Div: 24U Nürburgring. De balans. Audi Top! Concurrentie Flop?
Een Code 60 Situatie waarbij de Nissan-coureur de situatie op tijd van het gas ging, maar de achter hem rijdende Black Falcon Porsche Cayman van Roberto Falcon maakte mogelijk een inschattingsfout, klapte achter op de nietsvermoedende Nissan van de Burdon waarover hij zichzelf heen lanceerde. De Cayman spatte in duizend stukken uit elkaar. Het mocht een wonder heten dat zowel beide rijders als de marshalls ongedeerd bleven. Eerder deed zich nabij Schwedenkreuz ook al een incident voor waarbij de Frikadelli Porsche 911 GT3 R van Matt Campbell ternauwernood een interventie-voertuig miste en hem aan de rechterzijde over het gras passeerde. Naar aanleiding van deze incidenten kunnen er in de toekomst waarschijnlijk toch wel aanpassingen in het Permit/Safety First traject verwacht worden.
Wat een teleurstellend weekend voor BMW.
BMW debacle...
De 20e BMW overwinning lijkt er voorlopig nog even niet aan te komen. Voor een merk dat zoveel traditie op de Nordschleife heeft opgebouwd was het 2019 optreden helaas niet meer dan beschamend te noemen. Zeker omdat men tijdens de kwalificatiewedstrijd enkele weken geleden zo'n uitstekend visitekaartje met ROWE Racing had afgegeven. Door technische problemen overleefden beide auto's de vroege avonduren nog niet eens. Het toch wel ervaren team van Walkenhorst speelde geen enkele rol van betekenis terwijl de crash van Timo Scheider in de Schnitzer BMW M6 GT3 de doodsklap voor een goed resultaat betekende. Dan kun je alleen maar respect opbrengen voor de crew van Dumbreck/Dusseldorp/Imperatori/Klingmann die als zesde overall wisten te eindigen en de BMW traditie met een zesde plek nog een beetje hoog wisten te houden. Alle lof. Een opvolger van de BMW M6 GT3 komt er pas in 2021 en ook volgend seizoen gaat motorsport nog door met het huidige concept. Voor de toekomst heeft men nog geen keuze gemaakt.
Laatste opteden van de SCGOO3C maar de Scuderia Cameron Glickenhaus komt terug.
Een aangename verrassing was de SCG003C van Glickenhaus. 2019 betekende het allerlaatste optreden van de SCG003C die naar het museum verdwijnt. Fans van het team en zijn enorme populaire teameigenaar, die er zich ook niet voor schaamt om zich bij de minder gefortuneerde hobbyteams in de pitbox te laten zien, blijft ook volgend jaar in de VLN/24U actief. Dan met een GT3/GT4 project, waarschijnlijk eerst in de SPX-klasse, waar men ook dit jaar als enige inschrijver toch een beker pakte. De Glickenhaus SCG003C leek voor een verrassing te gaan zorgen maar pech in de nachtelijke uren wierp het team naar de 17e plek terug. Heel jammer want een podiumplek had er voor deze exoot zeker in gezeten.
Aston Martin behaalde met de Britse Jamie Chadwick zelfs een klasse-overwinning. Ze kan nog meer dan eenzitters rijden.
De teams van Frikadelli en WTM(Rinaldi Racing) die zich aan het begin van het seizoen niet met de B.o.P. konden verenigen keerden met allerlei uitvluchten toch terug naar hun Eifelroots. De beide Frikadelli Porsches hadden zeker kans op een goede eindklassering waarvan theoretisch zelfs op de overwinning. Beiden vielen in de slotfase uit. De beide WTM Ferrari's met o.a. Indy Dontje beëindigden de wedstrijd als 11e en 13e algemeen. Met meer voorbereiding had er misschien zeker iets meer ingezeten. WTM concentreert zich volledig op de 24-series en de toekomst bij Frikadelli is voorlopig nog moeilijk in te schatten.