Diversen Nationaal

DNRT: Rijders aan het woord

22

Het afgelopen DNRT weekend van 29 en 30 juni waren we op Circuit Zandvoort. Er viel weer genoeg te beleven en te zien. We spraken daar met een aantal deelnemers, die ondanks het warme weer naar het circuit waren gekomen voor een relaxte dag racen.

Tekst en foto's: Gerrie Hoekstra


warmte-parasol

Verjaardagscadeau

Midden op paddock 2 beschermt een enorme parasol beide vrienden Stefan Groenewegen en Björn van Holsteijn tegen de verzengende hitte van de zonnestralen. Beide rijders hebben drie jaar geleden hun licentie gehaald en racen nu met een BMW in de Toerklasse van de DNRT. "Ik kreeg voor mijn verjaardag een bon voor het behalen van mijn licentie cadeau en zo is het eigenlijk begonnen", vertelt Björn. "Het racen bij de DNRT is lekker laagdrempelig, er heerst hier een gezellige sfeer, je kan voor een bescheiden bedrag lekker veel racen. Als het racen te duur gaat worden is het gewoon niet op te brengen. En hier bij de DNRT kan het gewoon nog".

  f-renault

Meer formulewagens aan de start zou fijn zijn

De Belg Filip Declerq is alleen naar Zandvoort afgereisd voor zijn racedebuut met zijn Formule Renault 2.0 uit 2008. "Normaal gaat altijd mijn kameraad mee, maar hij is gevallen en heeft zijn been geblesseerd. Gelukkig zijn er altijd wel mensen die mij willen helpen bij de DNRT. Een paar jaar geleden heb ik nog geracet in de Supercar Challenge met een Norma. Na dat jaar ben ik gestopt en heb ik de wagen verkocht. Deze Formule Renault heb ik gekocht voor trackdays, maar eigenlijk is dit mijn debuut vandaag. En ik moet echt serieus wennen aan deze wagen. Ik heb er schrik van hoe hard deze wagen loopt. Het is een stuk anders rijden dan met een Prototype. Ik vind het jammer dat er maar weinig wagens rijden in deze vrije formuleklasse. Er moeten toch nog veel meer formulewagens ergens staan? Het is tijdens de DNRT veel rijden, ook voor mensen met een beperkt budget. Ik wil graag wat meer tegenstand hebben, dat is toch veel plezanter", besluit de enthousiaste rijder.

  dirk

Flink trappen om de Citybugs voor te blijven

Zandvoorter Dirk van Zon kennen wij van zijn artikelen en fraaie foto's die hij bij gelegenheid aanlevert voor Autosport.nl. "Dat ik dit jaar ben gaan racen met deze VW Polo komt eigenlijk door mijn 11-jarige zoon, die regelmatig voor wedstrijden aan het karten is. Ik begeleid hem daar zoveel mogelijk bij. Al snel kwam de vraag wanneer ik nou eens zelf zou gaan racen. Dat wou ik altijd al wel, maar het budget liet het niet toe. Begin van dit seizoen heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb het gewoon gedaan. Het geeft een enorme kick, ben weliswaar niet de snelste op de baan en moet er flink voor trappen om de citybugs voor te blijven. Ben ook blij met de steun van Garage Strijder waar ik altijd terecht kan voor de controle van de auto. Ik had veel eerder met racen moeten beginnen, wellicht een keer samen met mijn zoon als hij de juiste leeftijd heeft."

  sierra

Altijd een Ford

Al fietsend door de paddock van Zandvoort zien we een fraaie Ford Sierra Cosworth staan, die herinneringen oproept aan de fraaie toerwagenraces van eind jaren '80. Met deelnemers als Jeroen Hin, Arie Ruitenbeek, Henny Hemmes, Ger van Krimpen en Theo Koks, om er maar een paar te noemen. Wij ontmoeten Bas van der Stel, die deze wagen heeft opgebouwd en enthousiast begint te vertellen. "Mijn eerste ervaringen met autosport komen uit de rijvaardigheidscursussen van Ford Nederland, eind jaren '90. Ford-man Ton Smit regelde dat allemaal en hielp mij vaak bij het oplossen van problemen aan mijn vierdeurs Ford Cosworth. Heb in 1999 de cursus van de Rensportschool gedaan en in 2001 ben ik werkelijk begonnen met racen bij de DNRT. Ik ben begonnen met een Ford Mercure, een Amerikaanse Sierra, die eigenlijk nooit betrouwbaar was. Ik schreef deze wagen af in de S-bocht op Zandvoort, waarbij de zijkant zwaar beschadigd raakte.
Mijn volgende wagen kocht ik in Duitsland. Een Ford Sierra Cosworth XR4, die ik met allerlei onderdelen heb opgebouwd. Ben toen na een break vanwege het in elkaar zetten van de wagen, weer gaan racen. We proberen de auto iedere keer te verbeteren met bijvoorbeeld nieuwe velgen en andere attributen. Beek Auto Racing en Easy-Tech helpen ons daar soms mee. De DNRT spreekt mij aan vanwege de toegankelijkheid, autosport voor iedereen. Er heerst hier geen druk van presteren."

  hans-mazda

Terug van weggeweest, de Mazda RX-7 Turbo van Hans van der Beek

Hans van der Beek is voor de echte autosportliefhebber geen onbekende. In de tachtiger jaren maakte hij het andere bekende rijders moeilijk met zijn Rotary Mazda's. Denk daarbij aan de gebroeders Vermeulen, Henny Hemmes, Bert Moritz en Arthur van Dedem. Ook Mike Hezemans en Cor Euser waren in die tijd zijn tegenstanders. "Na mijn laatste race in 1991 is dit weer het nieuwe racedebuut van deze wagen, vertelt Hans van der Beek, vooraf aan zijn eerste race. "Ik heb eerder nog wel een trackday gereden, maar dit is na zoveel jaar weer de terugkeer van deze wagen tijdens een echt racedag. Aan deze wagen is weinig tot niets gedaan. "Zelfs het grind van de eerste linker uit Zolder kun je nog in de auto terugvinden", grapt de jonge Olivier Naaktgeboren, deelnemer aan de nieuwe Mazda MX-5 Cup. Daarbij doelend op de rampartij tussen Van der Beek en Arthur van Dedem half 1990. Aan deze wagen is weinig gedaan, maar ik ben ook mijn andere twee Mazda's aan het opbouwen. De oorspronkelijke Mazda RX-7 en ook de robuuste Mazda 929 waar we de 24 uren van Spa-Francorchamps nog mee hebben gereden. Binnenkort volgt daar meer nieuws over."
   

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet