Mazda Road to Indy

Indy Lights: Rinus VeeKay wil scoren in de 'Streets of Toronto'

rvk-portret

Dat Rinus van Kalmthout in Amerika bijzonder verdienstelijk presteert valt ook in Nederland steeds meer op. Zo was hij al te gast bij RTL GP Magazine en afgelopen zondag was Rinus VeeKay te zien in Hart van Nederland op SBS6. De hoogste tijd dus voor een interview met de (nu nog) nummer twee in het Indy Lights-klassement.

Tekst: Marco Antheunisse
Fotografie: PR

Je bent nu precies halverwege het Indy Lights seizoen. Ben je tevreden hoe het gaat?
Heel tevreden. Het seizoen begon goed met een overwinning op St. Pete. Daarna hadden we het wat moeilijk omdat Juncos niet voldoende info van vorige seizoenen had om de afstelling van de auto goed te krijgen. Maar dat is nu in orde en we kunnen nu weer strijden om de winst, zoals ik de laatste races heb laten zien.

44814287-049f-40a0-9535-b97d0bc9b566

Wat zijn de verschillen met de Pro Mazda van vorig seizoen?
In de eerste plaats het vermogen, dat was 275 PK en is nu 450 PK. De Pro Mazda heeft een atmosferische motor en de Indy Light een turbo motor, dus dat was ook even wennen. Daarnaast is de auto ook veel groter en breder.

oa-rvk Niet voor het eerst dat deze foto van de titelstrijd gemaakt is.

Je staat nu tweede op drie punten achter Oliver Askew. Dat is beter dan vorig seizoen om deze tijd.
Dat klopt, vorig jaar stond ik 43 punten achter Parker Thompson en toen won ik uiteindelijk met een marge van 67 punten. Het zou mooi zijn als ik vanaf nu ook weer zo goed scoor. Oliver en ik zijn al jarenlang concurrenten en we zijn echt aan elkaar gewaagd. We kunnen onszelf allebei snel aanpassen aan een circuit, daar zit ook onze kracht. Ik moet zorgen dat ik voor Oliver kom en er dan gewoon steeds voor blijven.

4fca6280-1a2d-427c-9e35-b387e7f01540

Is het moeilijk om te moeten strijden tegen drie Andretti-rijders?
Mijn teamgenoot Dalton Kellett heeft veel ervaring in de Indy Lights en we zijn wel goed op elkaar ingespeeld. Ik leer wel van zijn data, maar in de races ga ik mijn eigen weg. Onze achterstand op de Andretti-auto's hebben we nu wel bijna ingelopen, dus ik zie de komende races met vertrouwen tegemoet.

Reacties

    • 5
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 10 juli 2019 15:32

    Komt goed. Rinus rijdt niet met één mes tussen de tanden, maar met een hele bestekbak! Dus...

    • 5
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 10 juli 2019 16:15

    Super ik volg hem al een paar jaar. kijk ook al zijn races.

    • 5
    • 5
     
    Anonieme gebruiker 10 juli 2019 19:19

    Voor zover ik het kan beoordelen zijn er 8 van de 13 auto's die alle races gereden hebben. Ja u leest het goed 8 van de 13 auto's. Dit kun je onmogelijk een serieuze strijd noemen. Ik vraag me ook werkelijk af wat je hiermee wilt bereiken ?

    • 3
    • 2
     
    Rush 11 juli 2019 09:48

    Dankzij Autosport.nl, volg ik hem al een aantal jaren en heb diep respect, over de manier hij zijn loopbaan traject aflegt en voorzie voor hem een grote toekomst binnen de autosport, wat ik hem zeer van harte gun!

    • 0
    • 6
     
    Anonieme gebruiker 11 juli 2019 10:13

    @ Rush een grote toekomst binnen de autosport... euhhh waar baseer je dat op ?

    • 2
    • 0
     
    Rush 11 juli 2019 13:03

    @ Anonieme gebruiker : Op reeds behaalde resultaten, de weg die hij en zijn team afleggen en zijn talent!

    • 0
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 11 juli 2019 15:07

    Welke resultaten ? Hij staat 2de in een kampioenschap waar 8 auto's alle races gereden hebben.

    • 1
    • 0
     
    Rush 11 juli 2019 18:54

    Ook dat is een goed resultaat! En laat ik het simpel zeggen … smaken verschillen … ;-)

    • 0
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 11 juli 2019 19:03

    Ik val niet op mannen als je dat bedoeld.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 juli 2019 10:40

    2 van de 8 mag wel niet imposant klinken, maar wel voor een in verhouding klein team tegenover het grote Andretti (waar notebene een Indycar rijder mee rijdt)! Daarnaast heeft hij in de twee opstap klasse toch wel super gepresteerd. Niets anders dan lof voor deze jongeman!

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 juli 2019 11:39

    Juncos won in 2015, 2017 en 2018 de titel. Adel verplicht!

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 juli 2019 11:49

    Ik mijn uitspraak terug :)

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 juli 2019 11:49

    *neem

    • 0
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 12 juli 2019 13:03

    Spannend hoor 9 auto's aan de start.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 juli 2019 13:44

    Hij blijft tenminste niet anoniem ;-)