GT

GT: Audi presenteert 640 pk sterke R8 voor nieuwe GT2-klasse

190705 Audi R8 GT2

De nieuwe GT2-klasse, die Stéphane Ratel voor volgend jaar heeft aangekondigd, neemt steeds meer vorm aan. Eind deze maand vindt in het voorprogramma van de Total 24 Hours of Spa al een demonstratierace plaats met de Porsche 911 GT2 Clubsport. Vandaag stelde Audi in het kader van het Goodwood Festival of Speed een GT2-versie van de R8 voor, die ook in de nieuwe GT-klasse kan worden ingezet. Daarnaast kan de auto worden gebruikt voor de steeds populairder wordende 'track days'.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

190705 Audi R8 GT2 2

Terwijl de GT3-klasse steeds professioneler wordt, wil Stéphane Ratel met de GT2-klasse weer een platform bieden, waar 'gentlemen drivers', die traditioneel de ruggengraat vormen van de GT-racerij, zich kunnen uitleven. De naam van de klasse is daarbij wat verwarrend, want eigenlijk bevindt de GT2-klasse zich qua downforce en rondetijden tussen de GT3 en de GT4.

190705 Audi R8 GT2 3

Aan motorvermogen om aan de bar (of waar dan ook) over op te scheppen, hebben de 'gentlemen drivers' met de GT2's bepaald geen gebrek: de GT2-versie van de Audi R8 is met zijn V10-motor goed voor 640 pk en is daarmee de krachtigste race-Audi aller tijden. De auto werd gepresenteerd door Oliver Hoffmann, directeur Audi Sport GmbH, Chris Reinke, hoofd klantensport bij Audi en negenvoudig Le Mans-winnaar Tom Kristensen, samen met de Duke of Richmond als organisator van het Goodwood Festival of Speed. Als verkoopprijs verlangt Audi 338.000 Euro (excl. BTW), de eerste auto's worden in december uitgeleverd.

Reacties

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 06 juli 2019 00:02

    GT2 tussen de GT3 en GT4......blijft vreemd in de GT racerij. Was GT3 niet ooit voor de betere amateur, terwijl GT1 en GT2 voor de profs was?

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 06 juli 2019 04:13

    Ik wil het wel uitleggen hoor. in feite is dit een GT2 Clubsport auto. Net zoals Porsche een GT4 Clubsport heeft. GT3 Clubsport bestaat voor zover ik weet niet maar een 991 cup versie zal het meeste in de buurt komen. Als je een GT 3 R of een GT3 RSR neemt van Porsche dan heb je wel te maken met een echte race auto. De 991 RSR kost ruim 900000 euro en is alleen geschikt voor Le mans en FIA wec. Een Clubsport auto in Nederland hebben we ook in de vorm van de nieuwe Mazda mx 5 cup. Het is eigenlijk een straat auto geschikt voor circuit gebruik. Deze Audi zullen we dus echt niet op Le Mans gaan zien ofzo maar is meer voor mensen met te veel poen die ook even het circuit op willen. Ik hoop dat het iets duidelijker is nu.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 juli 2019 15:23

    "de krachtigste race-Audi aller tijden" Dat lijkt me sterk. Ze zullen toch niet tig keer Le Mans hebben gewonnen met minder onder de kap?

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 juli 2019 20:30

    Dat klopt waarschijnlijk wel wat je zegt alleen zijn de le mans Audi prototypes nooit te koop gezet voor klanten met interesse in een race auto. By Kolles was een uitzondering denk ik. Bovendien blijft het gissen wat het exacte vermogen geweest is van de V8 fsi motor de V12 TDI de V10 TDI of de V6 Tdsi.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet