-2044


Maro Engel met zijn Mercedes voert de druk op bij Vanthoor met de Audi voor de tweede plaats, maar ziet geen mogelijkheden voor een inhaalactie.

Na een half uur gaan de rijders hun plaats overgeven aan hun teamgenoten. Na alle pitstops blijft de Audi van Simon Gachet, die de plaats van Haase had overgenomen, aan kop. Tweede is nu de GRT Grasser Racing Team Lamborghini van Mirk Bortolotti, teamgenoot van Christian Engelhart. Derde de teamgenoot van Vanthoor Perez Companc. Milan Dontje is teruggezakt tot een negende plaats. Steijn Schothorst ligt op een 13de plaats. Rik Breukers is teruggezakt naar plaats 15. Gachet wint de race voor Bertolotti en Perez Companc, die de druk van Stolz weet te weerstaan.


GT4 European Series – Race 2: Megaschade na start. Simon Knap wint tweede race
Daniel McKay van Equipe Verschuur start met zijn McLaren 570 GT4 vanaf de beste positie met naast hem Jan Kisiel de team genoot van Max Koebolt in de Leipert Motorsport Mercedes-AMG. Simon Knap start met de MDM Motorsport BMW vanaf een vierde plaats. Mark van der Aa start in de tweede MDM BMW vanaf de achtste plaats. De smaakmaker van de eerste race Olivier Hart met de V8 Racing Camaro mag vanaf een 12de plek de race aanvangen.




De start gaat echter helemaal mis. De # 66 Mercedes van Lambertz gaat aan de pitskant gelijk na de start haaks de vangrail raakt de #777 Mercedes van Rehnig, die terug op de baan schiet met enorme schade tot gevolg. Zes wagens zijn betrokken bij dit ongeluk waar nog lang over nagepraat gaat worden. Code rood voor de nodige opruimwerkzaamheden.

De brokken en wrakken zijn redelijk snel opgeruimd. De race wordt opnieuw gestart achter de safety car en we gaan gewoon weer een uur racen, weliswaar met een flink uitgedund veld. Buiten de twee Mercedessen doen de KTM van Elghanayan, de BMW van Kocabiyik, de Porsche Cayman van Schöll en de Aston Martin van James niet meer mee.

Na de herstart ontstaat er een treintje van vier wagens met Daniel McKay op kop voor Jan Kisiel en Simon Knap die Jamie Vandenbalck terug verwijst naar een vierde plaats. De #15 NM Racing Team Ginetta van de Spanjaard Jorge Cabezaz Catalan graaft zich in de grindbak van de Kumho-bocht en zorgt opnieuw voor een safety car periode. Het veld schuift weer in elkaar.

CW8I6914

Na de herstart is het Simon Knap, die goed onder weg is,die de tweede plaats overneemt ten koste van Jan Kisiel. Een fraai gevecht tussen de eerste drie koplopers, waar Simon Knap aan het prikken is bij koploper McKay met de McLaren. Knap pakt aan de binnenkant van Bocht 9 de koppositie over. Door deze strijd ontstaat er een kopgroep van zes auto's, voordat de pitwindow open gaat en de rijders wissels gaan plaats vinden.

CW8I6849


Na alle pitstops ontstaat er een fraaie strijd tussen de MDM Motorsport BMW van Alec Udell en de EKRIS BMW van Ricardo van der Ende. De Equipe Verschuur McLaren van Benjamin Lessennes ligt daar vlak achter op een derde plaats gevolgd door de Leipert Motorsport Mercedes van Max Koebolt. Finlay Hutchison heeft het stuur overgenomen van Olivier Hart en is op een negende plaats belandt,één plaats voor de Selleslagh Mercedes van Kay van Berlo.

De verschillen aan de kop worden steeds kleiner. Achter de drie strijdende koplopers komt Max Koebolt steeds meer dichterbij. Ook Möller-Madsen en Niederhauser op de plaatsen vijf en zes naderen gestaag.

3S3A0152


In de slotfase ontstaat er een flinke strijd tussen zes wagens om de podiumplaatsen, maar het is Alec Udell die samen met Simon Knap deze bewogen wedstrijd wint voor Ricardo van der Ende en de Equipe Verschuur McLaren van Lessennes. Vierde wordt Max Koebolt voor de Audi van Möller-Madsen en de KTM van Niederhauser. Finlay Hutchison en Olivier Hart brengen de V8 Racing Camaro als zevende over de finish. Achtste Marcus Paverud met de Mercedes voor Kay van Berlo en Duncan Huisman, die nog veel plaatsen heeft goedgemaakt en eindigt op een tiende plaats.


BP-1540

11.00 uur - Lamborghini Super Trofeo – race 2

Na een goed uitgevoerde rollende start behoudt Vito Postiglione vanaf pole de leiding voor Alberto di Folco en Stuart Middleton. Sergey Afanasiev, teamgenoot van Danny Kroes, rijdt op de vijfde positie voor Paul Harkema. De top drie neemt wat afstand en ook Afanasiev moet zijn voorganger loslaten. Er werd regen verwacht en het begint al wat te druppelen, maar de baan is nog niet nat.

In ronde vier verliezen zowel Di Folco als Harkema de controle over de Lambo en ze spinnen, maar kunnen wel verder. De linker achterband van Di Folco is aan gort en hij moet een pitstop maken. Harkema valt terug naar p12, Di Folco naar p19.

Postiglione op kop heeft twee seconden voorsprong op Middleton, Harald Schlegelmilch volgt op 1,5 seconde en Afanasiev zit daar weer vier seconden achter. Harkema klimt weer op naar de tiende positie. In ronde tien gaat Harkema met een mooie actie langs Robert Zwinger in de Arie Luyendijkbocht. Schlegelmilch zit op de bumper van Middleton.

De pitwindow gaat open precies als het begint te regenen. De top vier rijdt door. In de 14e ronde passeert Middleton Postiglione, die daarna meteen de pits opzoekt. Het regent nu echt hard en de keuze voor slicks of regenbanden is nu heel belangrijk. Postiglione monteert regenbanden.

BP-1592

Na de pitstops ligt Jack Bartholomew aan de leiding op een kleine vier seconden gevolgd door Danny Kroes.
In ronde 17 gaat Davide Venditti, die op p13 rijdt, in de Gerlachbocht de fout in en raakt hard de beruchte bandestapels. De safetycar komt de baan in en dat is voor de rijders op slicks een groot voordeel, want de regen is inmiddels gestopt. Enkele rijders die voor regenbanden gekozen hadden komen direct binnen om weer slicks te monteren, maar vallen daardoor allemaal ver terug. Matthijs Bakker ligt inmiddels weer knap op p8.

Na de herstart passeert Kroes in de Arie Luyendijkbocht op fantastische wijze buitenom Bartholomew en pakt de leiding over. Hij loopt onmiddellijk weg, terwijl Kikko Galbiati spint in de Hans Ernst-bocht. Opnieuw moet de safetycar de baan in komen en Kroes is zijn voorsprong alweer kwijt.

BP-1582

Met nog twee minuten te gaan volgt de herstart. Kroes is goed weg, maar Bartholomew zit hem op de hielen en laat dit keer niet los. Een tergend lange laatste ronde lang moet de Nederlander zijn uiterste best doen om de Brit achter zich te houden, maar daarin slaagt hij buitengewoon goed en hij wint opnieuw. Twee zeges in de Lamborghini Super Trofeo voro Danny Kroes en zijn teamgenoot Sergey Afanasiev, een droomresultaat waarmee Kroes zich prachtig in de internationale picture rijdt. Bakker en Harkema finishen knap als achtste.

Reacties

    • 6
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 13 juli 2019 08:30

    Lang verhaal kort. Ziet eruit als een heel dik programma...

    • 2
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 14 juli 2019 11:15

    Dat gaat nog een hele pittige kluif worden om hier over 10 maanden F1 te gaan organiseren. Als je dat circuit op tijd aanpast dan zou je kunnen kijken hoe andere klasse het doen en of het zijn vruchten afwerpt. Maar ik ben bang dat alles opeens eind april geregeld gaat worden...

    • 1
    • 3
     
    Dirk 14 juli 2019 19:11

    Wat een start bij de GT4 vandaag, volgens mij lag daar ook de fout bij de wedstrijdleiding, blaas de start af, of geef eerder groen licht.

    • 5
    • 0
     
    evert87 14 juli 2019 19:49

    @Dirk, ik had eerlijk gezecht ook mijn twijfels,leek een "Late Call" naar de startlichten...alhoewel die Mercedes ook wel bizar naar rechts afboog zeg. Maargoed, hij zal niet de enige zijn geweest,die een idiote actie uithaalde dit Weekend,onze Oosterbuur met het steigerende paartje kan er ook wat van.

    • 4
    • 4
     
    Anonieme gebruiker 14 juli 2019 20:21

    Belachelijk trouwens dat prinses Laurentien in de gast auto plaatsneemt. Ik neem aan dat ze stijf laatste geworden is.

    • 3
    • 0
     
    Cees van Oord 15 juli 2019 14:57

    @Aninieme gebruiker #3; Hoe kun je stellen dat het belachelijk is dat Prinses Laurentien gastrijder is en vervolgens aannemen dat ze stijf laatste geworden is. Je weet het niet en roept dus maar wat! Maar een prachtig ouderwets autosport weekend was het zeker; mooie races en mooie startvelden!

    • 1
    • 4
     
    Anonieme gebruiker 15 juli 2019 15:12

    A is er vast wel een jong talent te vinden wat in die gast auto had willen plaatsnemen. B het koningshuis hoort zich niet te mengen in dit soort spelletjes zeker niet als de normale burger nog altijd miljoenen betaald aan dit koningshuis en C Deze mevrouw is veel te traag voor dit spelletje. Moet ik nog even doorgaan ???

    • 2
    • 2
     
    Cees van Oord 15 juli 2019 16:02

    Gelukkig bepaald degene die de gastauto beschikbaar stelt en dus betaald, wie daar in rijdt; jij mag daar een mening over hebben, dat heb je hier over elk onderwerp, dat scheelt!

    • 4
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 15 juli 2019 18:34

    Je bedoeld dat ik daar volledig gelijk in heb dat het koninklijkhuis daar niets te zoeken heeft.

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 16 juli 2019 09:59

    Ze zijn waarschijnlijk als de dood dat die gast auto wint. Haha

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 16 juli 2019 19:14

    Prinses Laurentien was 15 seconden per ronde langzamer dan de kop van het veld. Ik hoop dat Mazda Nederland geleerd heeft van deze blunder en volgende keer gewoon allard Kalff of een jonge talent in die auto zet. Hulde !

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet