NASCAR

NASCAR: Voorbeschouwing NASCAR Whelen Raceway Venray. Loris Hezemans favoriet

Dit weekend het seizoenshoogtepunt op Raceway Venray met elk één manche van de NASCAR Whelen Elite 1 en Elite2 staan er op het programma. Zaterdag komt de Elite 2 aan de beurt en zondag met Elite 1 als absoluut hoogtepunt. Wie had enkele jaren geleden ooit kunnen denken dat oud F1 wereldkampioen Jacques Villeneuve ooit op Venray zou rijden en dat racelegende Michael Bleekemolen zich in de NASCAR zou wagen? Het tekent de populariteit van de diverse NASCAR-series in Nederland.


2019 Venraij Raceway
Hier worden a.s. weekend vele NASCAR fans verwacht!

Tekst: Willem J. Staat
Foto's: archief Willem J. Staat/PR

Voorbeschouwing NASCAR Whelen Venray. Loris Hezemans favoriet
Voor de diehard autosport fan is er dit weekend keuze genoeg. Je kunt naar de Blancpain series op Zandvoort, NASCAR in Venray of zelfs nog een VLN-dagje op de Nürburgring. Eén dag naar Zandvoort/Nürburgring of Venray/Zandvoort, het zijn in deze moderne tijden allemaal opties dat fans naar twee verschillende events in één weekend gaan. Het tekent de populariteit van de hedendaagse autosport. Vooral de belangstelling voor NASCAR heeft in de lage landen een enorme vlucht genomen. Aanvankelijk trokken het Belgische PK Carsport en Braxx Racing met onderandere de familie Longin en Marc Goossens de kar. Vervolgens kwam daar het team van Hendriks Motorsport bij en afgelopen winter maakte Team Bleekemolen eveneens een verrassende overstap naar de NASCAR Whelen Series. Terwijl in de VS de belangstelling voor de NASCAR MEN's Cup om politieke redenen iets is teruggelopen is de belangstelling in Europa groeiende. Een goede ontwikkeling op de lange termijn. Zeker omdat men nu ook graag in de VS wil zien dat rijders uit de NASCAR Whelen naar de MEN's series en Xfinity Series kunnen doorgroeien. Het lijkt nog maar een kwestie van tijd te zijn. Enkele jaren geleden was het ondenkbaar dat er een Mexicaanse rijder het in de VS zou maken. Daniel Suarez schreef in 2016 de NASCAR Xfinity-titel op zijn naam en komt dit jaar met een Ford Mustang voor het team van SHR Racing uit. Onmogelijk is het dus niet!!

2019 Hezemans
Goed begein van het seizoen voor Loris Hezemans in Valencia.

Loris Hezemans titelfavoriet
Naast een GT-programma waagde Loris Hezemans zich voor het eerst in de NASCAR Whelen Series en voelde zich er als een vis in het water. Met het team van Hendriks Motorsport was Loris afgelopen jaar direct een kanshebber voor de titel en schreef de NWES Rookie-titel op zijn naam. Als beloning kreeg Loris een aantal wedstrijden in de Amerikaanse Pro Late Division aangeboden.

Daar gaf de Nederlander met een aantal top vijf klasseringen op Smyrna Raceway gedurende de Speedweeks een ontzettend goed visitekaartje af. Inmiddels is Hezemans met de Hendriks Mustang aan zijn tweede volledige NASCAR Whelen seizoen begonnen en bezet in de tussenstand van het kampioenschap samen met de Israëliër Alon Day, een gedeelde derde plek. Gedurende de tweede wedstrijd in Most behaalde Loris na pech in de eerste manch een schitterende overwinning. En dit uitgerekend voor zijn thuiswedstrijd op Venray. Loris Hezemans moet zeker voor 2019 als titelfavoriet beschouwd worden.

Stienes Longin
Onze zuiderbuur Stienes Longin moet eveneens zeker tot één van de favorieten gerekend worden.

De eerste twee plekken in de tussenstand van het kampioenschap worden door de PK Carsport-rijders Stienes Longin en Nicola Rocca ingenomen. Longin is uiterst constant terwijl Rocca in Most zijn eerste overwinning wist binnen te halen in de PK Carsport Camaro. De openingswedstrijd in Valencia werd gewonnen door drievoudig NASCAR Whelen kampioen Ander Villarino.


2019 Villarino
Merkwaardige autosportcarriere voor Ander Villarino maar wel overal competitief.


De Spanjaard komt voor het Team van Racing Engineering met een Ford Mustang uit. Overigens doorliep de Spanjaard een nogal merkwaardige autosport carrière. In 2007 won hij het Europees Heuvelklimkampioenschap nadat hij in 2006 bij de openingswedstrijd in het Oostenrijkse Rechberg voor meer dan een jaar werd uitgeschakeld. Vervolgens vond hij via de Franse VdV series zijn weg terug naar de circuits en behaalde in 2012, 2013 en 2015 de NASCAR Whelen titel. Een zeer ervaren rijder die zeker niet onderschat moet worden.

PK Carsport Chevrolet 24
PK Carsport maakt met de Camaro al jarenlang deel uit van de Europese NASCAR Whelen Series.

Oud wereldkampioen Jacques Villeneuve is het uithangbord voor de NASCAR Whelen Series en de Canadees kan nog steeds op een enorme populariteit bij de fans rekenen. Jacques komt met een Ford Mustang voor het team van Go Fas Racing uit. In Franciacorta behaalde Jacques met een derde plek zijn eerste Top 3 klassering. In totaal behaalde de voormalige F1 wereldkampioen twee Top 5 klasseringen en is nog steeds competitief. Hij brengt natuurlijk ontzettend veel ervaring uit de Amerikaanse NASCAR Xfinity-series mee, waar hij in het verleden met regelmaat voor het team van Roger Penske actief was. Het enige probleem met Villeneuve is dat je nooit zeker weet hoe lang hij ergens blijft racen, zoals het verleden heeft bewezen. Voor oud DTM rijdster Ellen Lohr betekent de NASCAR Whelen series nog aftasten. Zij heeft zich met de Dexwet DFI Racing Chevrolet Camaro dit seizoen nog niet echt in de kijker kunnen rijden. Maar elke insider weet dat deze auto's geen gemakkelijke materie zijn. Zeker niet op dit niveau!! Dit heeft zijn tijd nodig.

2019 Lassere

De inmiddels 41-jarige Fransman Lucas Lassere bezet in de tussenstand van het kampioenschap de achtste plek en de uit Pau afkomstige rijder beschikt eveneens over Amerikaanse ervaring want hij was de eerste tweevoudige kampioen in de Franse Racecarseries die in 2011 op Circuit Zandvoort te gast was. Later kreeg de door Jerome Galopin opgerichte series een officieel NASCAR predicaat.


2019 Team Bleekemolen Team Bleekemolen is een volledig nieuwe weg ingeslagen.

Progressie bij Team Bleekemolen
Team Bleekemolen maakte met de Ford Mustang een verrassende overstap naar de NASCAR Whelen Series dat toch niet zo'n gemakkelijk spelletje is als het misschien wel lijkt. Zeker omdat er in dit kampioenschap totaal andere parameters gelden. Sebastiaan Bleekemolen: "In Most heeft Loris Hezemans een aantal rondjes in onze auto gereden. We hebben daar gedurende het gehele weekend vrijwel tien rondjes zonder problemen gereden.

2019 Bleekmolen 3
Vooruitgang bij Team Bleekemolen na de laatste wedstrijd in Most.

Nu beginnen we wel steeds achter meer dingen te komen."Voor Sebastiaan Bleekemolen kwam de doorbraak inderdaad tijdens de voorgaande wedstrijd in Most waar hij in beide Elite 1 races een vijfde en een tiende plek behaalde. Sebastiaan reed in Most een superwedstrijd waar hij vanaf de 22ste plek naar de tiende plek wist op te klimmen. Voor zowel Sebastiaan als Michael wordt Venray de allereerste kennismaking met een oval. In hun lange race carrières hebben de Bleekemolens nog nooit op een oval gereden. Michel Bleekemolen komt in dezelfde Mustang in de Elite 2 Divisie uit en gaat voor de Legends klassering. Naar alle waarschijnlijkheid mag Michael met een aantal Legends zelfs nog een keer in de USA gaan rijden.

2019 Bleekemolen 2
Michael Bleekemolen behaalt nog steeds podiums bij de Legends. Hij kan nog wel even doorgaan want James Hylton reed tot zijn 81ste in de Xfinity series.

Elite 2
In tegenstelling tot de Elite 1 Divisie staat de Elite 2 Divisie open voor z.g. FIA ingeschaalde Zilver/Brons rijders. Ook is er een Legend Trophy voor rijders boven de 40 jaar maar er is ook zelfs een Junior Trophyen is er zelfs nog een Lady Trophy voor dames voor zover ze aan de start verschijnen. De Amerikaanse Jennifer Jo Cobb kwam dit jaar sporadisch aan de start. In de Elite 2 klasse wordt het kampioenschap aangevoerd door de Zwitser Giorgio Maggi die de Hendriks Motorsport Mustang van Loris Hezemans deelt.

Historie
De allereerste NASCAR Whelen gesanctioneerde wedstrijd vond in juli 2012 op de oval van het Franse Tours plaats. De bouw van Venray Raceway vond tussen 2010 en 2011 plaats en moet met zijn lengte van slechts 880 meter als een short oval beschouwd worden. De banking bedraagt tussen de 10/25 graden. De gemiddelde snelheid in Venray bedraagt ongeveer 160 km/u.

De Elite 2 wedstrijd vindt op zaterdagmiddag plaats en heeft een wedstrijdafstand van 70 ronden. De lengte van de Elite 1 wedstrijd bedraagt 100 ronden. Beide wedstrijden starten elk om 15.30u zowel als op zaterdag als de zondag.

De toegangsprijs voor het American Car Fest bedraagt per dag slechts 20 Euro en voor het gehele weekend zelfs 35 Euro. En daarvoor heb je ook gratis toegang tot het rennerskwartier. Op www.Tuning-couture.de vindt je alle informatie hierover.

Reacties

    • 3
    • 8
     
    Anonieme gebruiker 10 juli 2019 15:21

    Jammer dat deze mooie klasse op een short oval gaat tijden van 880meter. Eigenlijk krankzinnig als je er over nadenkt.

    • 7
    • 0
     
    Racing-Fan 10 juli 2019 17:30

    Waarom is dat krankzinnig? Bristol of Martinsville zijn ongeveer even lang en Cup wagens hebben dan nog flink meer pk's.

    • 0
    • 6
     
    Anonieme gebruiker 10 juli 2019 21:09

    Ik denk dat Jacques Villeneuve ook liever naar zandvoort gegaan was dan naar Venray. Waar ligt dat eigenlijk ?

    • 1
    • 0
     
    Dirk 11 juli 2019 08:14

    Ik verwacht dat dit een gevecht gaat worden tussen Longin en Hezemans! Ik ben benieuwd

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 11 juli 2019 15:08

    Venray ?

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 14 juli 2019 21:16

    Hezemans en Bleekemolen winnaars! Wanneer heb ik dat voor het eerst gezien?

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet