Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: [update] Verstappen behoudt zege na magistrale inhaalrace

Verstappen

Na een bloedstollende inhaalrace heeft Max Verstappen de GP van Oostenrijk op zijn naam geschreven. De Nederlander had een dramatische start en viel terug naar de achtste plek. De strijd leek gestreden, maar het vlammetje in Verstappen ontbrandde. Hij startte een magistrale inhaalrace. Hij haalde Vettel in na een mooi gevecht, pakte Bottas en reed in de laatste ronden het gat naar Leclerc dicht. Zijn eerste poging werd gepareerd door de Ferrari-rijder, bij de volgende poging gaf Verstappen de Ferrari geen ruimte. De twee raakten elkaar licht en Verstappen had de leiding te pakken. Het oranjepubliek vierde één groot feest – maar moet nog even een slag om de arm houden. De wedstrijdleiding onderzoekt het incident nog.

[update] Verstappen mag zich definitief winnaar van de GP van Oostenrijk noemen. De wedstrijdleiding had maar liefst drie uur nodig gehad om tot een beslissing te komen – ongelofelijk dat het zo lang moest duren. De race eindigde om 17:00, om 18:00 moesten Verstappen en Leclerc tekst en uitleg komen geven, maar pas om 20:00 kwam de officiële mededeling. Met andere woorden: het nemen van één beslissing duurde langer dan de hele race. Maar het oordeel is geveld: "We vinden niet dat een van de twee rijders volledig om voornamelijk schuldig is aan de aanrijding. Daarom beschouwen we het als een race-incident." En dus mogen Verstappen, Red Bull en Honda nu écht feest gaan vieren.


Tekst: Daan Jeuken. Foto's: Teams

Jongste eerste startrij ooit
Charles Leclerc en Max Verstappen vormen samen de jongste voorste startrij ooit – beide 21 jaar oud, Verstappen 16 dagen ouder dan de Ferrari-rijder. Achter hen staan de Mercedes-veteranen, met Bottas voorop. Het is een veelbelovend affiche, in een tot dusver eenzijdig seizoen. De run naar de krappe bocht 1, omgedoopt tot de Laude Curve, is niet allesbepalend, want daarna volgt nog een lang recht stuk naar de nog krappere bocht 2.

Dramatische start Verstappen
Voor het oranje uitgedoste Red Bull Ring komt Verstappen dramatisch uit de startblokken. Zijn Red Bull schiet in de anti-stall en slaat helemaal stil. Verstappen wordt aan alle kanten voorbij gereden. De Mercedessen, Norris en Räikkönen pakken de Nederlander en ook Vettel gaat hem voorbij. Verstappen probeert in bocht 2 nog aan te vallen bij Vettel, maar dat kost hem nog een plek extra aan zijn teamgenoot. Die plek pakt Verstappen in de eerste ronde weer terug, maar p7 is een grote teleurstelling.

Gasly behoudt door Verstappens tegenspoed gemakkelijk de leiding. Bottas sluit aan als tweede. Hamilton moet Norris van zich afhouden en slaagt daarin, Norris verliest de vierde plek aan Räikkönen. Hier moet de jonge Brit Sebastian Vettel van zich afhouden en dat lukt tot ronde 4. Verstappen heeft daarna ook drie ronden nodig om de McLaren in te halen en p6 te pakken.

Kimi Räikkönen heeft er niet zo veel aan om lang te vechten met Vettel en Verstappen, en hij maakt het de twee dan ook niet bijzonder moeilijk. Op p4 rijdt Vettel na 10 ronden 5 tellen achter Hamilton, Verstappen zit daar ook 5 tellen achter. De twee zijn echter wel sneller dan de Mercedessen.

Achter Verstappen verliest Räikkönen ook het gevecht van Norris. Pierre Gasly vervolgens bijt zich wel stuk op de Alfa Romeo. Gasly probeert het binnendoor, buitenom, overal, maar hij komt er maar niet voorbij. Het is bijna meelijwekkend om Gasly zo te zien worstelen, terwijl Verstappen zo goed presteert – op de start van deze race na dan.

Vettel

Ferrari niet klaar
Leclerc en Vettel zijn op softs gestart, dus die zouden als eerste moeten stoppen. Maar op dit circuit is het verschil tussen softs en mediums niet dramatisch groot en Mercedes lijkt de grootste problemen te hebben. Dat klopt: Bottas stopt na 22 ronden als allereerste. Ferrari reageert en haalt Vettel ook meteen binnen, maar die call is zo laat dat de monteurs nog helemaal niet klaarstaan. Vettel verliest veel tijd, en valt terug achter Gasly. Daar kan de Fransman zijn teamgenoot even gigantisch helpen door Vettel op te houden, maar daar slaagt Gasly ook niet in. Binnen een ronde is de Ferrari – op verse, harde banden weliswaar – ervoorbij. Kimi Räikkönen draait dan de pits in, dus dat geeft Vettel weer wat vrij baan. Ook Norris maakt met zijn stop plaats voor de Ferrari.

Leclerc stopt de ronde na Vettel en voor hem staat Ferrari wel klaar. Hamilton en Verstappen gaan langer door. De Brit hoopt op kop misschien om zijn teamgenoot te verschalken, maar de rondetijden van Hamilton tuimelen omhoog. "Is er iets met mijn voorvleugel?", vraagt hij. Dat klopt, het team zal bij de stop de neus wisselen. Daar moet Mercedes niet te lang mee wachten, want Vettel is razendsnel. Zeker met de nosejob, die extra tijd kost, wordt het gevaarlijk. De neuswissel lijkt ook nog eens niet bijster vloeiend te verlopen – Hamilton staat 11 seconden stil. Als de wereldkampioen de baan weer op komt, is Vettel al acht seconden gevlogen.

Verstappen komt tot leven
Max Verstappen stopt de volgende ronde. Voor de stops lag hij vijfde, hij komt nu als vierde weer de baan op. Hij zit iets minder dan 4 tellen achter Vettel – dat is iets minder dan voor de stops – en is Hamilton voorbij.

Verstappen is vervolgens de snelste man op de baan. Hij kruipt elke ronde dichter naar Vettel, maar ook naar Bottas en Leclerc.

Eerst Vettel maar eens voorbij komen. Verstappen kruipt met DRS op start/finish naar de Ferrari en haakt op het volgende rechte stuk aan, daarna volgt nog een DRS-stuk, maar die bocht is voor Vettel makkelijker af te dekken. Het eerste gevecht wordt gewonnen door Vettel, maar Verstappen gaat meteen door. Het recept is hetzelfde, Vettel laat dezelfde buitenkant vrij en de Duitser wint weer. Verstappen zal de Duitser moeten verrassen. En dat doet Verstappen de volgende ronde. Hij komt fantastisch door bocht 2, kan daardoor op het rechte stuk al aanvallen en is voor bocht 3 de Ferrari voorbij. Het publiek gaat uit zijn dak.

Ferrari reageert en haalt Vettel binnen voor softs. Hij verliest hierdoor een plek aan Hamilton en moet met nog 20 ronden te gaan, 8 tellen dicht rijden én de Mercedes inhalen.

Bottas

Nu Bottas
Verstappen heeft het podium dus weer te pakken – dat zal de Nederlanders deugd doen. Maar zit er meer in? Bottas is ook niet ver weg en Verstappen zit alweer zo binnen de seconde. Voor het eerst dit jaar doet dit weer denken aan de Red Bull van weleer. Net als bij Vettel bijt Verstappen zich vast in Bottas en kruipt hij per bocht dichter op de staart. Even komt er een onheilspellend bericht uit de cockpit: "Ik verlies vermogen!" Gelukkig weet het team snel een goede modus in te schakelen en kan Verstappen zijn klopjacht hervatten.

Bottas staat doorgaans niet bekend als een goede vechter en hij doet ook nu zijn naam eer aan. Bij de eerste de beste poging duikt Verstappen in de binnenbocht en de Mercedes-coureur verdedigt praktisch niet. Als een mak schaap geeft Bottas de tweede plaats aan de Nederlander – het brengt het publiek wederom in extase.

Leclerc veilig?
Raceleider Charles Leclerc heeft nog geen enkele zorgen gehad deze middag. Hij heeft nu vijf seconden voorsprong op Verstappen, met nog 13 ronden te gaan. Dat lijkt te veel van het goede voor Verstappen, maar de Nederlander geeft echt nog niet op. Verstappen is op zijn oude harde banden zelfs sneller dan Sebastian Vettel die speciaal is gestopt voor verse softs.

Leclerc

Bloedstollende finale
Met nog 9 ronden te gaan is het gat minder dan 4 seconden. Een ronde later, met dank aan een achterblijver, is het nog 3 seconden. Met nog 6 ronden te gaan is het gat onder de 2 seconden. De volgende ronde is het nog 1 seconde. Wat een bloedstollende finale. Ferrari vertelt de leider het overbodige: "Verstappen zit op een seconde." "Laat me met rust!"

Met nog 4 ronden opent Verstappen de eerste aanval, maar die slaat Leclerc af. De ronde daarna lijkt Verstappen met een weergaloze late uitremactie in bocht 2 de leiding te pakken, maar Leclerc vecht zich net zo sterk terug en pakt die leiding weer terug. Een geweldig gevecht tussen de jongelingen, op het scherpst van de snede.

De volgende ronde doet Verstappen het op dezelfde plek, maar nét iets feller. Hij laat zijn Red Bull iets verder uitlopen en geeft Leclerc geen ruimte. De Monegask stuurt wel in en de twee raken elkaar licht. Verstappen gaat er met de leidende positie vandoor, het oranjepubliek gaat uit zijn dak, maar dit zou nog een staartje kunnen krijgen.

In het achterveld is er ook nog een gevecht uit te vechten, want Vettel heeft het gat naar Hamilton gedicht. Op de veel nieuwere softs heeft Vettel duidelijk de overhand. In de voorlaatste ronde opent de Duitser de aanval, en hij pakt de vierde plek. Zo eindigen beide Ferrari's voor de Mercedessen – een lichtpuntje voor het Italiaanse team. Zo zal het echter niet voelen, want voor de tweede keer op rij ziet Leclerc zijn eerste overwinning door zijn vingers glippen. Of de wedstrijdleiding moet nog ingrijpen ...

Zware dobber wedstrijdleiding
De wedstrijdleiding roept de twee kemphanen na de race bij zich voor tekst en uitleg. Hun beslissing zal zwaar wegen, niet alleen voor de uitslag van deze race, maar ook ook voor de toekomst  van de sport. Dit soort gevechten zijn waarvoor miljoenen mensen overal ter wereld hun televisie inschakelen. Dit was tot dusver de race van het jaar, een gigantisch contrast met de slaapverwekkende optocht van vorige week. Als de wedstrijdleiding daarbij gaat ingrijpen, waar is deze sport dan voor? Willen ze dan alleen simpele DRS-inhaalacties zien? Of Paul Ricard-optochtjes? Adembenemende gevechten tussen de 20 beste coureurs ter wereld, daar moet de Formule 1 voor staan. 

Verstappen overtuigd
Max Verstappen is uiteráárd uitzinnig na deze bijzondere overwinning. "Na de start dacht ik dat de race voorbij was. We bleven pushen en de snelheid was goed. In de eerste stint had ik een flatspot, na die stop vlogen we. We hebben ook een goede topsnelheid nu, dat is fantastisch voor het team en voor Honda. Ik wist dat ik ze bijhaalde, maar je kunt niet zo ver vooruit kijken. Toen ik tweede lag kreeg ik pas het gevoel dat ik kon winnen. Het gevecht met Leclerc was mooi. Als dit niet meer mag, kunnen we beter thuisblijven. Als je niet meer mag vechten, wat heeft het dan voor zin om in de Formule 1 te rijden?"

Leclerc diep teleurgesteld
Charles Leclerc is uiteraard diep teleurgesteld. Voor de tweede keer dit jaar ziet hij zijn eerste overwinning in de slotfase door zijn vingers glippen. "Overall was de race goed. Ik had in de slotfase helaas meer bandendegradatie dan Max. Bij dat gevecht was het voor mij vrij duidelijk: ik zat in de buitenbocht, net als de ronde ervoor. Toen gaf hij me de ruimte, deze keer niet. Maar de wedstrijdleiding moet maar beslissen."

Bottas had veel problemen
Valtteri Bottas loopt zowaar weer wat punten in op kampioenschapsleider Lewis Hamilton, maar kan onmogelijk tevreden zijn. "Het ging hier veel moeizamer dan we hadden verwacht. We hadden veel problemen met overheating van de motor. Ik moest continu mijn temperaturen managen, daardoor kon ik niet verdedigen, noch aanvallen."

Uitslag Grand Prix Oostenrijk
1. Max Verstappen, 71 ronden
2. Charles Leclerc, op 2.724
3. Valtteri Bottas, op 18.960
4. Sebastian Vettel, op 19.610
5. Lewis Hamilton, op 22.805
6. Lando Norris, op 1 ronde
7. Pierre Gasly, op 1 ronde
8. Carlos Sainz, op 1 ronde
9. Kimi Räikkönen, op 1 ronde
10. Antonio Giovinazzi, op 1 ronde

11. Sergio Perez, op 1 ronde
12. Daniel Ricciardo, op 1 ronde
13. Nico Hülkenberg, op 1 ronde
14. Lance Stroll, op 1 ronde
15. Alex Albon, op 1 ronde
16. Romain Grosjean, op 1 ronde
17. Daniil Kvyat, op 1 ronde
18. George Russel, op 2 ronden
19. Kevin Magnussen, op 2 ronden
20. Robert Kubica, op 3 ronde
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet