IndyCar

Indycar: Vijfvoudig Indycar kampioen Scott Dixon test Aeroscreen Prototype in de simulator

Vijfvoudig Indycar-kampioen Scott Dixon heeft vandaag in het Amerikaanse Dallara Research Center voor het eerst het Prototype van de aeroscreen in de simulator getest.


2019 Scott Dixon Eerste aeroscreen test in de simulator voor Scott Dixon.


Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar

Vijfvoudig Indycar kampioen Scott Dixon test Aeroscreen Prototype in de simulator
Minder dan zes weken na de bekendmaking van de samenwerking met Red Bull Advanced Technologies vond er een test van het prototype plaats van het prototype dat door Roush Creative Services vervaardigd werd. In 2020 zal het Aeroscreen in Indycar verplicht zijn.

Het RBAT-ontwerp dat de gehele cockpit omvat bestaat uit een ballistisch aeroscreen dat verankerd is in een titanium raamwerk. Bij de test van Dixon werd alleen gebruik gemaakt van het door Roush vervaardigde raamwerk.

Het frame wordt rondom drie plaatsen rondom de cockpit gemonteerd namelijk, de middenlijn van het chassis, de hoofdsteunen aan de zijkant en integratie in de rollbar waardoor de belasting nog eens verbeterd is.De test hield in dat Dixon simulaties op vijf circuits deed, namelijk de Indianapolis Motor Speedway, Texas Motor Speedway, Iowa Speedway, Barber Motorsports Park en Long Beach.

Scott Dixon: "Ik denk dat de technologische games zich heel snel in deze sport bewegen en dat Indycar altijd vooraan staat bij het toepassen van veiligheidsaanvullingen. Ik ben erg verheugd dat ik dit mag proberen en een duwtje in de goede richting mag geven en dat dit een drijfveer mag zijn die kan helpen bij gebieden die lastig te definiëren zijn."De simulatie omvatte 20 ronden op de Indianapolis Motor Speedway en half dozijn rondjes op de andere banen.

Hoewel het polycarbonaat gelamineerde scherm niet echt op zijn plek zat verklaarde Dixon dat hij geen gezichtsproblemen ondervond met het raamwerk van het prototype. Wel verklaarde Dixon dat hij duidelijk het middenstuk van het chassis opmerkte maar dit was niet meer dan een afleiding van de AFP(ofwel de geavanceerde frontbeschermingsplaat die de laatste zes races in Indycar werd gebruikt."Dit lijkt wel erg op de AFP, maar alles is toch wel vrij soepel.

Het RBAT-ontwerp, dat de cockpit zal omvatten, bestaat uit een ballistische Aeroscreen verankerd door titaniumraamwerk, maar de Dixon-simulatortest maakte alleen gebruik van het raamwerk dat Roush produceerde in deze collaboratieve veiligheidsinspanning. Het frame wordt op drie plaatsen rond de cockpit gemonteerd - de middenlijn van het chassis, de twee zijsteunen aan de zijkant en de integratie van de rolwig - voor verbeterde belastingsmogelijkheden.

Dallara Simulator
De officiële Dallara simulator in de USA.

De test hield in dat de Chip Ganassi Racing-rijder gesimuleerde ronden rond vijf tracks van de NTT IndyCar-serie leidde, inclusief Indianapolis Motor Speedway. De anderen waren Texas Motor Speedway, Iowa Speedway, Barber Motorsports Park en het stratencircuit Long Beach (Calif.).

"Ik denk dat het technologiegame heel snel in onze sport beweegt en ik denk dat INDYCAR altijd vooraan staat bij het verplaatsen van veiligheidsaanvullingen," zei Dixon, chauffeur van de No. 9 PNC Bank Honda. "Ik ben heel blij om dit te proberen en dit een duwtje in de goede richting te geven en een van de drijfveren te zijn die kunnen helpen bij het definiëren van gebieden die lastig kunnen zijn."

De simulatie omvatte 20 ronden op de ovaalbaan van de 2.5 mijl van Indianapolis Motor Speedway en een half dozijn ronden op elk van de andere sporen.Hoewel het met polycarbonaat gelamineerde scherm niet op zijn plaats was voor deze test, zei Dixon dat hij geen zichtproblemen ondervond met het raamwerk van het prototype. Hij zei dat hij alleen het middenstuk van het chassis opmerkte, maar het was niet meer een afleiding dan het geavanceerde frontbeschermingsapparaat dat de afgelopen zes races op Indy-auto's werd gebruikt (twee ovalen, twee stratencircuits en twee permanente wegcursussen)."Het leek erg op (de AFP)," zei Dixon. "Dus, alles was vrij soepel."

Naast zichtbaarheid wilden INDYCAR-functionarissen Dixons mening over de verandering in het zwaartepunt dat Aeroscreen creëert en de verschillende belastingen die ermee gepaard gaan. Dixon mocht ook het in- en uitstappen van de cockpit ervaren hoewel hij geen gewicht kon toevoegen aan de 3D-geprinte mock-up van Roush.

Scott Dixon: "Ik denk dat elke stap binnen het proces goed is verlopen. We gooien geen dingen tegen de muur om te zien wat eraan blijft hangen. Het meeste is al eerder bewezen en het bereiken van dit gedeelte op de simulator bestrijkt een hoop paramaters die we zullen zien als we in de echte wereld komen. Mogelijk binnen 30 tot 60 dagen met de eerste Aeroscreen generatie."

Prototype
Het Dallara Prototype.

De test werd onder meer bijgewoond door Indycar President Jay Frye in aanwezigheid van zowel Ganassi als Dallara Ingenieurs. De Red Bull afgevaardigden keken op afstand toe."Het was een succesvolle stap in het proces van dit initiatief voor gezamenlijke veiligheid," zei Frye. "We hadden vandaag geen problemen, dus we kunnen het vakje bij deze test aanvinken en doorgaan met het behalen van het uiteindelijke doel."

Het Red Bull Advanced Technologies-ontwerp zal bestaan ​​uit een gelamineerd scherm van polycarbonaat met een antireflectiecoating aan de binnenzijde van het scherm, een anti-condensatie-inrichting via een integraal verwarmingselement en tearoffs, die allemaal zullen worden geproduceerd door geïntegreerde externe bedrijven. Een ander kenmerk voor de coureurs is een cockpit-koeling die door Dallara in samenwerking met Red Bull Advanced Technologies zal worden ontworpen.

Het voltooide Aeroscreen zal naar verwachting voor de eerste keer in september worden getest bij IMS. Dixon zei dat het opwindend was om deel uit te maken van het ontwikkelingsproces van Indycar."Eerlijk gezegd, het is vanaf het allereerste begin zeer goed gedaan en het volledige proces is op veel verschillende gebieden goed afgewerkt," zei Dixon. "Dus, het was vrij eenvoudig."

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet